Kirjoittaja Aihe: Jarrupalat  (Luettu 2514 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Jarrupalat
« : Helmikuu 05, 2025, 13:40:22 ip »
Kun huollan omatoimisesti pyöriäni niin pitäisi olla selvää että jarrupalat ovat kunnossa.
Nyt kävi, yhdessä pyörässäni, niin että viimeisillä milleillä mennään. Eli jarrupalojen vaihto tulossa. Onneksi ei ole ajokausi. Huoltoliikkeet varmaankin asiasta huolehtivat mutta voi jarrupalat olla edesmenneitä jo huoltovälin aikana. Osassa satuloita on kansi mutta useimmissa ei. Tarvitaan valaisua ja vain vilkaisu riittää toteamaan onko vaiko eikö sitä jarrumassapintaa. Ensi kuun loppupuolella osa guzzisteista jo katselee että onko sää sellainen että voisi lenkin heittää. Usein juuri takajarru unohtuu tsekata.

Jarrupaloista yleensä: uudessa pyörässä on varsin usein paloina vähintäänkin keskikovat palat. Ne kuluvat hitaasti ja ovat kokolailla ystävälliset jarrulevyille. Monelle tulee ajatus että ostanpa, esimerkiksi, sintteripalat. Siinä käy niin että palat eivät kulu mutta jarrulevyille käy hassusti eli levyn minimipaksuus alittuu. Minimipaksuus on merkitty jarrulevyn keskiöön. Erityisesti ruostumattomat jarrulevyt ovat olleet nopeasti kuluvia.

Toki voi ostaa pehmeitä jarrupaloja, kuten itsekin, nuukuudessani, siksi että ne eivät syö rosterijarrulevyjä siihen malliin kuin ensiasennuspalat, saati sintteripalat, levyjä syövät.
Pehmeät, mustat, levy-ystävälliset palat ovat, edullisen hintansa ohella, helliä levyille mutta pitää opiskella niiden käytös. Yleensä, jarrutuksen alkaessa, ei tapahdu kummoisia, kun kahvaa puristetaan enemmän alkaakin tapahtua eli lämmön johdosta jarru alkaa "puremaan". Sen ei pidä yllättää vaan uusilla paloilla, ihan sama minkä tyyppisiä tai -merkkisiä ovat, pitää tehdä ennen reissuun lähtöä jarrutestejä että oppii tekemään nätin hidastuksen tai, toisessa päässä äkkijarrutuksen. Muun hoitelee ABS-jarrutekniikka. Ei abseilla-ajava voi treenata hieman enemmän itsekseen.

Jarrulevyissä on millimetrilukema, usein osamilleineen, että mikä on jarrulevyn hylkäysvahvuus. Se on se joka mitataan levyn heikoimmalta kohdalta. Reuna voi olla alkuperäismittainen. Kaupallinen jarrulevyn paksuusmittauslaite maksaa vain muutamia euroja.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarrupalat
« Vastaus #1 : Helmikuu 06, 2025, 18:37:13 ip »
Ruostumattomia levyjä ei pitäisi alkua kuin näyttelypyöriin. Kestävät ne kiekot toki ovat, mutta ei niillä jarruttamisen kanssa ole enää mitään tekoa.
Itse käytän semi-sinter paloja. Niillä saavutetaan ennakoitava jarrutusteho ilman sen kummempaa häipymistä. Jarrulevyjen kulumista on turha itkeä, kun kuluvat, niin vaihdetaan. Tekevät tehtävänsä ja kustannuksena on niiden ja palojen kuluminen.
Sitä, että valitaan väärät palat levyn materiaalille ja sitä kautta pilataan levyt ennen aikaisesti, pitää tietenkin välttää.
Omaan Caliin en ole koskaan takajarrupaloja vaihtanut neljäntoista(?) vuoden aikana. Takajarrua kun ei tarvita liikennevaloissa seisoskeluun lisäksi mihinkään. Ratapyörässä en sitäkään vähää. Enduro syö vauhdikkaasti molempien päiden paloja, mutta käyttö onkin tyystin erilaista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.