Kirjoittaja Aihe: Latauksen/lataus säätimen mittaus  (Luettu 3681 kertaa)

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #15 : Toukokuu 13, 2025, 18:10:59 ip »
Hiukan filosofiaa:
Kun eräät motoristit halusivat tulenpalavasti, että täällä pohjolassa kun ajetaan myös hämärässä ja jopa pimeässä, ajovalo on niin kirkas kuin mahdollista. Tästä seurasi, että akkujännitettä oli nostettava niin korkealle kuin mahdollista, jotta halogeenipolttimolla saatiin ylitehoa mahdollisimman paljon. Kun kukaan ei voi tietää paljonko kussakin ajopelissä johdotuksessa ja releissä häviää akun jännitettä ennen kuin se on saavuttanut halogeenin hehkulangan, piti tehdä jokin systeemi, jolla jännite mitataan sieltä ajovalon läheltä ja säädetään ragulaattorilla akkujännite niin korkeaksi, että se häviöiden jälkeenkin on lampulla 14,4 V. Siitä seurasi, että akun jännite pidettiin ylikorkeana sen verran, että häviöihinkin riitti ja ajovalo oli sen muutaman prosentin kirkkaampi. Tämä kävi päinsä lyijyakuilla, joilla ylijännite ei ole niin haitallista, kunhan pysytään alla kriittisen 17 V:n jännitteen, joka taas määräytyy ihan sen lyijyakun kemiasta. Tämän seurauksena syntyi se regulaattorin ulkopuolinen referenssijohdin, joka voidaan sitenkytkeä siihen haluttuun pisteeseen, jonka pisteen jännite sitten nostetaan regilaattorin nimellisjännitteeseen, välittämättä akusta mitään. Tämä asia näkyy asiaa ymmärtäville oheisesta piirikaaviosta, jonka jäsen Camn on aikoinaan täällä julkaissut.

https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=4360.0

Hiukan sähkötekniikkaa:
Nyt kun halutaan, hyvästä syystä, eroon lyijyakuista on ollut myös pakko luopua siitä nostetusta akkujännitteestä.  Litium rautafosfaattiakku ei siedä lainkaan ylijännitettä. Siksi ei ole mahdollista saada sitä ylitehoa halogeenilampulle vaan on tyydyttävä standardivaloihin, tai ajettava vain valoisalla, tai käytettävä led ajovalonheitintä. Molempia ei voi saada – litiumakkua ja kirkasta halogeenia. Valmistajtahan ovat hoitaneet asian led valoilla ja litumakuilla jo pitkään, ainakin autoissa. Kun käyttäjät, motoristit varsinkin, customoivat itselleen mieleisiä ajopelejä, he eivät, syystä tai toisesta, suunnittele tätä sähköjärjestelmän customointia. Kaikkea muuta kyllä.

Kytkentäkaaviosta näkyy, että viidennen nootin mukaisesti regulaattorin antojännite määräytyy sen refernssijohtimen ja maajohtimen välisen jännitteen mukaan, ei akkujännitteen mukaan. Koska nykyisin ei ole järkevää se valojen kirkastus jännitettä nostamalla, ei ole tuotu myöskään referenssijohdinta kotelon ulkopuolelle käyttäjien mieliharmiksi ja aiheuttamaan akkuvaurioita ymmärtämättömästä väärinkäytöstä johtuen. Se on kytketty antojännitteeseen kotelon sisällä tyristorien D4 ja D5 katodipisteeseen R. Tällöin regu antaa pelkän nimellisjännitteensä joka määräytyy voltage trim aseteltavilla vastuksilla 820 ohm tai 4700 ohm, 14,2 V tai 15 V. En muista kumpi on kumpi, mutta ei sillä väliä, koska toosa on valumassalla täytetty. Jos spekseissä sanotaan 14,2 V niin sitten voidaan sanoa lakituvan uhkaamatta, että se on litiumakun regulaattori. Tällainen "uuden mallin mukainen" regu saadaan siis siitä "vanhan mallin" regusta kytkemällä se referenssijohdin lyhyellä lenkillä antojännitteen punaiseen johtimeen rinnalle heti kotelon ulkopuolella. Tällöin regu säätää akkujännitteen niin alas kuin se voi niillä perussädöillään. Ainakaan se ei ole  yli 15 V, luultavimmin 14,2 - 14,4 V. Jos se on akun speksien mukaan sille liikaa niin sitten on hankittava uusi regu, mutta katsottava tarkkaan sen speksit. Ja ajovalo on sitten ajateltava erikseen.

Tuon käppyrän mittasin siis ihan itse. Käytin yleismittaria UT58B, joka on riittävän tarkka ja kohtuuhintainen, yleisesti ammatioppilaitosten ja yliopistojenkin käyttämä. Käytän tuota Fulbat 12 At akkua sähköperämoottorilla onkireissuilla kanootissa. Lataan sitä laboratoriovirtaläheellä, koska haluan tietää sen tapahtumat "diagnostisesti" tarkkaan, ihan uteliaisuudesta. Lataan olohuoneen nurkassa, vaikka se ei olekaan palotarkastajalle mieleen, mutta kun se on pitkäpiimäinen tapahtuma niin haluan katsoa telkkaria samalla. Käytin aluksi tavoitejännitettä 14,4 V, koska sallittu maksimijännite on 15 V. Käppyrästä näkyy, että se on korkea, mutta en ole silti mitään lämpenemistä havainnut. Mittasin aluksi myös lämpötilaa hyvällä elohopeamittarilla. Nykyisin käytänkin 14 V:n tavoitejännitettä, koska kaikki sen yli on täysin turhaa, kuten siitä käppyrästäkin näkyy.

