Kirjoittaja Aihe: 1400 California imuilman otto ja pölyisyys  (Luettu 3455 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 479
1400 California imuilman otto ja pölyisyys
« : Syyskuu 25, 2023, 17:30:36 ip »
Keväisin kaikilla teillä ja sorateillä eritoten lentää hiekka ja hienompi kiviaines pölynä. Myös muuta jätettä lentelee.
Pitänyt aiheesta kirjoittaa aiemmin mutta asia on siirtynyt ja unohtunutkin välillä.

Siis ko. mallin imuilman suodatuksesta. En puutu siihen millaista suodatinta käytetään vaan erään havainnon mikä vähensi ratkaisevasti suodattimeen kertyvän lian määrää. Nimittäin otin irti, työkaluja ei tarvita, ne kumitötsät jotka on tarkoitettu imuilman meluvaimentimiksi, ovat omiaan pienine imuaukkoineen imemään lähelle saapunutta pölyä kovasti. Kun otin ne pois niin imuilman virtausnopeus laski koska virtauspinta-ala suureni merkittävästi. Imu siis heikkeni. Sama ilmiö kuin pölynimurissa kun letkun päähän laitetaan se kapea suutin: silloin lähtee imuilman mukaan kaikki mikä reiästä mahtuu. Sama tässä. Virtausnopeus laski kumien irrotuksen yhteydessä ja suodattimen pölyyntyminen ihan silmämääräisestikin väheni. (Mainittakoon että maantiepöly löytää alakautta akku- ja suodatintilaan versin hyvin.)

Vaikutusta ei isommin ole imuääneen. Tai en ainakaan umpikypärään ole muutosta havainnoinut. Mutta vaikutus lienee selvä: suodattimen käyttöiän pidentyminen ja lisäksi ilman vapaampi ja hitaampi virtaaminen johon siihenkin hieman vähemmän tehoa kuluu. Käyntiin asia ei vaikuttanut. Kulkee kuin ennenkin. Mainittakoon että tämä pyörä on toistaiseksi ainoa johon ei ole juurikaan säätöjä tehty GuzziDiagilla. On toki mutta vain kolmos- ja nelosvaihteen kiihtyvyyttä hieman parannettu että puolitonnari lähtee liukkaasti ohituksiin. Sitäkin vain veloce-asetukseen.

Hienojakoinen pöly ei jää suodattimeen, karkeampi kyllä, vaan tässä aiheessa juurikin se hienopöly on ongelma. Pieneläimet ja isompijakeinen tiellä lentävä toki jää suodattimeen. Sama suodatin on ollut jo pitkään. Olen huollon yhteydessä, talviaikaan, irrottanut akun, avannut näppärillä klipsuilla, 4 kpl, suljetun suodatinkotelon takasivuilta ja irrottanut suodattimen. Pöytälevyyn muutama isku kohtisuoraan suodattimen imupuolella kertoo että millaista kakkua on kertynyt. Jos suodatin on kuiva ja siisti se ja jatkaa matkaa. Jos siinä on öljyä, hometta tai se on muutoin kovin likainen niin uusi suodatin vain sitten peliin mukaan. Viimeksi ostin Motonetistä uuden. Taitaa saada Stormiltakin. Muutkin moottoripyörämerkit käyttävät samaa filtteriä.

Jos suodatinkotelon sisällä on rasvaista on ehkä unohtunut avata pyörän alla roikkuvasta letkusta tulppa pois. Sellaisen havainnon olen tehnyt että ko. letku on tukkeutunut yläpäästään ja nk. huohotusöljy on jäänyt kotelon sisään. Osa siitä poistuu joka tapauksessa palotilojen läpi pakokaasun mukana palamistuotteena ulkoilmaan. Mutta ei ole hyväksi lambdoille eikä katalysaattoreille.

Homman tarvitaan varsin vähän työkaluja: vain akun irrotukseen ja suodattimen irrotukseen kotelon takakannessa. Klipsut aukeavat viimeistään ruuvarilla jos ei sormivoimat riitä. Kantta käännetään yläreunastaan taaksepäin niin sen alapää koukkumainen reuna sallii pois noston. Luonnolliseti koko kotelo ja ympäristö puhdistetaan. Sudattimen irrotukseen tarvitaan asiaankuuluva ruuvimeisseli. Taisi olla jonkin tyypin ristipäinen. Suodattimen puhtautta voi tarkastella vasta kun se on irrotettu kiinityksestään.