Kirjoittaja Aihe: Hammashihna vai moniurahihna  (Luettu 3068 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Hammashihna vai moniurahihna
« : Tammikuu 01, 2022, 12:12:09 ip »
Olen asentamassa mekaanista ahdinta erääseen pyöristäni ja tein sen voimansiirron kuusirivisen moniurahihnan avulla. Nyt alkoi epäilyttämään kun Verstaallani kävi erä autopuolen rakentamisen tuntija ja vakuuttavasti sanoi että pitää olla hammashihna ahtimelle. Moniurahihna ei, kuulemma, kestä edes "pyhätöntä viikkoa".
Ajoitusta ei tarvita, joka hammashihnalla saadaan aikaan helposti, mutta muuten moniurahihna on mielestäni kätevämpi kun sitä voi "taivutella" helposti sekä selkäpuolelta että urapuolelta halutulle reitille ja rakenteessa on säädettävä suuriläpimittainen selkäpuolelta hihnaa painava hihnankiristin. Tosin tähänkin olen saanut mielipiteen että moniurahihna ei kestä selkäpuolelta taivuttelua vaan murtuu sisäpuolelta alkaen. Mutta eri henkilöltä. Olen katsellut autojen apulaitehihnoja ja kyllä ne menevät niin monen mutkan kautta että tuskin hajoavat noin vain sen vuoksi.

Olen pyrkinyt, taulukkojen mukaan, arvioimaan hihnan kuormitusta mutta on hankalaa kun en tiedä ahtimen koko kierroslukualueen tarvitsemaa työkuormaa. Ahtimen maksimikierroluku tulisi olemaan noin 12000 rpm. Tyhjäkäyntikierroluku siinä tonnin nurkilla.

Hammashihnaan siirtyminen ei juuri tukirakenteita muuttaisi mutta hammashihnan kuljettaminen samaa reittiä kuin moniurahihnan nyt olisi hankalampaa ja menettäisin, ensimmäiseksi, kierroslukumittarin vaijerin kulkulinjan. Hammashihnapyöriä olisi kyllä saatavana yleisesti. Se ei ole ongelma. Osaisin, ehkä, itsekin jakopöydän ja jyrsimen avulla sellaisten jaot laskea ja työstää.

Kampiakselin päässä oleva hihnapyärä on halkaisijaltaan noin 11 senttiä ja ahtimen akselilla hiukan päälle 5 senttiä. Ahdin on pienin markkinoilta saatava Eaton. Oli käytössä ensimmäisissä nyky-Mineissä sekä Ford Fiestassa Etelä-Amerikan markkinoilla. Omani on riivitty käytettynä irti jälkimmäisestä. Alkuperäinen akselin hihnapyörä oli siinä kuusirivinen moniurahihnapyörä. Miten se sitten on autokäytössä kestänyt? Onko moniurahihnoissa eroja? Ainakaan Motonetin varaosatiskillä tällaista tietoa ei ollut.

Mainittakoon vielä, ennen kuin sitä kysytään oleellisena seikkana, että kaasuläppä on ahtimen imupuolella.

Hihnan vaihto huoltomielessä, nykyrakenteessa, kestäisi vajaan puoli tuntia kunhan pakokäyrät ovat ensin jäähtyneet. Tosin toistakymmentä ruuvia pitäisi avata.

Täällä lienee insinöörejä ja rakentajia jotka pystynevät tähän arvionsa antamaan.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Hammashihna vai moniurahihna
« Vastaus #1 : Tammikuu 01, 2022, 13:08:50 ip »
Jos autoon on laitettu moniurahihna ihan autotehtaassa, niin luulisi kestävän
essobaarimiehen vastustelusta huolimatta.
Toisaalta englantilaiset suunnittelijat ovat tunnettuja ajattelutavasta: "Tämä ei
nyt tunnu kestävän, joten laitetaan samanlainen seuraavaan vuosimalliin".
Vai olikos nuo Minit saksalaisten suunnittelemia?
Vaikeaa, hyvin vaikeaa!


Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Hammashihna vai moniurahihna
« Vastaus #2 : Tammikuu 01, 2022, 15:22:11 ip »
Autossa kaksi metriä pitkä moniurahihna pyörittää reilu 100A laturia, ilmastointilaitteen kompuraa ja ohjaustehostimen pumppua.
Kun kuormitus on maksimi, niin monen monta kiloWattia tehoa siirretään kampiakselilta apulaitteille.

Se täytyy muistaa, että moniurahihnan hihnapyörät on aika isoja, joten jos ahtimella on vain 5cm halkaisijaltaan oleva hihnapyörä, niin siinä voi olla se ongelmapaikka.
Välityksen takia ahtimen hihnapyörä pitää olla kampiakselin hihnapyörää pienempi, ellei sitten sitten käytetä kaksikertaista systeemiä, kuten esim. Ducatin jakohihnat, jossa molemmat hihnapyörät on saman kokoisia.
Tämäkin vielä! ! !