Vaikka akkuja on monen kokoisia ja monelta valmistajalta, niin niiden ollessa litium rautafosfaattiakkuja, niiden peruskemia on samanlainen. Napajännite kennoissa on sama kaikilla, isoilla ja pienillä. Kapasiteetti määräytyy samalla matematiikalla ja kemialla, fyysisellä rakenteella. Jotkin käyttörajoitukset, kuten maksimi latausjännite, määräytyvät osittain suojapiirien mukaan, jotka ovat valmistajakohtaisia. Täytyy vain huomata, että muitakin litiumakkuja on.



Sentire la forza!
Terv: Timo

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #16 : Toukokuu 13, 2025, 19:53:30 ip »
Kytkentäkaaviosta näkyy, että viidennen nootin mukaisesti regulaattorin antojännite määräytyy sen refernssijohtimen ja maajohtimen välisen jännitteen mukaan, ei akkujännitteen mukaan.

Varmistan vain että puhumme samasta asiasta eli regulaattorin antojännite = tavoitejännite?

Koska nykyisin ei ole järkevää se valojen kirkastus jännitettä nostamalla, ei ole tuotu myöskään referenssijohdinta kotelon ulkopuolelle käyttäjien mieliharmiksi ja aiheuttamaan akkuvaurioita ymmärtämättömästä väärinkäytöstä johtuen. Se on kytketty antojännitteeseen kotelon sisällä tyristorien D4 ja D5 katodipisteeseen R.

Miten tämä kytkentä näkyy kaaviossa? Vai näkyykö?

Tällöin regu antaa pelkän nimellisjännitteensä joka määräytyy voltage trim aseteltavilla vastuksilla 820 ohm tai 4700 ohm, 14,2 V tai 15 V. En muista kumpi on kumpi, mutta ei sillä väliä, koska toosa on valumassalla täytetty. Jos spekseissä sanotaan 14,2 V niin sitten voidaan sanoa lakituvan uhkaamatta, että se on litiumakun regulaattori.

Mistä tietää kumpi vastus regulaattorissa on, paitsi avaamalla massalla täytetyn toosan? Tuskin on tarkoitettu avattavaksi. Ilmeisesti vanhan Calini regulaattorin spekseissä sanotaan 15V? Missä speksit?

Tällainen "uuden mallin mukainen" regu saadaan siis siitä "vanhan mallin" regusta kytkemällä se referenssijohdin lyhyellä lenkillä antojännitteen punaiseen johtimeen rinnalle heti kotelon ulkopuolella. Tällöin regu säätää akkujännitteen niin alas kuin se voi niillä perussädöillään. Ainakaan se ei ole  yli 15 V, luultavimmin 14,2 - 14,4 V.

Ei tämäkään ratkaise ylilatausongelmaa jos regulaattori kuitenkin säätää latausjännitteen 15V:iin.



Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #17 : Toukokuu 13, 2025, 22:29:44 ip »
Ihailtavaa asiaan perehtymistä... ;)

Lainaus
Varmistan vain että puhumme samasta asiasta eli regulaattorin antojännite = tavoitejännite?

Ei ole. Tavoitejännite on se, johon asti regulaattori antaa akulle latausvirtaa. Se on myös se jännite, joka regulaattorin lähdössä näkyy kun sitä ei akulla kuormiteta, siis akun napakenkä irrotettuna. Antojännite on sen antonavoissa, punaisessa ja sinisessä johtimessa näkyvä, kuormitettu jännite. Se nousee akun varaustilan noustessa ja tavoitejännitteen saavutettuaan ei enää tule akulle latausvirtaa eikä jännite siitä nouse enää.

Lainaus
Miten tämä kytkentä näkyy kaaviossa? Vai näkyykö?

Ei näy. Pitää kuvitella sen uuden mallin rakenne. Siinä ei ole ulkoista referenssijohdinta. On se siellä sisällä silti, kuten esitin edellä. Silti se, että sitä johdinta ei ole ei tarkoita, että se olisi automattisesti litiumakulle sopiva.

Lainaus
Mistä tietää kumpi vastus regulaattorissa on, paitsi avaamalla massalla täytetyn toosan? Tuskin on tarkoitettu avattavaksi. Ilmeisesti vanhan Calini regulaattorin spekseissä sanotaan 15V? Missä speksit?

Ei sitä tarvitse avata, sen voi mitata:
"Kytke volttimittari 20 V alueella pyörän sähköjärjestelmään kohtaan jossa on akkujännite mahdollisimman suoraan, esim. sulakerasiaan. Käynnistä moottori ja pidä kohtalaisia kierroksia. Irrota pyörän käydessä akun plusnavan kaapelikenkä (*) ja lue mittarin näyttämä. Se näyttä nyt regulaattorin antamaa tavoitejännitettä. Kytke sitten kaapelikenkä takaisin akkuun. Nyt mittari näyttää akun varaustilasta riippuvaa, senhetkistä jännitettä, lisättynä akun sisävastuksen jännitehäviöllä."

Tarkoitin spekseistä tarkistamista sitä ostotapahtumaa verkkokaupassa, jos siihen pitää mennä.

Lainaus
Ei tämäkään ratkaise ylilatausongelmaa jos regulaattori kuitenkin säätää latausjännitteen 15V:iin.

Eipä tietysti ratkaisekaan, mutta on se tiedettävä!

Jos pyörä on tehtaalla tehty käyttämään litiumakkua, asia on tietenkin pläkki. Mutta, jos otetaan liiteristä vanhemman mallin, ja happoakkua alun perin käyttämään tarkoitettu ajopeli ja muutetaan siihen litiumakku niin ei missään tapauksessa voi tehdä sitä muutosta summamutikassa vanhalla regulaattorilla. Ne akut ovat kuitenkin sen verran kalliita ja väärällä tavoitejännitteellä ne menevät rikki aina, vaikka ostaisi kuinka monta. Niissä on myös tietty tulipalovaara!

