Kirjoittaja Aihe: T3:n vaihdelaatikon irroitus  (Luettu 3441 kertaa)

lemppari

  • Viestejä: 406
T3:n vaihdelaatikon irroitus
« : Toukokuu 21, 2024, 16:13:49 ip »
Loota pitäisi avata uudestaan enkä viitsisi purkaa koko pyörää laatikon ympäriltä. Olen nähnyt oman pyöräni kytkinhuollossa nosturilla ehjänä ilman lootaa ja mekatsu kehui ottaneensa laatikon irti muuta pyörää purkamatta.

Onko arvoisista lajikumppaneista kukaan tehnyt niin? Tietysti takasvingi ja startti pitää irrottaa, akku ja sen alta se pelti irrottaa. Ehkä vielä kaasarit ja keskijalan akseli. Olisko muuta?
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: T3:n vaihdelaatikon irroitus
« Vastaus #1 : Toukokuu 21, 2024, 18:55:26 ip »
Hyvä luettelo. Ei puutu kuin rungon etupulteista ylempien irrotus. Sähköjohdot ja muut jutut voivat olla väliaikaisena esteen rungon nostoon.
Sitten ylärunkoa takapäästään ylös ja alarunko jää alas. Vaihteisto tulla lupsahtaa pois. Tarvitaan siis pitkämielinen apuri joka jaksaa kannatella runkoa takapäästä tovin tai talja ja koukku katossa nostamassa rungon takapäätä niin vaihteisto irtoaa. Kaupan päälle kannattaa katsoa kytkinkin.

Kytkimestä vilkaistaan missä kunnossa on matalahampainen vauhtipyörän urasto johon kytkimen välilevy kohtaa ja keskiön urat joissa, todennäköisesti, on myös hakkautumaa. Riippuu täysin siitä miten pyörällä on ajettu. Urakot eivät kulu jos ajetaan reippaasti ja kierroksilla. Mikäli ajetaan tyylikkäästi jyskyttelemällä kylänraittia, kuten useimmilla, niin matalaurainen keskiö ja vauhtipyörä ottavat nokkiinsa. Mutta jos hakkautumaa ei ole keskiössä ei sitä juuri ole vaihtipyöränkään sisähammastuksessa. Paitsi jos keskiö ei ole vaihdettu jo aiemmin.

Jos haluaa päivittää kytkimen niin kaksi syväuraista levyä ja syväurainen keskiö. Vauhtipyörän hammastuksen voi koneistaa jos siinä on merkittäviä lovia. Välilevyt ovat, yleensä, kunnossa. Ne hiotaan kosketuspinnoiltaan harmaiksi. Onnistuu ihan käsityönä.

Siinä suhteessa vaihteisto on helppo duuni sillä yleensä ei ole muita vikoja kuin katkennut sysäyksenvaimentimen jousi. (Fataali vika.) Toki laakerit ovat kuluneet ja niistä kytkinakselin etummainen kaksirivinen on useimmin vioittunut. Jos vioittuneilla laakereilla on ajettu pitkään niin hammaskosketukset ovat olleet jossain siellä päin ja laakerien uusimisen jälkeen kosketuspinnat hammaspyörissä ovat jälleen, ikään kuin, uudet. Voivat edelleen pitää melua. Siihen auttaa RVS.

Vaihteisto on helpompi juttu: vaihdetaan uudet laakerit, mahdollinen katkennut jousi uuteen skä katsotaan että hammaspyörien ryntöpinnat ovat edelleenkin sileät. Jos on pittingiä hampaissa niin sellaisilla rattailla pilaa laakerit nopeaan. Yleensä viitonen ja kakkonen ovat kuluneimmat.

Kulunut siirtohaarukka aiheuttaa kytkentähammastus(tappi)vaurioita. Jos niissä on kovin syvää kuluneisuutta niin haarukkaostoksille. Säästää kytkentähampaita.
Varoiksi kannattaa ostaa kytkimen työntötangon painelaakeri.

Alunperin T3:ssa on laadukas käynnistinmoottori. Jos sellainen Bosch on niin sen voi kunnostaa. Yleensä solenoidi on hiilettynyt tai kytkentähammaspyörä kulunut, ehkä vapaakytkin luistaa tai hiilet ovat lopussa tai kommutaattori vain likainen.

Vauhtipyörän käynnistyshammastus on usein kulahtanut mutta, lähinnä kahdesta kohtaa: Siinä mihin moottori on pysähtynyt ja mistä käynnistysmoottori saa otteen. Vauhtipyörän voi laittaa toiseen asentoon mutta silloin pitää vauhtipyörälle merkitä, vähintään, uusi sytytyksen ennakkomerkki.

Monet vaihtavat kytkimen jouset uusiin. Jos vanhoilla levyillä ei ilmennyt vaivoja niin uudet paksummat levyt parantavat pitoa entisestään. Tässä pitkähampaisempi malli: https://www.stein-dinse.com/en/sd-tec-clutch-disk-new-version-1-piece-fine-toothed/item-1-1115427-1463.html
Minulla lienee, ehkä, pari matalahampaisempia jossain varaston perillä. Mutta suosittelen vaihtamaan keskiön syvähampaiseen ja levyt myös. On varma seuraavat 100000 km. (Kytkinvaijerin kunnolla on merkitystä kytkimen toimintaan. Toinen on että vaihteiston takana kytkinvivun palautinjousi on kadonnut. Itse rakennan T3:sta mekaanisesti ahdettua versiota. Ensimmäinen kaksiventtiilikoneella valmistuva ahdettu Guzzi. Neliventtiilisen olen jo ahtanut mutta yhteistyössä ammattilaisten kanssa. Pyörä lienee nyt Espoossa.)



lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: T3:n vaihdelaatikon irroitus
« Vastaus #2 : Toukokuu 22, 2024, 07:16:37 ap »
Kiitos vastauksesta ja noinhan myös hra Haynes kirjasessaan neuvoo tekemään. T3 Californiassa on kuitenkin erinäinen kasa kilkkeitä jotka pitää irrottaa jotta runkoa saa nostettua. Edellä mainittu Guzzimekatsu oli välttänyt moisen puuhan ottamalla vaihteiston irti ylärunkoa nostamatta!?
No, täytyy kokeilla onnistuuko. Ainahan voi siirtyä alkuperäiseen tapaan jos ei tuo luonnistu.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: T3:n vaihdelaatikon irroitus
« Vastaus #3 : Toukokuu 22, 2024, 10:50:19 ap »
Hommahan on kiinni pitkälti fasiliteeteista eli millaisia nosto- ja laskuvälineitä on käytössä. Lienee pyörän kannalta kokolailla sama lasketaanko moottoria, vaihteistoa ja alarunkoa vai nostetaanko ylärunkoa. Kyse lienee enemmän näkemyserosta. Vaijereita, letkuja ja johdinliittimiä pitänee irrotella myös.