Kirjoittaja Aihe: California 1400 kytkimen ilmaus  (Luettu 2413 kertaa)

Immu65

  • Viestejä: 27
California 1400 kytkimen ilmaus
« : Syyskuu 02, 2023, 19:40:28 ip »
Kertokaapa tietäjät onko 1400 calin kytkimen ilmausletku satulan alla oleva oleva putki?
Jos ei, niin mistä sen löytää? Ihan kaverin puolesta kyselen.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1400 kytkimen ilmaus
« Vastaus #1 : Syyskuu 02, 2023, 20:31:28 ip »
Se letku jossa on kumitulppa päässä joka tukeutuu akkutelineen kanteen on kytkimen nesteen ulosjuoksutusletku ja samasta myös ilmataan.
Tulevana talvena olisi tarkoitus vaihtaa neste kytkimeen. Jarrunesteet vaihdoin jo aiemmin. Yleensä vaihdan noin kolmen vuoden välein jarrunesteet. Riippuu suoritteen määrästä. Siellä kytkimen työsylinterin luona on huonosti tilaa niin siksi on letku. Kytkinneste ei joudu kovin koville. Mutta vanhenee sekin.

Kytkinesteen ilmaus tehdään kokolailla samoin kuin jarrujen ilmauskin.
Käytännössä ei saa jäädä ilmaa letkuun.
Jännä juttu. En löytänyt räjäytyskuvista kyseistä letkua. Mitähän muuta sieltä puuttuu?

Immu65

  • Viestejä: 27
Vs: California 1400 kytkimen ilmaus
« Vastaus #2 : Syyskuu 03, 2023, 08:16:38 ap »
Kiitos  Matti. Tuota kyseistä letkua epäilinkin, enkä löytänyt korjaamokäsikirjasta minäkään kuvaa tai mainintaa ko. letkusta.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: California 1400 kytkimen ilmaus
« Vastaus #3 : Syyskuu 03, 2023, 17:03:34 ip »
Samaa asiaa taannoin pohdin minäkin 1100 Brevan osalta. Kun pyörä oli kesällä Piikkiössä muun huoltotoimenpiteen vuoksi, sain varmistuksen arvelulleni siitä, että satulan alle tuleva letku on kytkimen ilmausletku. Mielenkiinnosta katsoin tänään TLM:n sivuilla olevaa 1100 Brevan varaosaluetteloa ja sieltä löytyi kytkinsylinterin yhteydestä kyseinen letku ("float chamber clutch pipe").

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1400 kytkimen ilmaus
« Vastaus #4 : Syyskuu 03, 2023, 17:34:39 ip »
Onko muilla samaa ongelmaa: hyllyyn on kertynyt vuosikymmenten aikana useampi purkillinen jarrunestettä. Liki kaikki avattuja mutta sisältävät jarrunestettä. Mittailin jarrunestetesterillä liemien vesipitoisuuksia niin tulos oli että liki kaikki avatut purkin, vaikka ei ollut niistä kulutettu kuin hieman nestettä, olivat vesipitoisia. Ongelmajätettä siis. Toisaalta olin siis viisas tietämättäni tehnyt oikein ja laittanut aina uutta nestettä eikä sellaista jossa on vettä joukossa.
Vedellä jarrunesteen joukossa on ikäviä ominaisuuksia: Vesi voi kiehahtaa ja jarruteho menetetään vaan toinen asia on se että huono vesipitoinen jarru- tai kytkinneste aiheuttaa syöpymistä. Se ei todellakaan ole harvinaista. Monet purkamistani jarruista ovat olleet sisältä syöpyneitä. Joskus jo alle kymmenen vuoden iässä. Ainakin japsipyörissä.
Päätin heivata kaikki jarrunesteeni ongelmajäteosastolle. (Jarrunestettä ei saa sekoittaa jäteöljyn kanssa. Pienikin määrä jarrunestettä pilaa isohkon jäteöljyerän eikä se sovi kierrätettäväksi tai poltettavaksi.)
Ostan siis vain sen verran uutta nestettä kerrallaan kuin pystyn käyttämään. Nykyään.