Tuo tavoitejännite on se avainasia. 14 V hyvä, 15 V liikaa. Sen mittaaminen on sen verran yksinkertainen tehtävä, että sen luulisi olevan harrastajallekin rutiinia. Ainakin se on helppo opetella. Huomautan myös, että yksittäin ostetun litiumakun käyttöohjeessa on kehoitus tekemään tuo tavitejännitteen mittaus varmuuden vuoksi käyttöönotossa, sieltä minäkin tuon kopioin. Koska on kyse customoidusta pyörästä, joka on rakenteeltaan tekijänsä vastuulla, täytyy sitä regulaattorin tavoitejännitettä myös seurata, esim. vuosittaisessa huollossa, muutaman minuutin homma samalla kun akku tsekataan muutenkin. Lyijyakuilla se ei ollut niin tarkkaa silloin vanhaan hyvään aikaan, mutta litiumakuille se on jo sen tulipalovaarankin takia. Siksi minäkin tätä vielä jankutan, ja toivon myös, että sanomaa levitatään.


Edit: (*) Akun irrottaminen moottorin käydessä voi aiheuttaa joissakin latausjärjestelmissä äkillisen jännitteen nousun, joka voi vaurioittaa elektroniikkaa ylijännitteellä. Mittaa siis akun jännite moottorin käydessä ja akun latauduttua täysin täyteen. Se on silloin lähellä tavoitejännitettä.

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2025, 23:43:03 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #18 : Toukokuu 14, 2025, 08:04:26 ap »
Kyllä tämä asia tuli nyt selväksi, kiitoksia keskustelijoille. Toivottavasti auttaa jatkossa muitakin kun litium-akun vaihtaminen tulee ajankohtaiseksi. Jännitteensäätimestä ei tarvitse ymmärtää edes mitään muuta kuin tavoitejännite ja sen mittaaminen. 

Tämä aikaisemminkin linkkaamani Ducati Energian säätimen uusi malli ei todennäköisesti käy litium-akuile, vaikka sen latausjännite (tavoitejännite) olisikin vanhempaa mallia pienempi.

https://www.euromotoelectrics.com/product-p/edlguz-voltrect.htm

Ebayssa saman kapineen spekseissä lukee:

USE OF ODYSSEY BATTERY ( DRY CELL DESIGN) AND LITHIUM IRON BATTERY NOT RECOMMENDED OR SUPPORTED FOR WARRANTY

https://www.ebay.com/itm/372227053596

EDIT:

Tuon Carmon CARR511-jännitteensäätimen myötä myös kytkentäkaavio yksinkertaistui. CARR511 ei tartte edes sulaketta (kuva). Kuvassa näkyy MO-Unitin output-puolen lähdöt.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2025, 11:38:07 ap kirjoittanut @ »

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #19 : Toukokuu 14, 2025, 15:08:51 ip »

Kytke volttimittari 20 V alueella pyörän sähköjärjestelmään kohtaan jossa on akkujännite mahdollisimman suoraan, esim. sulakerasiaan. Käynnistä moottori ja pidä kohtalaisia kierroksia. Irrota pyörän käydessä akun plusnavan kaapelikenkä ja lue mittarin näyttämä. Se näyttä nyt regulaattorin antamaa tavoitejännitettä. Kytke sitten kaapelikenkä takaisin akkuun. Nyt mittari näyttää akun varaustilasta riippuvaa, senhetkistä jännitettä, lisättynä akun sisävastuksen jännitehäviöllä.


MO-Unit hajoaa jos akun plusnavan kaapelikenkä irroitetaan pyörän käydessä:

• THE DEVICE WILL BECOME DAMAGED BEYOND REPAIR IF A BATTERY CABLE IS
 DISCONNECTED (DUE TO LOOSE OR WORN CONTACT ETC.) WHILE THE ENGINE
 IS RUNNING. PLEASE MAKE SURE THAT THE VEHICLE’S BATTERY IS CONNECTED
 CORRECTLY AND THAT THE CONNECTOR CABLES ARE FIXED TIGHTLY.

Pitäisi olla jokin muu tapa mitata tavoitejännitettä. Jos ei ole, niin on tyydyttävä siihen mitä jännitteensäätäjän valmistaja ilmoittaa.


Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #20 : Toukokuu 15, 2025, 14:40:58 ip »
Lainaus
MO-Unit hajoaa jos akun plusnavan kaapelikenkä irroitetaan pyörän käydessä:

Tuo on sitten pieni ongelma. En tunne tuota MO-unitia lainkaan, koskaan ennen kuullutkaan, mitä äkkiä atk:sta tutkimalla sain selville niin hintaa sillä ainakin on ja vastannee toiminnaltaan tuota tavan relehimmeliä. Siistin näköinen paketti. Miksi se sitten särkyy akun poistuessa? Tiedoissa on ainakin käyttöjännite 9 - 15 V , Sekin on siis kranttu tuosta maagisesta 15 V syötöstä. Oletan, että vikaantuminen liittyy ylijännitteeseen, en tiedä. Outoa kuitenkin, että noin tyylikkäällä laitteella on noin kapea, turvallinen käyttöjännitealue. Parasta uskoa valmistajan antamia reunaehtoja. Pitää silti muistaa, että myös akku on tekninen laite, joka voi ihan itse poistua systeemistä, pyytämättä ja ilman varoitusta. Jos tuo varoitus pitää paikkansa, ja miksi ei pitäisi, niin pelkkä rikkoutuneen akun uusiminen ei sitten enää riitäkään.

