Kirjoittaja Aihe: 1400 Californian käynnistinmoottorin sisäinen likaisuus  (Luettu 19054 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
1400 Californian käynnistinmoottorin sisäinen likaisuus
« : Joulukuu 12, 2024, 23:01:37 ip »
Tämä yllätti kun vilkaisin jo 60000 kilometrin jälkeen mitä käynnistinmoottorille kuuluu. Hyvin on palvellut. Vaan kun talvella on aikaa niin katsaus tuli ihan oikeaan kohtaan. Homma on vasta alussa mutta viikon perästä jo tehty. Jos säät sallivat.
http://www.motomatti.fi/2024/12/moto-guzzi-1400-california-gts.html

Käytäntöhän on että näitä ei huolleta vaan kun vaurioituu asennetaan uusi. Eläkeläisellä kun on aikaa ja kaikki välineet ja vähän tuntumaa aiheeseen niin ajattelin vilkaista. Ehkä muidenkin kannattaa. Tai vaihtaa startti uuteen.

KINDE

  • Viestejä: 109
Vs: 1400 Californian käynnistinmoottorin sisäinen likaisuus
« Vastaus #1 : Joulukuu 13, 2024, 14:17:35 ip »
No jopas. Jos vaan löydän jostain energiapiikin, niin hoidan oman starttini myös.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400 Californian käynnistinmoottorin sisäinen likaisuus
« Vastaus #2 : Joulukuu 13, 2024, 16:28:54 ip »
Laitoin tuohon juttuun hieman enemmän sanoja kun sain viestiä että kirjoita niin että ymmärtäisi. Ja enemmän kuvia. Olen ollut, ilmeisesti, väärässä uskossa sen suhteen että juttujani seurattaisi sinällään.

Sinänsä helppoa ja selkeää räpläämistä startin kanssa. Lisäsin siihen että ihan tavallisilla tallikaluilla ei, välttämättä, pärjää. Onneksi laitteessa on sen verran vähän osia että ei tule ongelmia kootessa.
Kun jotain värkkiä rassaa niin purkuvaiheessa pitää itselle tehdä selväksi mitä mikin osa tekee, miten ja milloin. Silloin on selvä kuvio siitä miten laitteen tulee toimia. Outojen osien sekoittelu ei asiaa auta. Tässä sentään on kyse hyvin yksinkertaisesta toimilaitteesta.

Varsinaista ongelmaahan startin suhteen nykyään ei ole: laitetaan uusi. Vanha joutaa verkonpainoksi.
Itselläni näkemys on toinen: eikö voisi korjata? Kierrättää? Miten toimii vanhan pyörän omistaja? Saisiko vanhaan varaosia? Työ on kallista, siis pikkuremonttikin. Siksi korjaamista vieroksutaan ja laitetaan aina uutta ja kuluttaja kiittää ja homma on valmis hetkessä.
Mutta tähän hommaan ei tietokonetta tarvita. Paitsi tiedonhankintaan.

Viat ovat, digiajasta huolimatta, varsin tavanomaisia joista on kärsitty yli vuosisadan moottoriajoneuvojen suhteen. Digitaali hallitsee nyt mutta startti on entisellään.
Nykypyörässä on, korkeintaan, muutama sata grammaa digiä. Loppu on varsin perinteisen tekniikan sovelluksia.

Ongelmahan on se, kannaltani, että mitään ei tarvitse korjata kun kaupasta saa uuden tilalle.
Muista irrottaa akusta toinen kaapeli ennen toimenpidettä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400 Californian käynnistinmoottorin sisäinen likaisuus
« Vastaus #3 : Joulukuu 17, 2024, 20:35:23 ip »
http://www.motomatti.fi/2024/12/moto-guzzi-1400-california-gts.html
Homma tuli valmiiksi ja pyörä sillä käynnistyi.
Lisäsin oheen myös Bosch-startin sähkömagneettimallin korjauslinkin. Niitä on ollut vanhemmissa Californioissa. http://www.motomatti.fi/2016/01/bosch-kaynnistinmoottorin-kunnostusta.html
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 19, 2024, 15:47:43 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1400 Californian käynnistinmoottorin sisäinen likaisuus
« Vastaus #4 : Joulukuu 23, 2024, 19:55:02 ip »
Yritin etsiä Motonetista josko heillä olisi ollut kyseinen käynnistinmoottori myynnissä mutta ensi hätään en sieltä löytänyt. Sen sijaan Stein Dinse tarjoaa: https://www.stein-dinse.com/en/item-itemId-1320094-srsltid-AfmBOorC5B5SfLjB3kJhEuigZl30ct02SQXSW4w4q9y2euv__D7y0zgIJ.html
Oletan että pääsin sekä palkoille että tuli, ikäänkuin, maksettua puhdistamisen vaiva kuten myös kuukauden ajaksi verstaani vuokra.