Kirjoittaja Aihe: jippii, 5-vaihde löyty!  (Luettu 3775 kertaa)

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
jippii, 5-vaihde löyty!
« : Heinäkuu 11, 2007, 08:43:29 ap »
Aivan oikein, nimittäien löysin -06 Californiastani 5-vaihteen. Jotenkin olen aina luullut ja mieltänyt, kun olen ajanut 4-vaihteella 100km/h jolloin kierrokset ovat 3000rpm/min, että nyt on viitosvaihde päällä, koska kierrokset ovat niin alhaalla. En tiedä miten olen voinut laskea niin päin mäntyä vaihtaessani ylös päin. Jotenkin olen mieltänyt kierrokset niin alhaiseksi ja saanut vaikutelman, että nyt on isoin vaihde päällä. Muutaman kerran oletetulta neloselta (päällä siis kolmonen) olen ihmetellyt, että vapaa tulee pykälää liian aikaisin vastaan. Aloin sitten motarilla vasiten kokeileen, että onko piruvie vielä yksi pykälä reservissä. Ajelin taas 100km/h oletetulla viitosella potkaisin kantapäällä nupikkaa ja kas kummaa, vaihdehan sieltä löyty ja kierrokset laskivat n.2600 - 2700 rpm/min 100km/h ajettaessa. 

Täytyy kyllä todeta, että tuo viitosvaihde on suomessa ihan turha, en edes moottoritiellä aja niin lujaa, että sitä tarvis, toki sen vois lykätä silmään aikaisintaa 3000 rpm/min, jolloin ajetaan jo 110km/h, mutta kone lutkuttaa kyllä niin alhasesti että voimansiirron kannalta ei ehkä ole järkevää (vaikka manuaalin mukaan sen voi tehdä).

Hymyilytti ja samalla ihmetytti, että mies on ajanut Californiallaan jo vuoden ja 15500 km ja silti  voinut tumpeloida niin, että viitonen on jäänyt huomaamatta. Kai se johtuu siitä, että sitä ei meikäläisillä teillä tartte. Olen myös ajanut aina sopivilla kierroksilla ja kuunnellut moottorilla, kai sitä ei ole kokenut tarpeelliseksi laskea niin tarkkaan, että mikä pykälä milloinkin on päällä kunhan se on sopiva.

...että semmosta...
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

MotoJari

  • Viestejä: 26
jippii, 5-vaihde löyty!
« Vastaus #1 : Heinäkuu 11, 2007, 09:23:37 ap »
samaa mieltä, vitonen on liian pitkä alle 120kmh nopeuksilla.  Jos ajelee rajoitusten mukaan niin 7/33 perä olisi toimivampi vaihtoehto.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
jippii, 5-vaihde löyty!
« Vastaus #2 : Heinäkuu 12, 2007, 15:52:27 ip »
Joo, eipä voi muuta sanoa kuin että pitkäksi on välitetty California - ja mainittu 3000 rpm on ihan hyvä alaraja.
Toisaalta nopeusmittarissa on kyllä virhettä, 115 km/h on jokseenkin laillinen ja menee hyvin vitosella.
Emeritus-guzzisti

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
jippii, 5-vaihde löyty!
« Vastaus #3 : Heinäkuu 27, 2007, 06:41:23 ap »
MotoJari kirjoitti:
Lainaus
samaa mieltä, vitonen on liian pitkä alle 120kmh nopeuksilla.  Jos ajelee rajoitusten mukaan niin 7/33 perä olisi toimivampi vaihtoehto.

Tere,
Tässä heräsi kysymys onko joku joskus vaihdellut Caleihin perän välityksiä? Uusissa Caleissa on perän suhteeksi ilmoitettu 8/33. Onko saatavilla jotain ratassarjoja joilla voi muuttaa perän suhdetta?

Ilmeisesti tolla 7/33 suhteella Cali kulkisi vähemmän huippuja, lähtisi äkäsemmin ohituksiin ja vaihteisto voisi toimia kaupunkiajossa paremmin? Vai miten on?
Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel