Näkökulmajuttuja.
Kyllä se laakeri, matopyörä ja sen takana oleva huulitiiviste kuuluvat varsin oleellisesti vaihteistoon. Pelkkä prikan eli aluslaatan eli välyslevyn jääminen vaihteiston sisään aiheuttaa, jos huonosti käy, laakerivian seurauksena myös tiivistevian. Onhan noita pitänyt korjailla. Pahimmillaan vaihteiston takakansi halkeaa. Tyypillinen ongelma on syntynyt kun nopeusmittarin vaijeri on tullut tiensä päähän ja huolimaton tai tietämätön asentaja pyörittää osat irti vaihteistosta sen sijaan että irrottaisi vain vaijerin. Jos hyvin on käynyt niin aluslevy on pysynyt paikoillaan ja pyörittimen kokoonpano on onnistunut. Joskus kun voi käydä ns. tuuri. Osa on kuitenkin kaltevalla pinnalla. Toki pyörän sen hetkinen asento ratkaisee. Yksi G eli maan vetovoimayksikkö on minulle tuttu termi Ilmavoimien ajoilta. Siihen olemme tottuneet.
Mistä tiedät että aluslevy on karannut?
Asia on helppo testata: otetaan nopeusmittarin vaijeri irti ja kokeillaan kuinka pitkän matkan pyörittimen kara liikkuu ylösalas. Jos se liikkuu milliä enemmän niin on syytä epäillä että mainittu aluslaatta on poissa pelistä. Ei se siellä turhaan ole.
Mutta se ei ole tärkein asia vaan se jos näin on käynyt niin nopeusmittarin pyörittimen matopyörä on vaarassa muuttuneen sijaintinsa suhteen tai sitä pyörittävä ratas. Hieman taempana oleva tiiviste tuskin kärsii.
Toki on mahdollista että rakenne kestää ja ehdit myydä pyöräsi pois ennen isompia ongelmia.
Jos saan olla utelias niin miten ja missä olosuhteissa se aluslevy on "hukkunut"? Vai onko? Asia on helppo katsastaa ilman purkamista.
Vaan on hieno asia että olet ryhtynyt Guzziharrastajaksi! Hyvää jatkoa, puolestani. Nähdään riennoissa suvella.
Jälkilause: Osassa aikakauden vaihteistoja laittoivat laakereita joissa oli muovisia kuulakehiä. Eipä ole, sittemmin, niitä paljon näkynyt. On aikoinaan, todennäköisesti, halpa hinta ja kauppalopon hyvät selvitykset synnyttäneet kontrahdin.
Tärkein jäi kysymättä: mistä tiedät että aluslevy on karannut?