Kirjoittaja Aihe: Guzzien käynnistysongelmat  (Luettu 33814 kertaa)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #60 : Syyskuu 13, 2017, 21:29:52 ip »

Otappa purun vaiheista kuvia, niin että kylmän raudan seppäkään ei runtele toimivaa ihan paskaksi, jos innoistuisi itse huoltamaan :D

mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #61 : Syyskuu 13, 2017, 21:45:19 ip »
Aiemmin näpräilin Valeon parissa: http://www.motomatti.fi/2016/01/valeo-kaynnistinmoottorin-tarkastus.html

Tässä Bosch: http://www.motomatti.fi/2016/01/bosch-kaynnistinmoottorin-kunnostusta.html

Bosch on helpompi vaikka sisältää enemmän osia.
Valeo ei ole monimutkainen mutta hiilisillan kanssa on syytä olla varovainen. Se voi murtua herkästi jos hiilien jousta asentaa väkisin. Hiilien eristeet pitää muistaa laittaa paikoilleen. Pienet muovinpalat jotka katoavat herkästi.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #62 : Syyskuu 13, 2017, 22:50:09 ip »

Hienoa. Yritin löytää blogistasi, mutta on jo niin laaja etten löytänyt.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #63 : Syyskuu 14, 2017, 11:54:33 ap »
Hienoa. Yritin löytää blogistasi, mutta on jo niin laaja etten löytänyt.
Mr

Blogin vasemmassa yläkulmassa on ruutu johon kirjoittaa hakusanan. Yleensä yksi sana johtaa jäljille.
Osan nimi, työtavan nimi tai rakenteen nimi. Tässä tapauksessa hakusanana toimivat (Itse käytän hakua omilla sivuillani koska tekstejä on liki 1500 kpl tähän mennessä.) "Valeo", "Bosch" ja "hiilisilta".
Sanalla "käynnistinmoottori" tulee osumia niin paljon että joutuu seulomaan. Esimerkiksi: http://www.motomatti.fi/search?q=k%C3%A4ynnistinmoottori

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #64 : Toukokuu 27, 2024, 16:41:07 ip »
Moro. Herätelläämpä tämäkin aihe "henkiin". Vintage lähti maaliskuun lämpöisillä talven jäljiltä taas laakista käyntiin, kuinkas muuten. Alkukevään starteissa&ajoissa ei oo, tiätty, ilmenny mitään ongelmia. No, nyt sitten tänä aamuna, kun pyörä oli seissy kaikki nää toukokuun viimeaikaiset hellepäivät, eikä ollu päässy tekemään, mitä se haluaa tehdä, niin eipä suostunu starttaamaan. Pyöritti ja pyöritti, mutta ei heränny eloon. Oliko kenties suivaantunu, kun isäntä ei ollu pyörällä tienpäälle lähteny? Jouduin siis tekemään kauppareissun rättikatto pikkufiiulla. Ei sekään mikään huano kokemus, näillä säillä. Kauppareissun jälkeen kokeilin Vintagen halukkuutta lähteä tien päälle uudemman kerran. Hörähti heti mukisematta, viäläpä samoilla akkuvirroilla. Toi Vintage on ollu mulla jo vuodesta 2009. Tuona aikana vastaavia "mielenilmaisuja" ilmenny, onneksi, vain muutaman kerran. Kertaakaan en niidenkään takia oo varsinaisesti pulaan joutunu. Ihmetyttää vaan, mistä johtuneet. No, eihän me kuskitkaan, aina "vireessä" olla. Mukavia ja leppoisia kilometrejä Guzzisteille.
Mosa

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #65 : Toukokuu 27, 2024, 21:30:28 ip »
En ihan osaa sanoa että mikä on syyllinen mutta periaatteessa katsoisin sytytystä ja ruiskutuspiirien toiminnat. Hapettuma, kulunut rele, hiiltynyt tai väljistynyt sähköliitos, jne. Kyllä se tapansa näyttää.

Jotkin Guzzit saattavat teettää, kuten iso Breva tai Norge, itselleen lämpöongelman. On tultu ajosta ja jätetty kuuma pyörä aurinkoon seisomaan eikä se siitä enää herää ennen kuin pyörä on tuupattu viileään jäähtymään. Kun on kylmennyt riittävästi niin sitten herää. Tarkkaa selvitystä en ole keksinyt. Itselle on käynyt pari kertaa ja taitaa velipojallekin niin käynyt ja joitakin muita muisteluita olen kuullut.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #66 : Toukokuu 27, 2024, 22:13:36 ip »
https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=6217.15