Lainaus
Pitäisi olla jokin muu tapa mitata tavoitejännitettä. Jos ei ole, niin on tyydyttävä siihen mitä jännitteensäätäjän valmistaja ilmoittaa.

Onhan sellainen menetelmä. Se ei ole ihan niin nopea kuin pyörässä kiinni tapahtuva, eikä muutama minuutti ihan riitä. Täytyy siis ottaa se regu irti pyörästä, vietävä se tuvan pöydälle ja varattava pari tuntia aikaa, suojamuuntaja, yleismittari, joku n.10 vatin hehkulamppu ja nippu kytkentäjohtoja.

Käytin asiaan suojatun sähköjuottimen 24 V:n muuntajaa, ilman sitä juotinta tietysti. Muukin suojamuuntaja käy, kunhan tehoa riittää parikymmentä vattia ja jännite on riitävä. Pyörän latausgeneraattorihan antaa 20 – 100 V-AC kierroksista riippuen. Siitä kytkin johdonpätkillä syötön regulaattorin keltaisiin johtoihin, napaisuudella ei ole väliä, hauenleuat niihin liittimen kytkentäliuskoihin sopivat kun on varovainen, että plukin muovikuori ei lohkea. Sen on siis oltava vaihtosähköä ja se 24 V-AC riittää mainiosti. Näin se regu luuli olevansa latausgeneraattorin perässä. Punaisesta ja sinisestä johtimesta yleismittarilla näkyi nyt se tavoitejännite, tai sen tyristorisäätäjän tyhjäkäyntijännite, mitä nimeä vaan halutaan käyttää.

Mittarin täytyy olla RMS-kelpoinen, jotta se näyttää jännitteen tehollista arvoa. Jokin halpa mittari saattaa näyttää kovasti hyppivää arvoa, koska se tyristorisäätäjän jännite on sykkivää tasasähköä, eikä akku ole nyt sitä tasaamassa, mutta kyllä useimmat mittarit osaavat näyttää RMS-arvoa. Jos ei muuten tasaannu niin mittarin rinnalle voi kytkeä isonpuoleisen polyesterikondensaattorin, 1 uF, 100 V riittänee. (Se kondensaattori saattaisi muuten pelastaa sen MO-unitin ylijännitteeltä.)

Kun mittarin rinnalle kytketään johdonpätkillä hehkulamppu, nähdään kuormituksen vaikutus. Jos regulaattori on ehjä sen antojännite ei juurikaan notkahda.

Tällä tavalla testasin olohuoneen lattiamatolla regulaattoria, kun epäilin sen olevan vioittunut, enkä voinut käynnistää pyörää, kun sen akku oli rikki, juurikin poikki jostain kennojen välikytkennöistä. Sekin siis oli tilanne, jossa akku oli irrotettu, ilman lupaa, koneen käydessä. Regulaattori piti tutkia ennen uuden akun kytkemistä, että sekin ei mene heti rikki.

Kuten siitä Ducat Energia regun kytkentäkaaviosta näkyy, tyristorisäädin ei oiekastaan säädä vaan katkoo. Tyristori on on/off kytkin. Se tasasuuntaa vaihtosähkön ja sitten poistaa sykkivästä tasasähköstä puolijakopulsseja tarpeellisen määrän, jotta tuloksen tehollisarvo on 14,4 V. Siihen siis jää jopa 100 V:n pulsseja!! Periaate näkyy siitä pikku kuvasta, jossa on niitä puoliaaltopulsseja. Saattaa olla, että siinä on se syy, miksi jotkin laitteet rikkoutuvat, jos akku ei ole tekemässä sykkivästä tasasähköstä tasaista. Yleensä kaikissa laitteissa, kuten ECU:ssa on oma transistoriregulaattori ja sen vaatimat kondensaattorit, jotka tekevät tuon tasoituksen, aivan kuin akku. Olen joskus yrittänyt sitä sykettä mitata oskilloskoopilla ja mielestäni sen myös löysin. Olen myös kritisoinut litiumakun liittämistä lainkaan tällaiseen tyristoriregulaattorijärjestelmään juuri tuon suuren piikkijännitteen takia, mutta jäänyt vähemmistöön.

Laitoin myös valokuvan siitä Fulbat akun käyttöohjekirjasesta, joka oli akun mukana. Siitä kopioin sen mittausmenetelmän. Hmmm... ehkä pitäisikin harkita tuollaisten 1 mikron konkkien lisäämistä sopiviin paikkoihin, regulaattorin antoliittimeen, ecun sähkötulon eteen, mittariston sähkön tuloon, jne...
maksavat joitakin senttejä kpl...
Sentire la forza!
Terv: Timo

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #21 : Toukokuu 15, 2025, 20:35:25 ip »
Mun kohdalla pelaaminen jännitteensäätimen kanssa on todennäköisesti ohi. Tilasin tuon Carmon säätimen:

https://www.carmo.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=4318_1086&products_id=616

Uskon tuon olevan ok, valmistaja on luotettava ja laitteella on 3 vuoden takuu. Jos tulee joskus tarvetta testata Carmon säädintä, niin tekevät sen kympillä:

https://www.carmo.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=4318_1086&products_id=2414

Carmon mosfet-tyyppinen jännittensäädin edustaa uudenpaa tekniikkaa kuin kuin Ducati Energian diodi-tyyppinen säädin. Käsittääkseni se perustuu nopeisiin transistoreihin, jonka ansiosta se havaitsee ylijännitteen nopeammin ja on luotettavampi. En ole kuitenkaan sen enempää kiinnostunut kapineesta, pääasia että ongelma on ratkaistu.  :D

