Kirjoittaja Aihe: Joko on akut ladattu  (Luettu 10666 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Joko on akut ladattu
« Vastaus #45 : Maaliskuu 19, 2024, 16:50:54 ip »
Ampeerimittarin kytkennässä on mainittu shunttivastus paras - ellei ainoa oikea - tapa. Siinä on sitten huomattava, että siihen EI kytketä startille lähtevää paksua johdinta. Saattaa nousta sähkösavu... Siis ne muut punaiset johdot sen läpi.

Tuo Veli-Reiman Pulteriin hankkima vaikuttaa ihan hyvältä. Jos kytkee akkuun sulakkeen kautta, niin se vie sähköä koko ajan. Siis tallissakin... Joten se olisi hyvä kytkeä releen kautta niin, että rele vetää vain kun on avaimesta virta päällä - SULAKE! Vaatii vähän enemmän tietämystä ja aikaa.
Yleensäkin on hyvä kysyä neuvoa, jos ei ole varma osaamisesta.

Yleisesti ottaen on tietenkin selvää, että mikään mittari / näyttö ei tee onnelliseksi, jos sitä ei osata tulkita. Tärkeää näiden digi-juttujen kanssa; Näyttö on 0,1VDC tarkkuudella. Vaihtoporras 0,1 => 0,2 voi vaihdella 0,04 - 0,07 välillä. Ei siis kovin hätäisesti kannata reagoida...



RStone

  • Viestejä: 115
  • "Well, hang in there"
Vs: Joko on akut ladattu
« Vastaus #46 : Maaliskuu 19, 2024, 17:34:40 ip »
Timo toteaa asiaa... :)
Unohdin tuohon jakamaani kuvaan kirjoittaa, että tässä kiinalaisessa vempeleessä on oma erillinen kytkin virrankatkaisuun ja johtosarjassa on oma sulake. Liittimet piti napsaista veks, vaihtaa abikoiksi ja jännite tulee vasta virran kytkettyä (ajovalosta).
Matin kirjoittamat suuremman poikkipinnan johdot ja kytkeminen suoraan akulle antaisi tietysti tarkemman V-arvon.
Lähtökohdin halusin stongaan lämpömittarin ja USB-virranoton, suuntaa antava digivolttimittaus tuli kaupan päälle.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 20, 2024, 17:14:44 ip kirjoittanut RStone »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Joko on akut ladattu
« Vastaus #47 : Maaliskuu 19, 2024, 19:15:35 ip »
Havainto: Vältä virheitä, katso Gruppon tekniikkakeskustelut!

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Joko on akut ladattu
« Vastaus #48 : Maaliskuu 20, 2024, 15:24:05 ip »
Lainaus
Tilasin järkevämmän volttimittari/usb palikan jossa on katkaisija. Jos sen kytken suoraan akkuun Ctek välipiuhalla jossa on sulakerasia. Silloin mulla on myös valmiiksi kytkentä jos tarvii latailla Ctek laturilla.

Hyvä konsepti. Ainakin kolme hyvää puolta voi havaita. Latauspluki on tallessa ja käytössä, eikä huitele akkulaatikossa tyhjänpanttina likaantumassa. Erillinen on/off kytkin mahdollistaa toosan käytön ja mittauksen vain kun asia on tarpeellinen. Varsinkin se mahdollistaa jännitemittauksen silloin kun pyörään ei ole vielä kytketty virtoja päälle. Silloin, ja vain silloin, nähdään todellinen akun lepojännite, jonka on terveellä täyteen ladatulla akulla oltava n. 12,6 – 12,9 V. Silloin tiedetään se tärkeäksi osoittautunut asia, että onko laturi pyörinyt tarpeeksi ja ladannut akun, vai onko kioskiajelut olleet liian lyhyitä. Kun pyörän virrat sitten käännetään päälle nähdään heti kuinka jännite lysähtää muutaman kymmennyksen valojen ja pa-pumpun kuormituksen takia. Kokemus tulee osoittamaan paljonko se alenema on ja siitä voi sitten päätellä käynnistyykö pa-pumppu jne... Myös, jos koko pyörä jää pimeäksi voi nähdä akun jännitteen ilman että mikään relelogiikka juksaa asiassa, jos epäilyttää onko akku tyhjä vai mistä moinen johtuu.

