Vuosien mittaan olen havainnut että varsin usein on laiminlyöty takanavan huolto. Mallista riippumatta. Kuitenkin takapyörä on ollut irti, ajomäärään nähden, varsin säännöllisesti. Eli takarenkaan vaihdon yhteydessä ainakin. On, tietenkin ymmärrettävää että rengasliike ottaisi asiaan kantaa mitenkään. Mutta pyörän käyttäjällä on silloin mahdollisuutensa.
On hyvin tyypillistä että takanavan sysäyksenvaimennin on jäänyt ilman huoltoa. Usein ruostunut jumiin. Rasitus ulottuu silloin koko voimansiirtoketjun läpi aina kytkimeen asti. Syntyy iskumaisia kuormituksia. Hiljattain sellaisen näin. Kiertovaimennusta ei enää ollut ja iskukuormitus aiheuttaa lisää ongelmia. Kardaanin akselin urat saavat iskurasitusta kuten perän hammaspyörätkin vaihteiston ohella. Lisäksi muutama muukin rakenne.
Tyypillisesti vaimentaa, hieman mallista riippuen, kytkin, vaihdelaatikon kytkinakselin iso jousi ja takanavan kumi- sekä sen yhteydessä kitkavaimennin. Tyypillistä on että takanavan vaimenninlautasen keskilaakerointi on täysin jumissa. Se on liukulaakeri jonka liikematka on vain muutamia asteita, kiertosuunnassa, maksimissaan, navan kehältä mitaten alle 1cm eli sen mitä takanavan kumikytkin antaa periksi.
Tästä taisi joskus olla juttua mutta sen verran kauan etten löytänyt. Havaintoni mukaan kyseinen asia on edelleen laiminlyöty.
Paikka on helppo huoltaa jos niin haluaa. Kuljettaja ei asiaa ajossa huomaa.