Tuossa lyhyt video aiheesta:

https://www.youtube.com/watch?v=3T4fYf-JSHs

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #22 : Toukokuu 15, 2025, 21:47:55 ip »
On mielestäni aika hurja tuo Fulbatin ohje. Ihmettelinkin miksi Hajakenttä on tuollaista mittaustapaa ehdotellut. Itselle muistuu mieleen, että likimain ensimmäinen asia, mitä vaihtosähkölatausjärjestelmistä aikoinaan opetettiin: Akun napakenkiä  ei missään tapauksessa saa irrottaa moottorin käydessä.
Generaattorin kuormituksen äkillinen katkeaminen aiheuttaa jännitepiikin, joka voi vahingoittaa tasasuuntaajia. Lisäisin tuohon vielä, että muukin elektroniikka on vaarassa. (Muuta elektroniikkaa ei autoissa omana opiskeluaikana juuri ollut) Sama ohje näkyy olevan 2001 julkaistussa Moottorialan sähköoppi kirjassa. Toki siinä käsitellään enimmäkseen hiiliharjallisia, magnetoinnilla säädettäviä vaihtovirtageneraattoreita.
Onko kestomagneettilaturi tässä mielessä jotenkin erilainen? Käämithän sielläkin on ja niistä se jännitepiiki, takapotku lähtee kun käämin virta äkkiä katkaistaan. Vai vaikuttaako mittauksessa käytetty volttimittari asiaan jotenkin positiivisesti, vai kuinka sille mittarille siinä käy?
Olen ymmärtänyt, että lataussäätimiä Guzzeista joskus rikkoutuu. Onko hajoamisen syy sitten säätimen huonoudessa vai pätkivissä liitoksissa?
Tällä perusteella voi sanoa että, jos akkuun tulee katkos, muutkin sähkölaitteet voivat olla vaarassa. Akun rinnalla oleva kondensaattori olisi hyvä,
niin kuin Brittipyörissä joskus ennen.
Omasta Buellista on akku hajonnut vauhdissa. Jonkinlainen suojapiiri siinä lienee. Kun akku alkoi pätkiä kesken matkan, koko moottoripyörä meni virrattomaksi vauhdissa. Eikä palautunut ennekuin virta-avaimen käytti sammutus asennossa, sitten mäkistartilla käyntiin ja matka jatkui kunnes akku taas pätkäisi jne.
Oma milipiteeni. Ladatkaa akku täyteen ennen latausjännitteen mittausta, tai mitatkaa reilun ajolenkin jälkeen akunnavoista, niitä irrottelematta.
                         Jos akku on huono, uutta tai ehjää tilalle ennen mittausta.
Sohc van Helmi.

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #23 : Toukokuu 15, 2025, 23:19:44 ip »
Lainaus
Akun napakenkiä  ei missään tapauksessa saa irrottaa moottorin käydessä.
Generaattorin kuormituksen äkillinen katkeaminen aiheuttaa jännitepiikin, joka voi vahingoittaa tasasuuntaajia.

Ennen oli ennen. Laturi ei enää vuosikymmeniin ole tuosta asiasta kärsinyt. Sen diodit ovat sen verran kehittyneitä, että ovat kestäneet jo 1000 V pitkään, enemmänkin.

Kyllä kieltämättä epäröin itsekin tuon testin viisautta. Tein sen kuitenkin riskillä ja mitään vikaa ei tullut. Laturin käämin itseinduktion piikki ei pääse tuossa tapauksessa ulos. Sen kyllä varmistin. Kuorman äkillinen pudotus ei myöskään aiheuta jännitteen ryntäystä tämäntyyppisissä latureissa, joissa jännite säädetään vasta laturin jälkeen. Mutta tyristorisäätäjän periaatteen takia sieltä tulee laturin puoliaaltotasasuunnatun sykkivän tasasähkön purske. Siinä on periaatteessa jopa 100 V:n pulsseja. Niiden luulisi olevan liikaa kaikelle elektroniikalle. Akun ollessa kytkettynä ne hukkuvat akun suureen kapasitanssiin. Pitää kuitenkin muistaa laturin käämin induktassi ja laitteen muiden elektroniikkalaitteiden kaondensaattorien kapasitanssit. Mittasin oskilloskoopilla sen brummin ja totesin varsin pieneksi, mutta on se silti todellinen, 30 V:n luokkaa kuten on myös tuossa edellä linkatussa videossakin. Kierrosten noustesa nousee laturin jännite, mutta niin nousee myös sen taajuus. Taajuuden nousu puolestaan aiheuttaa laturin käämin induktassissa vielä suuremman vaimentumisen. Se lienee se selitys.

Ehkä on oltava varovainen ja tyydyttävä tuohon regulaattorin testaamiseen tarvittaessa pyörästä irrotettuna pajan pöydällä. Emmehän voi tietää kaikissa tapauksissa ajopelin kaikkia kytkentöjä. Ehkä tuon Fulbatin testiohjeen voimme laittaa samaan valmistajien besservisser laariin kuin niin monen muunkin mainosmielssä tehdyn selityksen. Korjaan asian tuonne tekstiini.

Olen kyllä joutunut useamminkin jo tielanteeseen, jossa akku on irronnut tai irrotettava moottorin käydessä. Esimerkiksi akun puuttuessa on käynnistetty auto ulkopuoliella apuakulla apukäynnistsykaapeleilla, käyntiinlähdön jälkeen otettu kaapelit irti ja ajettu päivä pelkällä laturin sähköllä ilman akkua, moottoria pysäyttämättä. Työntämällä ei silti lähtenyt kun pa-pumppu ei käy, mutta moottorin pyöriessä toimi sekin, vaikka akkua ei ollutkaan.