Jännitevirhe tulee tässäkin heti kun USB lataus kytketään johonkin paljon virtaa ottavaan. Kytkentäjohtojen jännitehäviö jää sitten puuttumaan mittarilta ja näyttämä on joitakin kymmenyksiä alamittainen. Mutta senhän voi kokeilla ja ottaa huomioon ja koska sen tietää voidaan mitata jännite vain kun USB-pluki on irti. Sulakkeen on oltava riittävä syöttämään ne USB-laittetkin, jotka voivat ryystää useamman amppeerin. USB-laitteen unohtaminen kiinni ja latauksen päälle ruokapaussin ajaksi voi akku jopa tyhjentyä, jos on niin iso akku USB-laitteessa. Sellainen voisi olla vaikka isonpuoleinen kannettava sähköpankki.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Monti

  • Viestejä: 157
Vs: Joko on akut ladattu
« Vastaus #49 : Maaliskuu 20, 2024, 19:16:40 ip »
"Sulakkeen on oltava riittävä syöttämään ne USB-laittetkin"

Ctek "liikennevalo" piuhassa on 15A sulake ja "tupakansytytin" piuhassa 5A. Luulis että jälkimmäinen riittää kun siihen on tavallista laittaa myös USB palikka. Mä tarvin sitä latausta oikeastaan vain puhelimeen jota käytän karttana.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Joko on akut ladattu
« Vastaus #50 : Maaliskuu 20, 2024, 20:53:49 ip »
Sain edellisistä vastauksista ketjuun käsityksen paljon kuluttavista kohteista ja sitten niistä hituvirtalaitteista. Sekin lienee vain erona että isokokoinen virtatallennin voi olla ladattu täyteen mutta ei sisällä eli ei juuri sillä hetkellä kovasti tarjoa virtaa. Valitettavasti ei volttimittari ole oikea laite, vaikkakin suuntaa antava, kaikissa yhteyksissä. (Minun kielessäni virta on vain energiaa ja kulutusta ja jännitteen alenema vain seuraus, myöhemmin havahdutaan, kun ollaan jo jännän äärellä.) Jännitteen merkittävä alenema paljastuu vasta silloin kun virtaa, tässä tapauksessa energiaa, ei ole merkittävällä määrällä tai nopeudella saatavissa. Siksi tehon mittaus, toisinaan johtaa harhaan. Se kun on sen hetken tulos. Jännitettä mitattaessa hyvyyden tai huonouden ero voi olla vain muutamien kymmenesosavolttien haarukassa.

Jotta hommasta tulee vielä hankalampaa voi ihan pienenpieni akku olla hyvä kuormitusmittauksessa. Silloin mittaus kertoo että kunnossa on mutta ei siinä enää energiaa ole. Asia voi olla myös päivastoin: Iso ja jo kulunut akku voi antaa tehomittauksessa eli virran suhteen huonon tuloksen mutta voi sietää kulutusta vielä pitkään. Nämä kaksi, tietyllä tapaa ristiriitaista tulosta, voi aiheuttaa vääriä hankintoja: hankitaan liian iso akku "varoiksi" mutta sitten ihmetellään kun se kypsyy varsin nopeaan kun ei ehdi koskaan latautua ihan täyteen.

Näin vanhoilla päivillä pitää tutustua myös uuteen teknologiaan. Matemaattisesti ei ihmeempää mutta käytännössä kyllä: pikkuakku, litium. kuluttaa energiansa sekunneissa suurella teholla ja myös latautuu nopeaan. Mikä sen parempaa. Mutta vanha asia on siinäkin voimassa: jos ei latausta tapahdu hetikohta voi akku tappaa itsensä lyhyessä ajassa. Nykyään kun tuota valinnanvaraa on.

Akkuja on keksitty eri tyyppejä lukuisasti mutta ajoneuvokäytössä ovat vakinntuneet perinteisen lyijuakun eri versiot sekä, uutena, litiumakut. Jälkimmäistä testailen mp-käytössä kohta jo toista kautta. Jos homma toimii.

Kokeeksi hankin, kohta vuosi sitten, pyörääni varsin pienitehoisen nykyakun: http://www.motomatti.fi/2023/04/california-1400-gts-litium.html
Kesä meni harmeitta. Toinen kerta tai ehkä kolmas, tai, peräti viides kerta, toden näyttää. Jälkimmäisen toteutuessa tämä akku on jo hinnaltaan kilpailukelpoinen. Asiaan liittyen: Kerholta lähtiessäni akku lataantuu noin kilometrin matkalla täyteen. Huono puoli on että jos jättää pyörän yli kahdeksi viikoksi seisomaan pitää toinen akkukaapeli irroittaa. Toki asia ei rajaa kaikkia pyöriä. Ohjekirjassa on ohjeet.