Kirjoittaja Aihe: Perävälityksistä  (Luettu 4525 kertaa)

  • Vieras
Perävälityksistä
« : Syyskuu 21, 2007, 04:51:08 ap »
Löytyykö kokemuksia peräruuvin vaihtamisesta tiuhempaan, erityisesti näihin tonnisiin isoventtiilimalleihin? Ensimmäisen kesän ajelujen jälkeen tuntuu hiukan ylävireinen moottori, lähes katteeton pyörä ja pitkät perävälitykset hiukan oudolta kombinaatiolta. Vitonen tuntuu lähes turhalta nykyisellään. Muuten tuntuu hyvältä! :cool:

Johan se ameriikan poikakin sanoo, että "rev it up and gear it down". Onko kokeiltu? Oliko hyvä homma? Miltä tuntuu jokapäiväisessä käytössä?

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Perävälityksistä
« Vastaus #1 : Syyskuu 21, 2007, 07:30:31 ap »
Vähän samanlaisia ajatuksia on mullakin California Classicin suhteen. Moto Guzzi on kuitenkin mielestäni enemmän kierroskone. Jotkut jostain syystä vertaavat sitä harrikkaan, jonka moottori on kuitenkin ihan eri luonteinen ollessaan paljon väännökkäämpi alakierroksilla ja harvaiskuisempi. Californiassa kun paras vääntö tulee "vasta" 5 tonnissa niin isommilla vaihteilla ei pääse ainakaan suomessa oikein hyödyntämään tuota parasta vääntöaluetta. Käytännössä pitäisi ajaa kokoajan kakosella tai kolmosella, jos haluaa kierroslukuviisaria viiden tonnin nurkille ilman sakkolappua. Ite en tartte huippunopeutta kruiserille 190 km/h, mikä se nyt vissin suurin piirtein Calissa on(alkaa nimittäin olemaan aika tuulista puuhaa). Mulle riitäis huipuiksi hyvinkin 160 km/h (myös autobaneja ajatellen) ja sitä vastoin tiheämpi perä, jolloin voi kierrättää. Tulishan tuohon kiihtyvyyttä lisää ja käyttöaluetta myös neloselle ja  viitoselle ilman että tarvii tärisyttää koko moottoripyörää  :)
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

Kaijus

  • Viestejä: 805
Perävälityksistä
« Vastaus #2 : Syyskuu 21, 2007, 15:52:44 ip »
Kirjoitatte asiaa. Nykyguzzien välitykset ovat ihan turhan pitkiä. Ennen vanhaan (poika 15v.  on jo ihan kypsynyt tähän ilmaisuun ;-) eli ainakin vielä -97 malliin sai tehtaan tiheämpää "sivuvaunuperää", joka omassa veturissanikin on. Siihen vielä 15" pyörät, niin johan kiertää oikeilla luvuilla -n.4000 ja 105 todellista. Kone tykkää...

Ja 79 mallisen 850 T3 Calin välitykset ovat jo alkujaankin täydellisen sopivat meidän teillemme - samat 4 tonnia satasen vauhdissa.. Ennen vanhaan ne osasivat :)

Nykyisestä tarjonnasta en tiedä, mutta eiköhän se kysymällä selviä.

 

Ekku

  • Viestejä: 894
Perävälityksistä
« Vastaus #3 : Syyskuu 22, 2007, 01:21:32 ap »
Vai on uudemmissa Caleissa niin pitkät perävälitykset.

Vanhassa Sp:ssä tuntuu välitykset käyvän melko sopivasti suomalaisiin nopeuksiin, mitä nyt alle satasen nopeuksissa ei kannata viitosta käyttää.

Optimaalisin kierrosluku tuntuisi olevan siinä 5000 kiekan kohdalla. Kone ei noilla kierroksilla tärise juuri lainkaan ja tuntuu muutoinkin olevan optimaalisella käytttöalueella.

 Ainoa ropleema on, että isoimmalla vaihteella vauhtia on tällöin jo rapiat 130 todellista nopeutta.

Aikaisemmin tuntui siltä, että tuossa LM-kolmosessa olisi jotenkin pidempi perävälitys kuin SP:ssä, mutta nyt kun sitä pyörää on kevennetty ja muutenkin vähän tehostettu niin vaikuttaa siltä, että kyse olikin voiman puutteesta.

Äkkiähän noita voisi testata vaihtamalla perät päikseen.

herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
Perävälityksistä
« Vastaus #4 : Syyskuu 22, 2007, 13:57:08 ip »
Juu pitkät ovat Classicinkin välitykset kolmosvaihteella 5000kierrosta on todellista nopeutta n.120km/h nelosella 145 ja viitosvaihteella 165km/h.

Moottoritiellä ainoastaan 3500kierrosta viitosella olis laillinen n.120km/h

Tuntuu oudolta työntää motarilla kolmosella mutta toisaalta miksi ei.