Jotenkin on silti varmistettava latausjännitteen maksimin ja laturin sopivuus litiumakulle kun omatoimisesti tehdään tuo muutos, että ei synny akkupaloa. Se rakennelma on tekijänsä vastuulla. Akkuhan latautuu täytyessään tavoitejännitteeseen, jos akku on terve. Sekin kyllä, paremman konstin puuttuessa välttää siihen tarkoitukseen. Sitä vaan ei pidä tehdä litiumakulla, sen jännite ei nouse yli oman määränsä, yleensä n. 14,5 V, joten ylemmäksi pyrkivä latausjännite ei sillä paljastu.




Sentire la forza!
Terv: Timo

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #24 : Toukokuu 16, 2025, 00:32:39 ap »
Lainaus
Mun kohdalla pelaaminen jännitteensäätimen kanssa on todennäköisesti ohi. Tilasin tuon Carmon säätimen:

Tuo vaikutta ihan hyvältä ostokselta. Tosin siinäkin on vain myyjän sana siitä sopivuudesta litiumakuille. Sen tavoitejännitettä ei näy missään, se selvinnee sitten kun on käytössä. Kannattaa se silti varmistaa. Sen näkee suunnilleen kun akku on täysin latautunut, se on silloin lähellä tavoitejännitettä, kun mittaa suoraan akun navoista hyvällä mittarilla, akun napakenkää irrottamatta.

Tuossa laitteessa on myös latauksen merkkivalon johdin. Se kytketään siellä verkkosivustolla olevan ohjeen mukaan lampun miinuspuolelle (jos ei ole led niin ei väliä kummalle puolelle) mutta siinä kytkentäohjeessa se lampun toinen pää on mielestäni väärin, suoraan akun plus navassa. Minusta se tulee kytkeä paikkaan, johon tulee akun plus paikasta, josta se katkeaa virta-avaimen off asennossa.

Tuolla regulaattorilla laturin brummikin jää pienemmäksi kuin tyristorisäätimellä (jota siinä mainoksessa virhellisesti sanotaan diodisäätimeksi). Se johtuu siitä, että MOSFET katkoo säädettävää laturin jännitettä nopesti n. 5 kertaa nopeammin kuin tyristori. Syntyvä brummi ja sen ylijännitepulssit ovat siten paljon suuremmalla taajuudella ja siksi ne vaimenevat lähes olemattomiin generaattorin käämin induktanssissa. Asia näkyy siinä videon oskilloskooppikuvassa. Siinä muuten on juuri se akku irrotettuna testin aikana. Tyristoria ei voi ohjata off tilaan, vain on tilaan, siksi se päästää aina kokonaisia laturin puoliaaltopulsseja. Kenttävaikutustransistoria  voidaan ohjata, kuten muitakin transistoreja, on ja off asentoon ja vaikka siihen välille. Siksi se päästää ajallisesti lyhyitä pulsseja nopeasti ja tarpeen mukaan ja säätö on siten täsmällisempää. Siinä se salaisuus piilee. Kumpikin tekniikka tekevät säädön silti samalla periaatteella, katkomalla.

MOSFET ei ole mitenkään uutta tekniikkaa, niitä me testasimme harjoitustöissä koulussa -70 luvulla. Eikä metal oxide semiconducor field effect transistor ole mitenkään erikoisen nopea, pikemminkin sen hitaus on sen huono puoli, mutta tähän tarkoitukseen se on reippaasti riittävän nopea. Uutta on sen hinnan pudotus. Takavuosina kyseinen laite olsi maksanut ainakin puolta enemmän. Virtakestoisuudet on myös kehittyneet. Männävuosina pelattiin muutamalla amppeerilla, nyt jo kymmenillä. Heikko paikka on edelleen jännitekestoisuus. Siinä tyristori on edelleen pistämätön. MOSFET on nimensä mukaisesti metallioksidikerroksella eristetty kenttävaikutustransistori. Se hilan eristys on alumiinioksidia ja äärimmäisen ohut. Uutta tekniikkaa on puolijohteella tehty eristehila kenttävaikutustransistori IGFET, joka hiljalleen syrjäyttää MOSFET:it.



Sentire la forza!
Terv: Timo

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #25 : Toukokuu 16, 2025, 08:38:05 ap »
Varmaankin jonkinlaiset speksit tulee Carmon säätimen mukana. Kohtahan se nähdään. Tuon latauksen merkkivalon johtimen voi laittaa MO-Unitin ignition-tai AUX-outputtiin jos haluaa. Omassa minimittarissani ei ole lediä latauksen merkkivalolle, joten johdin jää todennäköisesti käyttämättä. Volttimittari pitäisi kuitenkin piilottaa jonnekin pois näkyvistä jotta näkee akun jännitteen starttausten välillä.

Näin ei-sähköinsinöörinä kompetenssini alkaa loppua tähän kun keskustellaan MOSFET-säätimistä. Olisiko tuo mainitsemasi jännitekestoisuus kuitenkaan enää kovinkaan "heikko paikka". Näkyy olevan monet vanhojen pyörien säätimien korvaajat nykyisin MOSFET-tyyppisiä. Miksi näin, koska hinnaltaan ne eivät ole halvempia, pikemminkin päin vastoin. Näin maallikkona uskoisin niiden olevan luotettavampia ja tarkempia jännitteensäätäjiä ainakin litium-akuille.

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #26 : Toukokuu 16, 2025, 11:40:54 ap »
Lainaus
luotettavampia ja tarkempia jännitteensäätäjiä ainakin litium-akuille.

