Kirjoittaja Aihe: LED -ajovalo California 1100  (Luettu 3988 kertaa)

RStone

  • Viestejä: 102
  • "Well, hang in there"
LED -ajovalo California 1100
« : Marraskuu 30, 2023, 11:42:34 ap »
"Kaverin puolesta" kyselen onko gruppolaisilla asiantuntijoilla kokemuksia näistä jälkiasennettavista LED-ajovalosarjoista?
https://www.france-xenon.com/en/led-and-xenon-products-for-california-1100-i-kd/61028-MOTO-GUZZI-California-1100-i-KD-round-led-optic-approved-7-inches-40w-4500lms.html
Member of The Clan Moto Guzzi Proud Owners * Basic Instinct * Una Storia Importante * Deep Vibrations * Forza In Movimento

RStone

  • Viestejä: 102
  • "Well, hang in there"
Vs: LED -ajovalo California 1100
« Vastaus #1 : Tammikuu 02, 2024, 16:08:26 ip »
Omasta puolesta vastailen...

Linkin mukaisen LED-ajovalon tilasin, mutta hätähousuna en lukenut ranskaisen toimittajan kuvausta loppuun asti ja ajovalon tarvitsema oma umpio jäi jälkitoimitukseen. 7" ajovalo on halkaisijaltaan vajaan tuuman alkuperäistä pienempi.
Pikatestinä vaikutti ainakin valotehoa riittävän ja parkkivalon liittimeltä saa kytkettyä reunan kiertävän valon valkeaksi tai keltaiseksi.
https://www.ledperf.eu/round-and-chrome-headlight-for-7-inch-full-led-optics-of-moto-guzzi-california-1100-classic-p-35569.html

Mutta kokeilujen jälkeen totesin, että tämä valosarja ei kuitenkaan oikein istu Pulteripyörän retroon tyyliin, jäi asentamatta.




« Viimeksi muokattu: Helmikuu 02, 2024, 20:00:44 ip kirjoittanut RStone »
Member of The Clan Moto Guzzi Proud Owners * Basic Instinct * Una Storia Importante * Deep Vibrations * Forza In Movimento

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: LED -ajovalo California 1100
« Vastaus #2 : Tammikuu 02, 2024, 16:39:31 ip »
Onpa noita led-lamppuja käytössä oman kerhoni kavereilla. En ainakaan ole kuullut mitään erityistä valitusta aiheesta. Yksi, ainakin, häikäisee. Voi olla vain suuntauksessa vikaa. Itsellekin tullut mieleen laittaa California Kolmosen kuuppaan ledit. Laturi ja säädin pääsisivät vähemmällä. Tiedossa kun on että ko. mallissa on hieman alitehoinen laturi. Takavaloon voi laittaa myös. Varsinaisia lisävaloja en juurikaan kaipaa kun vähemmän ajalen pimeän aikaan. Nykyään. California 1400:ssa on sekä hehku- että led-valaisimia alunperin. Lisäksi apupitkät halogeenina ja sumuvalot ledeillä. Yllättäen vilkut ovatkin hehkulankalamppuja.

Autolla ajaessa joidenkin autojen led-valaisimet antavat melkoisesti hajavaloa tai sitten on tehty hehkulamppu-umpiosta väkisin led-toiminen ja heijastinkuupan muoto ei sovi led-polttimon suuntaamiseen hallitusti.