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Hammashihna vai moniurahihna
« Vastaus #3 : Tammikuu 01, 2022, 15:40:22 ip »
Asiasta muuten mitään ymmärtämättä... Joskus korostettiin tärkeänä tietoa mitä seuraa, jos hihna katkeaa kesken käynnin. Vehkeet pitäisi suunnitella / rakentaa sitä silmällä pitäen.
MM:n kysymykseen en kuitenkaan osaa sanoa yhtään mitään.

ei talvikunnossapitoa

  • Viestejä: 98
Vs: Hammashihna vai moniurahihna
« Vastaus #4 : Tammikuu 01, 2022, 16:15:22 ip »
Kyllä König 500 moottoripyörän kilpakoneessa hammashihnaa on taivuteltu ainaskin mielenkiintoisesti...
V50 Rosso club racer,  Nevada Cappuccino Racer kilvissä, Galletto 192 museo, SWM Silver Vase ja Cali III + Eml Sport

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hammashihna vai moniurahihna
« Vastaus #5 : Tammikuu 01, 2022, 18:37:33 ip »
Moniurahihnoja on käytetty ihan tehtaalta asti ahtimen pyöritykseen. Jos linjaus on kohdallaan, niin kestää kyllä. Ehkäpä neuvojat ovat kuulleet väitteitä antiikin ajoilta, kun hihnalla pyöritettiin roots-ahdinta. Sellaisen pyörimistä jarruttava vastus on eri luokkaa ruuviahtimen kanssa. Ruuvi on herkempi.
Hammashihna lisää turhaan värinää pyöriessään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Hammashihna vai moniurahihna
« Vastaus #6 : Tammikuu 01, 2022, 19:07:14 ip »
Terve  ja Hyvää uutta vuotta.

Muutamia kuvia
https://www.elsberg-tuning.dk/supercharging.html#drive

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Hammashihna vai moniurahihna
« Vastaus #7 : Tammikuu 01, 2022, 20:00:48 ip »
Terve  ja Hyvää uutta vuotta.

Muutamia kuvia
https://www.elsberg-tuning.dk/supercharging.html#drive

Hieno kuvakavalkadi! Kiitos! Antaa uskoa omalle tekemiselle.
Tallensin sivun osoitteen että pääsen ajan kanssa tutkimaan.

Sen yhden kuvalinkissä olevan Suzukin moniurahihnaviritys on suunnilleen samanlainen kuin mitä olen askarrellut. Omassani hihna kiertää erityisesti vetävän eli kampiakselin hihnapyörän lähes 2/3-kierrosta ja ahtimen hihnapyörää 1/2-kierrosta.
JL-Mekaniikka Mäntästä on tehnyt myös joitain ahdettuja joiden rakentamiseen olen saanut osallistua. Motojusilla on yksi sellainen ja olisi toinenkin jos ei olisi sattunut vaurioita. Uskoisin kuitenkin että jälkimmäisen voisi vielä "palauttaa" sillä osia kyllä saa. Ruiskutukseen vain pitäisi tehdä rakenteellisia muutoksia.

Tästä vuodesta tulee vielä hyvä!

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Hammashihna vai moniurahihna
« Vastaus #8 : Tammikuu 02, 2022, 16:42:33 ip »
Vaikea etukäteen arvata minkälainen vuosi on tulossa.Tuskin yhtä hyvää kuin viime vuonna. (terveys ja yritystoim.)

Ainoa ahdinkone täälläpäin on Mersu C-malli oo-luvun alkuvuosista, , ja sit. Twinturbo Diesel ja Ekopower Turbo Direct Ignition- kaikki autoja.)
Mersu on aika korkeakierroksinen moottori - ottaa kierroksia nopeasti - ehkä semmoseen rakennettu kun on Kompressormoottori- 6vaihteinen.
ZZR 1400 moto on sekin 6vaihteinen ja hv riittävästi, mulle ainakin.
LeMans 1000 odottaa vet.ajon.-katsastusmiehen tänä vuonna.

Minkälainen aikataulu sulla on mm ahdinkoneen kans.  ?


motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Hammashihna vai moniurahihna
« Vastaus #9 : Tammikuu 03, 2022, 11:29:13 ap »
Lainaus
Minkälainen aikataulu sulla on mm ahdinkoneen kans.  ?

Varsinaista aikataulua ei ole. Jos aikatauluttaa ja terveydentila vaihtelee niin voi harmittaa. Toisaalta on halu että jos jo kesällä pääsisi toimintaa testaamaan.

Ulkopuolistakin apua tarvitaan: pitää viedä maalarille maalattavat osat entisöitäviksi. Moottorin suhteen hyödynsin moottorikoneistamoa.
Kokonaisuutena tätä projektia olen tehnyt jo pitkään eli useita vuosia: hankkinut osia, materiaaleja, tietoa, kokemusta -omaa ja toisten- ja kaikennäköistä muuta tilpehooriä ja työkaluja sekä harrastetilan vuokralle jotta homma jollain lailla onnistuisi. Hintaa on tullut varmasti yli yhden uuden moottoripyörän verran.
Hyötynä on ollut että saa käyttää järkeään ja käsiään eikä aika eläkkeellä tule liian pitkäksi.

Joskus tuntuu että projekti ei etene vaikka, keskimäärin neljänä päivänä viikossa, olen puolet päivistä ollut verstaalla. Eilen, tosin, eteni: sain läppärunkomuutoksen perustyöt tehtyä ja vaikuttaa toimivalta. http://www.motomatti.fi/2021/12/ahtimen-lapparungon-suurennus.html
Nyt alkaa kevennys ja muotoiluvaihe. Turha materiaali pois. Tosin ensin täytyy tehdä talouden autolle määräaikaishuolto.

Tuolta blogista voi seurata homman etenemistä. Jotkin jutut voivat tulla näkyviin suurellakin viiveellä.

Tarkistin ahtimen kuusirivisen moniurahihnan hihnapyörän halkaisijan: 55 mm. Ostin kaupasta valmiina.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 03, 2022, 19:37:01 ip kirjoittanut motomatti »