Tämä on oikea arvaus. Kaikessa sähkön säätämisessä on alaa vallannut juuri MOSFET tekniikka. Myös hyvin suurilla virroilla, kuten sähköjunilla ja sähköautoilla. Autojen ajomoottorit sädetään juuri siten. Niitä komponentteja sanotaan silitysraudoiksi koska ne ulkonäöltään muistuttavat silitysrautaa ison jäähdytyspintansa takia.

Kun halutaan pienikokoinen ja vain vähän hukkalämpöä tuottava teholähde, vaikka kännykän laturi, se kannattaa tehdä MOSFET tekniikalla ja katkoja "chopper" tyyppinen. Siksi niissä ei ole painavaa rautasydänmuuntajaa. Vaikka ne käsittelevät isoja virtoja ne eivät silti mainittavasti kuumene.

Lainaus
Olisiko tuo mainitsemasi jännitekestoisuus kuitenkaan enää kovinkaan "heikko paikka".

Sitä se edelleen on. Se johtuu metallioksidikerroksen ohuudesta. Sen on oltava ohut, muuten se transistori ei toimi. Se kestää kyllä toimintaympäristönsä jännitteet oikein hyvin ja paljon enemmänkin. Esim. sähköauton akuston 400 V on helppo nakki. Mutta vaikkapa asentajan vaatteista syntyvä staattinen sähkö polttaa fetin hilan eristeen puhki. Juuri MOSFET:ien takia on nähty paljon vaivaa työympäristön staattisen varauksen syntymisen estämisessä. On puolijohtavat pöydät ja lattiat ja puolijohtavat työkalujen muovipäät. Myös työntekijän maadoitusranneke on sen takia. Niiden takia useimmat elektroniikkalaitteet, joissa on paljaita sähköosia, pakataan antistaattiseen pussiin. Niitä ei pidä poistaa pussista ennen asennusta. MOSFET osia sisältäviä laitteita ei pidä kosketella niiden johtimista paljain käsin. Pitää aina purkaa oma staattinen varaus tavalla tai toisella ennen kun kytkee laitteen johtimia, tai koskee niihin paljaisiin johtimien päihin työkalulla. Military käytössä MOSFET laitteita pyritään välttämään, koska juuri ne vaurioituvat EMP shokista. Jos niitä käytetään niin ne koteloidaan moninkertaisesti metallilla ja johtimien sisäänmenoihin rakennetaan "paukkusuojat", mutta se kaikki nostaa hintaa.

En halua pelotella, kyllä tuo laite ihan hyvä ostos on, mutta älä räplää sen johtoja.  ;D


Sentire la forza!
Terv: Timo

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Vastaus #27 : Kesäkuu 22, 2025, 19:13:38 ip »
Kun oli juttua akun napakengän irrottamisesta moottorin, ja siten myös laturin, pyöriessä ja varsinkin siitä jännitepiikistä, joka silloin syntyy, tutkin asiaa hiukan lisää.

Kun vaihtovirtalaturit tulivat käyttöön oli tavallista, ja edelleen on hyvinkin tarpeellista varoittaa irroittamasta akkua latauspiiristä moottorin käydessä. Tämä johtuu siitä, että magnetoinnilla säädettävän latausgeneraattorin 3-vaihe tasasuuntaaja on suoraan ajopelin sähköjärjestelmässä kiinni. Siten se on myös suoraan akun +navassa kiinni ilman mitään erottavaa elementtiä. Tasasuuntaajan takana on välittömästi generaattorin käämitys. Kun generaattorin käämin virta katakaistaan, vaikka irrottamalla akku, se aiheuttaa suht suuren itseinduktion jännitepiikin, saman jollaisella sytytyspuolassa tehdään tulppaan kipinä. Se taas polttaa elektroniikkaa mielellään rikki.

"Vanhan koulun" auto saadaan käyntiin työntämälläkin ilman akkua. Tällöin ei mitään induktiopiikkiä tule. Mutta, jos käynnistetään apukaapeleilla ulkoisella akulla on oltava silti joku akunraato paikallaan, muuten tulee se piikki kun apukaapelit irrotetaan. Uuden polven ihmeautot ovatkin sitten toinen juttu.

On siis tarpeellista tietää latausjärjestelmän tyyppi. Jos kyseessä on hihnavetoinen, hiiliharjallinen laturi, jota säädetään magnetointia säätävällä säätimellä, ei akkua saa irrottaa moottorin käydessä. Joissakin tapauksissa on vaikea päältäpäin päätellä: onko laturi tätä tyyppiä, koska jotkin niistä ovat myös suoravetoisia, siis ilman remmiä. Tieto on etsittävä muualta.

Moottoripyörissä on useimmiten laturissa kiinteästi magnetoitu roottori, joka pyörii suoraan kampiakselin päässä. Siinä ei ole käämejä , eikä liukurenkaita hiiliharjoineen. Staattorissa on käämit ja sieltä saadaan vaihtosähköä. Se taas säädetään regulaattorilla yleensä katkojaperiaatteella. Nykyisin on kahdenlaisia katkojia: Tyristori- ja MOSFET periaatteella. Ne myös tekevät tasauuntauksen.

