Kirjoittaja Aihe: Isolohkon nopeusmittarin anturi  (Luettu 4408 kertaa)

lemppari

  • Viestejä: 406
Isolohkon nopeusmittarin anturi
« : Toukokuu 01, 2024, 13:59:00 ip »
Purin alkutalvesta T3:n vaihdelaatikon. Nopeusmittarin anturin ulosoton yhteydessä totesin, ettei alimmainen prikka noussut mukana. Magneettia perään mutta mikään ei tarttunut.

Laatikko auki, akselit ulos ja osiksi. Ei jälkeäkään. Mystinen juttu, olisiko edellisen omistajan huoltomies laittanut anturin paikalleen ilman alaprikkaa?
Anturit tuntuvat olevan kortilla joten kysynpä täältä jos jollain sattuisi olemaan joko anturi tai se prikka jouten?
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Isolohkon nopeusmittarin anturi
« Vastaus #1 : Toukokuu 01, 2024, 14:50:29 ip »
Lempparin havainto on varsin yleinen.
Joskus jollekin on käynyt niin että vaijerin alapään irrotuksen mukana onkin noussut koko pyöritin. Silloin alapään "prikka" jää vaihteiston sisään ja putoaa pois paikaltaan.
Muu ei auta kuin purkaminen. Irto-osa kun voi vaurioittaa vaihteistoa.

Se että kyseinen aluslevy ei löydy voi olla vain aiemman avaamisen tuote. Jos aluslevy olisi pyörinyt rattaistossa olisi siitä merkkejä osissa kuten kolhuja ja pieniä metallinpalasia vaihteistokotelon pohjalla ja parhaassa tapauksessa aluslevy on tarttunut tyhjennyspropun magneettiin. Kaikissa vaihteistoissa ei ole magneettitulppaa. Sellainen kannattaa hankkia sillä vaihteiston kytkentähammastuksistakin irtoaa metallihiukkasia vääjäämättömästi jos pyörällä ajetaan. Metallimuhju kuluttaa laakerointeja ja kun laakerit ovat kuluneet niin hammaskosketukset ovat väärin ja homma ruokkii itseään.

Jos nopeusmittarin pyörittäjästä puuttuu kyseinen osa niin pyörittimen matopyörän kosketuskohta on väärässä paikassa. Se voi vaurioittaa pyöritintä. Kuten lemppari toteaa pitää koko vaihteisto irrottaa muusta rakenteesta ja purkaa osiksi.
Osaa ei tarvitse, välttämättä, tilata merkkikohtaisena vaan laittaa samalla mitoituksella olevan aluslaatan. Jos ei löydy kaupan hyllystä niin paikallinen sorvari sellaisen kaivaa esiin terästangon pätkästä.

Pyörittimen matopyörä on lukittu akseliinsa laakerinkuulalla. Se on joistain purkamistani vaihteistoista puuttunut. Jos ei tiedä sellainenkin osa on olemassa niin se katoaa samoin kuin tuo aluslevykin.

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Isolohkon nopeusmittarin anturi
« Vastaus #2 : Helmikuu 21, 2025, 15:34:56 ip »
Eipä löytynyt kyseistä prikkaa minunkaan Calista -96, 10v ajellut eikä kulumia juuri ole ja mittari toiminut moitteettomasti. Toisaalta eipä se prikka minun tapauksessa laatikon sisään mitenkään joutuisi, itse anturihan sijaitsee laakerin ulkopuolella... ;)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Isolohkon nopeusmittarin anturi
« Vastaus #3 : Helmikuu 21, 2025, 22:42:28 ip »
Näkökulmajuttuja.
Kyllä se laakeri, matopyörä ja sen takana oleva huulitiiviste kuuluvat varsin oleellisesti vaihteistoon. Pelkkä prikan eli aluslaatan eli välyslevyn jääminen vaihteiston sisään aiheuttaa, jos huonosti käy, laakerivian seurauksena myös tiivistevian. Onhan noita pitänyt korjailla. Pahimmillaan vaihteiston takakansi halkeaa. Tyypillinen ongelma on syntynyt kun nopeusmittarin vaijeri on tullut tiensä päähän ja huolimaton tai tietämätön asentaja pyörittää osat irti vaihteistosta sen sijaan että irrottaisi vain vaijerin. Jos hyvin on käynyt niin aluslevy on pysynyt paikoillaan ja pyörittimen kokoonpano on onnistunut. Joskus kun voi käydä ns. tuuri. Osa on kuitenkin kaltevalla pinnalla. Toki pyörän sen hetkinen asento ratkaisee. Yksi G eli maan vetovoimayksikkö on minulle tuttu termi Ilmavoimien ajoilta. Siihen olemme tottuneet.

Mistä tiedät että aluslevy on karannut?

Asia on helppo testata: otetaan nopeusmittarin vaijeri irti ja kokeillaan kuinka pitkän matkan pyörittimen kara liikkuu ylösalas. Jos se liikkuu milliä enemmän niin on syytä epäillä että mainittu aluslaatta on poissa pelistä. Ei se siellä turhaan ole.

Mutta se ei ole tärkein asia vaan se jos näin on käynyt niin nopeusmittarin pyörittimen matopyörä on vaarassa muuttuneen sijaintinsa suhteen tai sitä pyörittävä ratas. Hieman taempana oleva tiiviste tuskin kärsii.
Toki on mahdollista että rakenne kestää ja ehdit myydä pyöräsi pois ennen isompia ongelmia.

Jos saan olla utelias niin miten ja missä olosuhteissa se aluslevy on "hukkunut"? Vai onko? Asia on helppo katsastaa ilman purkamista.

Vaan on hieno asia että olet ryhtynyt Guzziharrastajaksi! Hyvää jatkoa, puolestani. Nähdään riennoissa suvella.

Jälkilause: Osassa aikakauden vaihteistoja laittoivat laakereita joissa oli muovisia kuulakehiä. Eipä ole, sittemmin, niitä paljon näkynyt. On aikoinaan, todennäköisesti, halpa hinta ja kauppalopon hyvät selvitykset synnyttäneet kontrahdin.

Tärkein jäi kysymättä: mistä tiedät että aluslevy on karannut?

Yammu

  • Viestejä: 80
Vs: Isolohkon nopeusmittarin anturi
« Vastaus #4 : Huhtikuu 21, 2025, 21:17:10 ip »
Omastani ei löytynyt kumpaakaan prikkaa ja sellaisenaan asensin sen takaisin, toimii vallan moitteettomasti!

Bada Bara Bastu