Ripa

  • Viestejä: 114
Vs: LED -ajovalo California 1100
« Vastaus #3 : Tammikuu 02, 2024, 17:10:35 ip »
Sovittelin välipäivinä Stelvion H4 polttimoiden tilalle Philips Ultinon PRO H4 Led polttimot. Stelvion umpioissa on bajonettikiinnitys muovisella lukitusrenkaalla. Näm Philips polttimot sai asennettua ongelmitta, koska näissä LED polttimoissa on irrotettava asennuslaippa, jonka voi laittaa ensin umpioon kiinni ja sen jälkeen kierretään LED polttimo paikalleen. Polttimoa voi käännellä asennuslaipassa ja säätää valokuviota tarvittaessa. Tavanomaiseen pyöreään H4 umpioon, missä polttimo on teräslankajousella kiinni asennus onnistuu todennäköisesti LED polttimon asennuslaippaa irrottamatta. Autotallissa kokeiltuna näissä polttimoissa on selkeä tarkkarajainen epäsymmetria-alue valokuviossa ja valot näyttävät huomattavati kirkkaammilta kuin tavalliset H4 polttimot. Näiden polttimoiden jäähdytyspuhallin ja -profiili ei mahdu alkuperäisen H4 polttimon suojakumin alle ilman leikkelyä ja jonkinlaisen lisäosan liimamista kumiin. Korvasin alkuperäiset suojakumit Motonetin yleismallisilla "ylivedettävillä" vetonivelen suojakumeilla. Vetarinkumeja täytyi  lyhentää kumien isommasta päästä 2 isointa porrasta pois ja tehdä polttimoiden johdoille läpivientitulpat vetarinkumin pieneen päähän. Vetarinkumien pysymisen umpioden rungon päällä varmistin nippusiteillä, kun kumi vaikutti hiukan löysältä. Asennusta varten otin Stelvion parivalot irti katteesta, jolloin homma on huomattavasti helpompaa kuin lamppujen ollessa paikallaan kiinni pyörässä.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: LED -ajovalo California 1100
« Vastaus #4 : Tammikuu 02, 2024, 18:40:24 ip »
Tulipa ajatus että kun saan Californiasta vaihdettua kulutuskohteita pienikulutuksellisemmiksi niin saattaisin laittaa siihenkin litiumakun. Jännitettä pitäisi, ehkä, nostaa noin puolella voltilla ja laittaa jännitenäyttö näkökenttään. Toki akkukoko pitää olla sama kuin 1400 Californiassa niin voi vuorotella tai käyttää samaa akkua. Eihän sitä kahdella pyörällä voi ajaa yhtäaikaan. Viime ajokausi meni hienosti 1400:lla litiumilla ja pyörä oli kevyempi nostaa jalalta haara-asennossakin pyörän päällä istuen. Trikellä ei ole sitäkään vaivaa.

Niin, mitenkäs se jännitteen nosto tapahtuu? Pitääkö hankkia siihen soveltuva säädin? Vai laitanko tähänkin pyörään tehokkaamman automallin laturin? Remmivedolla vasemman sylinterin kainaloon kolminkertaisella nopeudella. Aiheesta on jo kokemusta toisesta projektista.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: LED -ajovalo California 1100
« Vastaus #5 : Tammikuu 04, 2024, 14:36:25 ip »
Olen viritellyt ledejä vuosien varrella useampaankin pyörääni ja muutamaan muuhunkin. Summarummarum niin se on ihan tuurin kauppaa milloin saa hyvän valon. Huonoon umpioon ei saa hyvää mitenkään ja mm. Stelvioon en ole saanut kunnon kuviota parillakaan yrittämällä, joten siinä on halogeenit edelleen. Ei viitsi tärvätä euroja siihen, että kokeilee kaikkea mahdollista. Lisäpitkinä on oikeat ledivalaisimet ja se kelpaa nyt. Sen sijaan sellaisiin vanhemman tekniikan umpioihin, jossa kuvio tehdään lasissa olevilla rihlauksilla, on onnistunut jopa erittäin hyvin. Kaverini BMW K 1100 LT sai hyvät valot alkuperäiseen umpioonsa. Samoin EV:ssäni olevan Pichler-katteen alkuperäinen umpio onnistui hyvin. Onnistuneen virityksen huomaa siitä, että valokeila on kirkas ja tasainen sekä yltää pitkillä kohtuu kauas. Laikukas valokeila on todellä tympeä. Pegason valoista ei saanut hyviä millään. Kirkas valo vain korosti umpion kelvottomuutta. Siihen ostinkin sitten ihan oikean BI-ledin, joka oli susi. Sen huomasi ensimmäisellä sadalla metrillä. Lyhyen valon kantaman päässä oli sinivihreä raita joka näkyi myös sitten pitkillä valoilla. 250 euroa meni taivaan tuuliin. Nyttemmin olen saanut siihen on kohtuulliset valot, joilla  pärjää.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: LED -ajovalo California 1100
« Vastaus #6 : Tammikuu 04, 2024, 16:37:00 ip »
LED-ajovalojen kanssa en ole paininut, mutta kertomukset viittaavat siihen, että kuuppaan pitänee uusia ledien lisäksi myös heijastin ja lasi. Siis tuollainen yhdistelmä kuin alitusviestissä lienee ainoa, jossa pettynysten mahdollisuus on pienin.

