Kirjoittaja Aihe: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?  (Luettu 12455 kertaa)

Ripa

  • Viestejä: 117
Vs: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?
« Vastaus #15 : Tammikuu 22, 2009, 22:58:01 ip »
Ruostumattomia teräksiä on kymmeniä eri laatuja ja niiden ominaisuudet vaihtelevat melkoisesti.

Jos "rosterilla" tarkoitetaan tavanomaisia austeniittisia ruostumattomia tai haponkestäviä teräksiä esim. AISI 304 / 1.4301 tai AISI 316 / 1.4401 / 1.4436, niiden kovuus normaaleissa toimitustiloissa on niin matala, että niitä ei mitata lainkaan Rockwell-C asteikolla. Rockwell-C asteikon käyttöalue alkaa likimain lukemista 20 HRC ylöspäin.


Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?
« Vastaus #16 : Tammikuu 23, 2009, 09:46:21 ap »
Moi. Jos venttiilinostimen kovuus on HRC 40 ja nokka-akselin HRC60 tulee varmasti ongelmia vaikka
nostin olisikin nitrattu. Mielestäni tilanne pitäisi olla niin päin, että nostin olisi kovempi kuin nokka.
Vaikkapa niin että nokka on HRC60 ja nostin jotain HRC75. Ja siihen vielä nitraus. HRC60 on työkaluterästä ja HRC40 vastannee "rosterin" kovuutta. Jos nostin on pehmeä, tai vaikka pinnan kovuus olisikin suuri mutta sisäosa pehmeää, on jonkinlainen väsymisilmiö varmastikin edessä aika nopeasti. Tiheä venttiilien säätötarve selittyisi ainakin tällä. Sitten kun nostimesta irtoaa pinta. Kolinaa + Bang! En ole jaksanut lukea kaikkia noita ulkomaan foorumeita aiheesta mutta kyseessä taitaa olla jonkinlainen virhe lämpökäsittelyssä tai valitussa materiaalissa. Joku valmistuserä varmaankin viallinen. Syy: Säästetty, jätetty "tarpeeton"työvaihe pois, uudet suunnittelijat opiskelevat alaa tms? Eikös siellä olla siirretty tuotantoa muulle paikkakunnalle? Ja väki vaihtunut samalla?  Emppirisen kokemuksen perusteella tehty sivistynyt arvaus: Alkupään laitteet toimii, seuraava erä on sekundaa, kampanjoidaan kuntoon kun saadaan syyllinen haukuttua/erotettua ja valmistettua riittävästi kelvollisia osia.

Taitaa olla toisin päin: Guzzin kaverit ovat nyt näyttäneet taitonsa ja ongelmat ovat ohi, ehkä? - jatkossa koneet tulevat Aprilian tehtailta Noalesta.
Emeritus-guzzisti

joku_tyyppi

  • Viestejä: 31
Vs: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?
« Vastaus #17 : Tammikuu 23, 2009, 13:47:26 ip »
Joka palstalla mitä olen katsonut niin on kilpaa yritetty tulkita ilmoituksia mitä jatkossa tehdään missäkin, eikä siitä ole oikein selvyyttä tullut. Tai ehkä siitä on tullut jotain uutta tietoa mitä en ole vielä nähnyt.

Uudessa Cycle World -lehdessä lukee:

New Guzzi concepts and models will be designed in Noale, their engines developed at Piaggio in Pontedera and only assembly will take place at Mandello del Lario.

Tuossakin jää vielä aavistuksen tulkinnanvaraiseksi, että mitä moottorien kehittäminen tarkalleen sisältää, ja mikä kaikki kootaan Mandellossa - moottoritko myös?

JuhaV

  • Vieras
Vs: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?
« Vastaus #18 : Tammikuu 23, 2009, 15:58:17 ip »
Varmana voitaneen pitää että suunnittelua eikä komponentteja ole tehty Japanissa. Koska silloinhan noita ongelmia ei todennäköisesti olisi ollutkaan  ;D

Nimim. "Pientä provokaatiota näin perjantain kunniaksi"

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 186
Vs: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?
« Vastaus #19 : Tammikuu 23, 2009, 16:21:32 ip »


Kyllä japsistakin voi pettää nokkien karkaisu:




[ylläpito on poistanut liitteen]

JuhaV

  • Vieras
Vs: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?
« Vastaus #20 : Tammikuu 23, 2009, 19:46:06 ip »
Kyllä japsistakin voi pettää nokkien karkaisu:

Kawasaki, tunnetusti laatuongelmainen, ei lasketa laatujapanilaiseksi  :P
Laatujapanilaisessa on lohkoihin valettu "HRC" merkintä.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?
« Vastaus #21 : Tammikuu 23, 2009, 20:18:21 ip »
On Hondakin harjoitellut venttilinnostimien kanssa ainakin mallissa CX500. Sellaisen joskus omistin ja kun oli alkupään pyörä olivat ongelmat samat kun Guzzissakin. Nostimista lähti pinta ja nokka sileäksi.
Nostimissa oli ilmeisesti jonkinlainen kovakromaus, mikä kului pois ja nostin ja nokka tuhoutuivat.
Ratkaisu ongelmaan näytti olleen kovakromauksen korvaaminen kovametallipalalla, mikä oli liitetty nostimeen hoitamaan kontaktia nokka-akselin kanssa. Sitten rupesi kestämään.
Sohc van Helmi.

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?
« Vastaus #22 : Tammikuu 25, 2009, 11:01:34 ap »
^ hmm.. tuotekehityksen paikka D:n keinuvipuihin? - jotka tunnetusti päästävät kromauksen pinnoistaan irti ja valtuutetulla maksavat muistaakseni likemmäs 200eur kpl.. :-) ja niitä on moottorissa 16kpl...

No, onneksi pinnoitettuja saa hieman halvemmalla, ~60 eur kpl.

heme

  • Viestejä: 6
Vs: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?
« Vastaus #23 : Tammikuu 29, 2009, 14:13:06 ip »
^^sama ongelma ja sama ongelmanratkaisu oli aikoinaan Yamaha TR1:ssä.

heikkil

  • Viestejä: 136
Vs: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?
« Vastaus #24 : Helmikuu 07, 2009, 14:16:15 ip »
Linkki pdf-tiedostoon

Guzzi ilmoittanut 6.2.'09 takaisinkutsusta, jossa tiettyihin sarjoihin "ottovalvoleita" vaihdetaan venttiilinnostintapit ja nokka-akselit.

Olli

  • Viestejä: 264
Vs: Onko 8V-koneita pamahtanut Suomessa?
« Vastaus #25 : Helmikuu 10, 2009, 11:56:42 ap »
Kysyin tuosta takaisinkutsusta eilen maahantuojalta ja tänään sain tietää, että minun mopotin on sarjanumeron perusteella sen piirissä. Ottavat uudestaan yhteyttä kun uudet osat on maassa.

Hyvä tietää, että asia laitetaan kuntoon niin ensi kesänä ei tarvitse koko ajan ajaessa arvella "olisikohan tähän sittenkin pitänyt tehdä jotain ja kuuluuko tuo naputus kovempana kuin eilen"

Positiivista ja vastuullista toimintaa tehtaalta ja maahantuojalta.

  Olli