Kirjoittaja Aihe: ECU magneti marelli IAW 441 PB  (Luettu 7415 kertaa)

keltamusta

  • Viestejä: 3
ECU magneti marelli IAW 441 PB
« : Kesäkuu 22, 2023, 14:36:33 ip »
Guzzin ECU päästi paksun savun Italo meetingissä. Tarvis saada uusi tai korvata jollain sopivalla.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: ECU magneti marelli IAW 441 PB
« Vastaus #1 : Kesäkuu 23, 2023, 11:01:00 ap »
Ei näy tuollaista ecua Guzzeissa listojen mukaan.
https://www.mgcn.nl/database/moto-guzzi-ecu-lijst
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 23, 2023, 12:43:41 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: ECU magneti marelli IAW 441 PB
« Vastaus #2 : Kesäkuu 25, 2023, 17:49:20 ip »
MegaSquirt tai MicroSquirt vaikka Protopartsilta hoitaa ruiskutuksen. Onko samaan boksiin laitettu myös sytytys? En satu tuntemaan mainittua MagnetiMarelli ECUa. Itse olen suosinut MegaSquirtia vanhoissa pyörissäni. Lisäksi ovat varsin helppoja ohjelmoida.
Muitakin korvaavia ruiskutus/sytytysyksiköitä on markkinoilla.

Sitten on vielä yksi, joskus varsin helppo ja edullinen, vaihtoehto laittaa kaasuttimet ja perusmallin sytytysyksikkö. Ja taas matka taittuu.

keltamusta

  • Viestejä: 3
Vs: ECU magneti marelli IAW 441 PB
« Vastaus #3 : Heinäkuu 04, 2023, 14:45:55 ip »
Näin sanoo GPT 4
Magneti Marelli IAW 441 P8 Moto Guzzi ja Ducati

Magneti Marelli IAW 441 P8 -ohjausyksikkö on yleinen Ducati- ja Moto Guzzi -moottoripyörissä 12. Tämän ohjausyksikön korvaavan version hinta riippuu auton merkistä ja mallista. Tarkka hinta voi vaihdella suuresti riippuen siitä, mistä ostat sen ja minkä tyyppinen korjaus tai vaihto on tarpeen 3 .

Ducati 888, Ducati 916, Ducati 996, Moto Guzzi California 1100 ja Moto Guzzi Daytona 1000 ovat joitain moottoripyöriä, joissa käytetään Magneti Marelli IAW P8 -ohjausyksikköä 2 .

Oma lisäykseni:

Myös FIAT merkkisissä kulkuvälineissä ko. purkkia on käyetty...

Junkers

  • Viestejä: 463
Vs: ECU magneti marelli IAW 441 PB
« Vastaus #4 : Heinäkuu 05, 2023, 20:47:18 ip »
Painovirhepaholainen näyttää sotkeneen asiaa. Ketjun otsikossa mainitaan kirjaimiin PB loppuva ECUn tyyppi kun taas Camnin laittamassa listassa ja aloittajan viimeisessä viestissä mainitaan kirjain- ja numeroyhdistelmään P8 loppuva ECUn tyyppi. Pienestä ovat nämä varaosien metsästämiset joskus kiinni.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: ECU magneti marelli IAW 441 PB
« Vastaus #5 : Heinäkuu 05, 2023, 20:48:32 ip »
Mainittu ohjausyksikkö lienee sitä aikakakautta jolloin "lastutettiin" eli vaihdettiin ohjauslaatikkoon komponentti jossa on koko moottorinohjaustiedosto. Siis joka merkkiin, malliin ja viritysasteelle omansa. Kuten aikanaan oli Centaurossani. Tehtaalta lähtöisin olevia "stageja" sai 1, 2 ja 3 eli eri tehoasetuksille/ilmansuodatukselle/pakoputkistolle. Tätä laitetta, tietääkseni, ei voi ohjelmoida GuzziDiagilla mutta sillä voi lukea laitteen vikakoodit. Itse, ahdetussa Centaurossa, piti turvautua erään insinöörioppilaan tekemään ohjattavaan lisärasiaan johon hän ohjelmoi lisärikastuksen lisäruiskutusta varten. Vastaavaa ratkaisua voinee käyttää nykyäänkin. Kauppiaskin myy lisärikastusrasioita. Useita eri merkkejä on tarjolla. Sitten vain ohjelmoimaan. Ei ole vaikeaa. Jos kulkee huonosti niin on huono säätö. Harva on ekalla säädöllä saanut laitetta kulkemaan. Muutama lämmin päivä säätökoeajoja pitkään ylämäkeen, tehopenkissä tai radalla niin jo alkaa laulu soimaan. Jäljelle jää vielä eri sääolosuhteiden mukaan tulevat säädöt mutta ne ovat jo helppoja. Kunhan säätää niin että seos on oikea, ei laiha eikä liian rikas sillä ne rikkovat koneen ajan myötä. Suosittelen lämmitettävän lambda-anturin asennusta sillä perstuntumakaan ei kerro kaikkea.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: ECU magneti marelli IAW 441 PB
« Vastaus #6 : Heinäkuu 06, 2023, 17:32:13 ip »
"No nyt läks lyyti kirjoittamaan" = P8.

Minä olen myös siinä käsityksessä että P8 kohdalla "data" on epromilla.  Ei voine siis ostaa mitä tahansa P8 ecua, ellei sitten ole niin että ostettu on sähköteknisesti identtinen ja vaihtaa vaan sen epromin vanhasta uuteen (asianmukaista varovaisuutta noudattaen - itse olen rikkonut paikkoja liikaa intoillessani epromia irrottaessa). eBay ja purkaamot lienevät nyt paras suunta ?

Reboot Guzzi Spares -purkaamo taitaa viestiä facebookin kautta?

Guzzibits UK: https://www.gutsibits.co.uk/pr/TheShop/index.php?q=P8&f=d&Model=0&search=SEARCH

P8 "Workshop Manual": https://guzzitek.org/atelier/gb/1000/ECUP8(I_GB)MAJ02.pdf
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 07, 2023, 00:24:53 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

keltamusta

  • Viestejä: 3
Vs: ECU magneti marelli IAW 441 PB
« Vastaus #7 : Elokuu 04, 2023, 12:13:38 ip »
Moro
Kiitos tiedoista, jatkan metsästystä ja kyllä Guzzi vielä saadaan liikenteeseen... Tuo PB oli tosiaan Typo, taisin kopsata sen jostain tekstistä  :( 8).  P8 oli oikea... on Eprom vekotin ja onneksi se on nätisti kannassa irroitettavissa jos tarpeen. Toisaalta jos ostaa jonkun vanhan boxin niin sen kondensaatorit saataavat olla kuivat tms. eli senkin elinikä loppukaarteessa. Siispä jatkan tuolla Motomatin esittämällä korvaus mallin hakemisella. Mutta jos jollakin lojuu tuollainen P8 boxi nurkissa niin edelleen kiinnostaa.. Nuo elektroniikka purkit tulevat tekemään museopyörien rentisöiinistä haastavaa kun vaihdokkeja ei löydy edes komponetti tasolla...
Tuo oma P8 on oikeasti palanut eli osa piirilevyä on mustana ja haisee pahalle koko boxi...