Tuossa venttiiliaiheisessa jutussa todetaan: "Virhevastuu on laissa ja takuu on lisäkilke. Tosin asiakkaan pitää osoittaa, että virhe oli jo ostaessa..." Mulla on kans tuossa mielessä "tilanne päällä". Huhtikuulla ostin tunnetusta/isohkosta liikkeestä kaksi vuotta vanhan, Ruotsista uitetun auton. Suomeen tuotaessa siinä oli talvirenkaat alla ja ennen kuin sen mulle toimittivat, kysyivät erikseen, että laitetaanko kesärenkaat alle. Niin myös tehtiin. Kesän ajot olivat ok, mutta, kun vein auton paikalliseen ruostesuojausfirmaan ruosteenestokäsittelyyn, niin ilmoittivat, että pyörien kiinnityksessä oli käytetty neljää erilaista ja pituista pulttia ja yhden pyörän vastalaipan neljästä kierteestä kaksi oli sökönä. Pultit ovat "läppien" alla, joten niiden tarkistaminen olisi vaatinut läppien poistoa, mikä nyt ei todellakaan tullut mieleen, kun kyseessä on lähes uusi auto. Myyjän ja kyseisen autoliikkeen huollon on pitänyt ymmärtääkseni tietää pulttien ja kierteiden tilanne, kun kesärenkaat alle laittoivat. Laitoin reklamaatiota suoraan myyjälle (vielä lomalla) ja liikkeen sähköpostiin, josta tuli heti automaattivastaus, että "vastaamme pian". No reklamaatiosta on jo kulunut muutamia viikkoja ja myyjä palaa töihin viikon päästä. Ans kattoo, vastaako hänkään. Teetin korjaavat toimet (:uusi vastalaippa ja pyörän laakeri vaihdettiin paikallisessa huoltoliikkkeessä) sekä ostin kaikkiin pyöriin uudet pultit. Kustansivat yhteensä vajaat parisataa euroa. Toki kuitit tallessa. Mahtaakohan liike tulla mitenkään vastaan, aika näyttää?
mosa
ps. Jos tämä aihe ei kuulu/sovi foorumille keskustelun aiheeksi, niin voipi poistaa samantein. Avasin aiheen lähinnä yleisellä tasolla, kun puhutaan myyjän vastuusta.