Tyristori voidaan ohjata vain johtavaksi, mutta ei katkaisemaan. Siksi se katkaisee virran vain kun sen tuleva vaihtojännite itse käväisee nollassa. Uudelleen se kytkee virran, ohjauslogiikkansa vuoksi, vain jos lähtöjännite akkuun on alle tavoitteen. Se antaa siis täysiä vaihtojännitteen pulsseja enemmän tai vähemmän, tarpeen mukaan. Tasasuuntaus tehdään myös niillä kahdella tyristorilla vuorotahdissa. Jos nyt, moottorin käydessä, irrotetaan akku virtapiiristä se on sama tilanne kuin tyristorin virran katketessa, eikä ylijännitevaaraa synny. Vaikka tyristori onkin todennäköisesti juuri silloin johtavassa tilassa ja laturin käämi antaa itseinduktion jännitepiikin, sekään ei pääse tyristorien läpi pyörän järjestelmään, koska itseinduktion jännitepiiki on aina juuri negatiivinen, siis tyristorilta katkaistun anodijännitteen suhteen, ja sammuttaa tyristorin tehokkaasti. Koska akun jännite nyt puuttuu, regulaattori antaa koko ajan täyden nimellisjännitteensä. Se ei myöskään ole puhdasta tasasähköä vaan sinä on nyt tallessa laturin ja tyristorien tasasuuntaaman sykkivän tasasähkön huiput, koska akku ei niitä tasoita. Regulaattori säätää yleensä 14,4 V, joka on antojännitteen sykkimisestä ja jännitehuipuista riippuva tehollisarvo. Jos sitä mitataan hyvällä RMS mittarilla sekin näyttää sitä tehollisarvoa. Jos sitä mitataan oskilloskoopilla, vasta sitten nähdään todelliset huippuarvot. Ne saattavat olla hyvinkin korkeita, useimmiten kuitenkin 30 V luokkaa. On tuurista kiinni kuinka pyörän elektroniikka sitä sietää. Mittaamiseen on silti konsti.

MOSFET voidaan ohjata johtavaksi tai ei-johtavaksi tai mihin tahansa siihen väliin aivan tarpeen mukaan. Tässä tapauksessa se ohjataan poikki ja päälle hyvin nopeasti ja siis myös kesken laturilta tulevien pulssien keston. Se siis pilkkoo niitä pulsseja pätkiin, pitempiin tai lyhyempiin sen mukaan miten oikea lähtöjännite saadaan. Jokainen katkaisu on nyt sama tilanne kuin akun irrottaminen virtapiiristä. Käämin itseinduktio potkaisee takaisin joka katkaisulla, tuhansia kertoja sekunnissa, samoin kuin akun irrottamisella. Mutta, kuten edellisessäkin, jännitepiikki on vastakkaissuuntainen kuin käsitelävä jännite, siis MOSFETeille väärä napaisuus, eikä siksi pääse jatkamaan säätäjästä ulos. Lisäksi säätäjän suuren katkontanopeuden vuoksi käämin induktanssi vaimentaa jännitepulssit tehokkaasti. Regulaattorin antojännitettä ilman akkua oskilloskoopilla tarkasteltuna pulssit käyvät tyypillisesti n. 15  – 20 V:n tasolla. Aika paljon sekin on...

Jos siis halutaan irrottaa akku moottorin käydessä, vaikkapa sen selvittämiseksi, paljonko regulaattori antaa jännitettä maksimissaan, on korvattava akun aika suuri kapasitanssi kuivakondensaattorilla, ei mielellään elektrolyyttikondensaattoria. Pari mikrofaradyä riittää. Jännitekestoisuutta sillä saa olla muutama sata volttia. Konkka on kytkettävä siis akun rinnalle, ei välttämättä heti napakenkiin, mutta sähköisesti mahdollisimman lähelle, ja siis ennen kun akku irrotetaan. Jos joku rakentaa omaa systeemiä niin sen konkan voi tehdä sinne pysyväksi. Sillä voi säästää kallista elektroniikkaa rikkoutumiselta, jos käy hyvä/huono tuuri.

Jos laturi on magnetoinnin puolelta säädetty, usein hihnavetoinen kuten autoissa, ei tuo kondensaattorikaan auta. Itseinduktion jännitepiikki tulee staattorikäämistä jos moottori käy, tai roottorikäämistä jos moottori ei käy, mutta virta on silti päällä. Vaikka laturin järeät tasasuuntausdiodit sen kestävätkin, kestääkö laturin magnetoinnin transistorisäätäjä? Entä ajopelin kaikki muu elektroniikka? On silti konsti, jos halutaan mitata tällaisen laturin maksimi antojännite. Etsitään tehovastus, resistanssiltaan ohmin tai pari, ja kytketään se akun navan ja napakengän välille siten, että se jää kytkemään akkua virtapiiriin, vaikka napakenkä irrotetaankin. Kytkentäjärjestely on hiukan haasteellinen, koska napakenkä on oltava tietysti kiinni kun startataan. Käynnin tasoituttua vasta varovasti irrotetaan napakenkä ja huolehditaan, että vastus jää kiinni. Tällöin virtapiikkiä ei tule ja vastukseen jää ylimääräinen jännitehäviö, joka akun jännitteeseen summautuneena, edustaa laturin maksimi antojännitettä. Se siis mitataan lisävastuksen laturin puoleisesta päästä akun miinusta vasten. Vastus ei paljoa lämpene, jos akku on aivan täysi, mutta vajaalla akulla koko latausvirta kulkee vastuksen läpi ja se lämpenee. Se on siis oltava isokokoinen tehovastus, ajovalolamppukin käy paremman puutteessa. Moottori kannattaa sammuttaa ja virta kääntää pois päältä ja napakenkä ruuvata kiinni ennen kun apuvastus taas poistetaan.

Kuten lukija huomaa: asia on hiukan taitoa ja kärsivällisyyttä vaativa ja siksi jokainen askartelee näitä omalla huolellisuudella ja vastuulla. Tiedän, että joukossa on niitäkin, jotka ovat kiinnostuneita ja rakentelevat näitä laitteita, myös sähköjen puolelta.





PS. En laittanut kuvaliitteitä, kun huomasin palstalla olevan vaikeuksia hallita niitä. En ole saanut liitteitä auki viime palvelinkatkoksen jälkeen.

Sentire la forza!
Terv: Timo