Mutta itse sähköjärjestelmien kanssa olen "joutunut" värkkäämään paljonkin.
Lainaus
laittaa siihenkin litiumakun. Jännitettä pitäisi, ehkä, nostaa noin puolella voltilla
Miksi pitäisi nostaa? Litiumakun varaus tulee täyteen 14 V:n tavoitejännitteellä. Lämpimissä maissa lyijyakun tavoitejännitteeksi asetetaan usein 13,6 V. Se riittää litiun-rautafosfaattiakulle ja saattaa jopa olla terveellinenkin sille. Se ei kärsi yhtään siitä, että on jokusen prosentin vajaa. Ehdoton maksimi on 15 V, tai menee pilalle. Kun on kyse volttien kymmenyksistä on oltava aika hyvänlaatuinen mittari. Kaupasta saatavat kojelautamittarit ovat tyypillisesti epätarkkoja. Niiden virhe on ainakin  syytä tarkistaa tarkalla mittarilla vertaamalla. Jännite on myös aivan erilainen eri kohdissa järjestelmää. Volttimittari on yleensä kytketty lähimpään liitokseen jossain stongan ja virtalukon tienoilla. Itse akussa voi hyvinkin olla 0,5 V enemmän. Se johtuu johtimien häviöistä, joka lisäksi vaihtelee virran, siis kuormituksen, mukaan. On myös huomattava, että litium-rautafosfaattiakun napajännite kuvaa hyvin huonosti sen varaustilaa. Vain ääripäissä, tyjentyessä ja täyttyessä, jännitteellä on merkittävä muutos.

Jos ajolamppu vaihdetaan leditoimiseksi niin laturin kuormitus pienenee ja jännite, paksujen johtojen puolella, saattaa hyvinkin nousta juuri sen puolikkaan volttia. Taitaa kuitenkin pa-pumppu olla se suurin sähkösyöppö.

Lainaus
ja laittaa jännitenäyttö näkökenttään
Jos on tarkoitus seurata akun jännitettä, kannattaa johdottaa mittari mahdollisimman läheltä akun napoja. Itse mittarin johtimet eivät tee isoa jännitehäviötä, vaikka olisivat ohuetkin. Mittausvirta on niin mitätön.

Lainaus
mitenkäs se jännitteen nosto tapahtuu? Pitääkö hankkia siihen soveltuva säädin? Vai laitanko tähänkin pyörään tehokkaamman automallin laturin?
Joissakin tyristorisäätimissä on referenssijännitteen kytkentänapa purkin ulkopuolella. Kun siihen valehtelee jännitteen puoli volttia alemmaksi kuin todellinen niin se säätää latausjännitteen + navasaan puoli volttia suuremmaksi. Joissakin regulaattoreissa on sisällä jumpperilanka, jolla voi asetella lähtöjännitettä. Varsinaista säädettävää regulaattoria en ole releiden jälkeen nähnyt, paitsi paperilla oman suunniteleman, jota ei ole edes kokeiltu vielä. Mielestäni remmivetolaturi on hätävarjelun liiottelua.



Sentire la forza!
Terv: Timo

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: LED -ajovalo California 1100
« Vastaus #7 : Tammikuu 04, 2024, 18:23:41 ip »
Mulla on Guzzissa kaikki led-valoja. Kuvassa on 5 3/4" tuumainen. Super Tenereen laitoin led-polttimot H4-kannalla, jotka kävivät suoraan. Valotehoa kyllä löytyy pimeässä aivan eritavalla kuin halogeeneillä. Tuskinpa nykyisin kannattaa muita valaisimia harkitakaan, siksi nopeaa on ollut kehitys viime vuosina.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: LED -ajovalo California 1100
« Vastaus #8 : Tammikuu 04, 2024, 19:14:35 ip »
Kiitoksia Hajakentälle positiivisestä palautteesta. Ehkäpä rohkeudun koettelemaan.
Stormilta olen akut ostanut ja olen ns. yritysasiakas jolla lähtee hinnasta noin 30% hinnasta. Ei siis kaukana happoakun hinnasta.
Rahvas voinee hankkia jonkin yrityksen, joka on kirjattu Stormin tapettiin, kohtuullisemman hinnan.

Hämmentää huhu että Storm-Motorn olisi luopunut litiumakkujen myynnistä siksi että ovat huijanneet. Mikä lienee asian ydin?????

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: LED -ajovalo California 1100
« Vastaus #9 : Tammikuu 04, 2024, 23:03:59 ip »
Mikä huhu tuollainen siis on? Ketä siis huijannut ketä ja miten?
Breva V850
Vespa GTS 250ie

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: LED -ajovalo California 1100
« Vastaus #10 : Tammikuu 05, 2024, 08:30:13 ap »
Voisiko tämä liittyä EU:n salaiseen akunvaihtosuunnitelmaan, jossa EU:n päättäjät pyrkivät vaihtamaan lyijyakut litiumakkuihin?


motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: LED -ajovalo California 1100
« Vastaus #11 : Tammikuu 05, 2024, 12:49:39 ip »
Hakusanalla "Litium" sain Stormin sivuilta ulos tämän: https://www.storm-motor.fi/haku/?q=Litium
Että kyllä siellä näyttäisi olevan tarjontaa.
Pitänee tehdä jotain asiaa Pirkkalan myymäläänsä ja kysäistä.

Litiumakusta on toistaiseksi vain yhden kesän ja noin 8000 km kokemus. Mitään haittoja en ole havainnut.