Vanhat akut olen toimittanut kaupungin ylläpitämään kierrätyspisteeseen. Ei maksa kuin vaivan. Sama paikka ottaa vastaan myös ihan ehjiä laitteita joihin ei akkua ole voinut tai kannattanut vaihtaa. Sen pidemmälle en tunne asiaa mitä ko. jätteelle tapahtuu. Tänään pitää, Rouvan mukaan, käydä hankkimassa uusi robotti-imuri. Vanha onkin jo monta vuotta ikääntynyt ja siihen on sillä välillä hankittu uusi akkukin. Läppärin akkukukin pitäisi vaihtaa. Tai useampikin sillä taloudessa on, viimeisten laskelmien mukaan, kahdeksan läppäriä eri tarkoituksiin. Yksi niistä on Rouvan työläppäri jota hän ei omista mutta käyttää kuin omistaisi.
Viidessä moottoripyörässäni on yhteensä kolme akkua joista kaksi kiertää aina niihin pyöriin jotka ovat kulloinkin "ajovuorossa". Samoin auton akkuja on kaksi samanlaista joista toinen käyttää myös sähköperämottoria.
Sain juuri ilmaiseksi akkuvaivaisen 12V akkuporakoneen. Siitä syntyy California Adamantiin peräytysvaihteen käyttömoottori. Lisäksi on apustarttiakku jota en itse ole vielä tarvinnut mutta muut ovat. Mahtuu pieneen tilaan eikä paina paljoa.
Akut ovat myös paljon vartijana enkä tarkoita vain varashälyttimiä vaan laitteiden yleistä toimintaa. Kas kun heikentyneellä akulla sähkölaitteet joutuvat koville. Lähinnä moottorinohjaus, käynnistysmoottori ja latausjärjestelmä. Palaneita latureita, lataussäätimiä, tasasuuntaimia ja kääminsä polttaneita startteja olen nähnyt riittävästi.