Tuolla käytiin porukalla läpi kaikki mahdolliset syyt mitkä mahdollisesti saattaisivat estää Vintagen käynnistymisen… syy taisi olla lopulta tuossa tapauksessa anturi, joka kertoo kampiakselin asennosta ja kierrosluvusta.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #67 : Toukokuu 27, 2024, 23:02:43 ip »
Muutaman kerran olen joutunut asentoantureita renaamaan. Niihin voi tulla monenlaisia vikoja jotka esiintyvät hieman eri lailla.
Parhaiten on jäänyt mieleen Centauron asentoanturin vaiva. Laite löytyy vasemman sylinterin yläkulman kohdilta läheltä öljynpaineanturia jakopään tietämiltä eli sieltä missä työntötankomalleissa on nokka-akselin ketjuhammaspyörä. Se oli todella lujassa. Ilmeisesti käämin oikosulku sillä anturin lukupää oli haljennut ja laajentunut niin että sitä oli hankala saada pois paikoiltaan. Samasta pyörästä niitä vaihdoin kaksi. Pyörä on, tietääkseni, edelleen ajokunnossa. Jälkimmäinen, vaihdettu anturi, oli juonikkaampi: saattoi toimia satoja kilometrejä moitteitta mutta joskus teki tenän. Silloin tuli epäillyksi kaikkea muutakin asiaan liittyvää. Asentoanturin alla oli usein shimmejä jolla anturin etäisyys signaali lähteestä pystytään säätämään. Tehtaalla se on tapahtunut sattumanvaraisesti. Onko shimmaaja kiinnotunut tekemään hyvää vai oliko jyrsikoneen käyttäjä lohkoa koneistaessaan käyttänyt kuinkakin isoa toleranssia. Itseleni on jäänyt epäselväksi näiden asentoanturien ihan oikea etäisyyssäätö.

Quota Millessä oli kampiakselin asentoanturi vauhtipyörän kotelon kyljesssä. Se on ihan liki starttikehää. Startin ja vauhtipyörän hammaskehistä irtosi pieniä määriä metallipurua. Anturi kun on lievästi magneettinen niin se puru jäi hännäksi anturin lukupäähän. Pahimmillaan se oli jopa sentin mittainen ja kun ajatellaan sytytyksen ja ruiskutuksen tarkkaa ajankohtaa anturin signaali lähti väärään aikaan eli moottorin käyntiajoitus em. toimien osalta oli lievästi myöhässä. Aiheutti tehottomuutta osalla tehoaluetta. Hoito oli helppo sillä hieman alempana on ajoituksen tarkastusaukko. Siitä hieman paineilmaa anturin suuntaan niin asia korjaantui väliaikaisesti. Että purun saisi pois täysin pitäisi vaihdelaatikko irrottaa. Startin irrottaminen on helpompi ja hieman parempi tapa. Sen aukosta voi vaikka imuroida. Pelkkä anturin poistaminen paikoiltaan ei paljoa puhdistusta edistä. Että jos jossain on vielä olemassa tonninen Quota niin huonon käynnin voi korjata siivoamalla metallipuru pois. Tykkäsin pyörästä kovasti. Se kävi pari reissua Alppien takana, näki Norjaa ja oli Pekka Kuljun järjestämien endurosafareiden outolintu.

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #68 : Kesäkuu 14, 2024, 16:37:19 ip »
Moro. Herätelläämpä tämäkin aihe "henkiin". Vintage lähti maaliskuun lämpöisillä talven jäljiltä taas laakista käyntiin, kuinkas muuten. Alkukevään starteissa&ajoissa ei oo, tiätty, ilmenny mitään ongelmia. No, nyt sitten tänä aamuna, kun pyörä oli seissy kaikki nää toukokuun viimeaikaiset hellepäivät, eikä ollu päässy tekemään, mitä se haluaa tehdä, niin eipä suostunu starttaamaan. Pyöritti ja pyöritti, mutta ei heränny eloon. Oliko kenties suivaantunu, kun isäntä ei ollu pyörällä tienpäälle lähteny? Jouduin siis tekemään kauppareissun rättikatto pikkufiiulla. Ei sekään mikään huano kokemus, näillä säillä. Kauppareissun jälkeen kokeilin Vintagen halukkuutta lähteä tien päälle uudemman kerran. Hörähti heti mukisematta, viäläpä samoilla akkuvirroilla. Toi Vintage on ollu mulla jo vuodesta 2009. Tuona aikana vastaavia "mielenilmaisuja" ilmenny, onneksi, vain muutaman kerran. Kertaakaan en niidenkään takia oo varsinaisesti pulaan joutunu. Ihmetyttää vaan, mistä johtuneet. No, eihän me kuskitkaan, aina "vireessä" olla. Mukavia ja leppoisia kilometrejä Guzzisteille.
Mosa

Jatkampa tästä ite, kun oon hieman ymmälläni. Nuo mainitsemani starttiongelmat loppuivat, kun alkukesän helteet loppuivat. Ainoa mitä ite tein, tankkasin tuoretta bensaa tankin täyteen viime kesäisen päälle.
Mosa