Olen asentamassa mekaanista ahdinta erääseen pyöristäni ja tein sen voimansiirron kuusirivisen moniurahihnan avulla. Nyt alkoi epäilyttämään kun Verstaallani kävi erä autopuolen rakentamisen tuntija ja vakuuttavasti sanoi että pitää olla hammashihna ahtimelle. Moniurahihna ei, kuulemma, kestä edes "pyhätöntä viikkoa".
Ajoitusta ei tarvita, joka hammashihnalla saadaan aikaan helposti, mutta muuten moniurahihna on mielestäni kätevämpi kun sitä voi "taivutella" helposti sekä selkäpuolelta että urapuolelta halutulle reitille ja rakenteessa on säädettävä suuriläpimittainen selkäpuolelta hihnaa painava hihnankiristin. Tosin tähänkin olen saanut mielipiteen että moniurahihna ei kestä selkäpuolelta taivuttelua vaan murtuu sisäpuolelta alkaen. Mutta eri henkilöltä. Olen katsellut autojen apulaitehihnoja ja kyllä ne menevät niin monen mutkan kautta että tuskin hajoavat noin vain sen vuoksi.
Olen pyrkinyt, taulukkojen mukaan, arvioimaan hihnan kuormitusta mutta on hankalaa kun en tiedä ahtimen koko kierroslukualueen tarvitsemaa työkuormaa. Ahtimen maksimikierroluku tulisi olemaan noin 12000 rpm. Tyhjäkäyntikierroluku siinä tonnin nurkilla.
Hammashihnaan siirtyminen ei juuri tukirakenteita muuttaisi mutta hammashihnan kuljettaminen samaa reittiä kuin moniurahihnan nyt olisi hankalampaa ja menettäisin, ensimmäiseksi, kierroslukumittarin vaijerin kulkulinjan. Hammashihnapyöriä olisi kyllä saatavana yleisesti. Se ei ole ongelma. Osaisin, ehkä, itsekin jakopöydän ja jyrsimen avulla sellaisten jaot laskea ja työstää.
Kampiakselin päässä oleva hihnapyärä on halkaisijaltaan noin 11 senttiä ja ahtimen akselilla hiukan päälle 5 senttiä. Ahdin on pienin markkinoilta saatava Eaton. Oli käytössä ensimmäisissä nyky-Mineissä sekä Ford Fiestassa Etelä-Amerikan markkinoilla. Omani on riivitty käytettynä irti jälkimmäisestä. Alkuperäinen akselin hihnapyörä oli siinä kuusirivinen moniurahihnapyörä. Miten se sitten on autokäytössä kestänyt? Onko moniurahihnoissa eroja? Ainakaan Motonetin varaosatiskillä tällaista tietoa ei ollut.
Mainittakoon vielä, ennen kuin sitä kysytään oleellisena seikkana, että kaasuläppä on ahtimen imupuolella.
Hihnan vaihto huoltomielessä, nykyrakenteessa, kestäisi vajaan puoli tuntia kunhan pakokäyrät ovat ensin jäähtyneet. Tosin toistakymmentä ruuvia pitäisi avata.
Täällä lienee insinöörejä ja rakentajia jotka pystynevät tähän arvionsa antamaan.