Kirjoittaja Aihe: T3 Californian sytytysennakkoa hakemassa  (Luettu 2498 kertaa)

lemppari

  • Viestejä: 406
T3 Californian sytytysennakkoa hakemassa
« : Elokuu 15, 2021, 17:04:39 ip »
Paljonko mahtaa olla isolohkon vauhtipyörän hammasväli asteina? Joku T3 Calin edellisistä omistajista on tehnyt maalimerkinnän vauhtipyörälle, mutta viivoja on siunaantunut useita eivätkä ne ole suorassa. Lisäksi ennaakoviiva on vedetty vain vas. sylinterin syttyyn.
Voin tietysti mennä ja ostaa strobon ennakonsäädöllä, mutta helpoin/ halvin olisi laittaa omat merkinnät 2 asteen ennakolle.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: T3 Californian sytytysennakkoa hakemassa
« Vastaus #1 : Elokuu 15, 2021, 17:38:21 ip »
Helppohan tuo olisi laskea: 360 jaettuna hammasluvulla. Isoin homma lienee vauhtipyörän pyörittäminen kun tulpat on otettu ensin irti. Laturin keskipultista voi hiljalleen pyörittää vastapäivään takaa katsoen.

Itselläni on T3 California johon oli jo joku tehnyt aiemmin remonttia. Ehkä kyseessä kampiakselin takatiivisteen vuoto jolloin vauhtipyörän joutuu irrottamaan. Vauhtipyörässä ja kampiakselin päässä on merkinnät johon asentoon vauhtipyörä asennetaan. Vauhtipyörän saa useaan asentoon. Mutta joskus ei kampiakselin takapään merkinnöistä välitetä ja niistä ei siten ole mitään hyötyä. Olisiko tässä tuota vaivaa myös kun on niin paljon merkintöjä ulkokehällä?

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: T3 Californian sytytysennakkoa hakemassa
« Vastaus #2 : Elokuu 15, 2021, 17:47:57 ip »
Yläkuolokohtien stanssit on kyllä kohdallaan, mutta se ennakkoviiva on krapulaisen käden vetämä, huojuva ja kallellaan. Lisäviivat ovat korjausyrityksiä. Muistelin jossain lukeneeni tuon ennakon vastaavan noin puoltatoista kehän hammasta, mutta saatan olla väärässä.
Eihän tuo sytytysennakon merkki muutenkaan strobolla ihan paikallaan pysy vaan huojuu johtuen kaikista välyksistä ennen jakajaa, mutta olisi kiva saada sytkä kummassakin pytyssä suunnilleen samaan huojuntaan....
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: T3 Californian sytytysennakkoa hakemassa
« Vastaus #3 : Elokuu 15, 2021, 18:21:12 ip »
Muistaisin joskus laskeneeni hammaskehän hampaiden lukumäärän. Taisi olla 96 hammasta.
Juu, oli se, tarkistin muistiinpanoista. Siitä tulee hammasta kohden 3,75 astetta.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: T3 Californian sytytysennakkoa hakemassa
« Vastaus #4 : Elokuu 15, 2021, 22:48:15 ip »
Hienoa, kiitos! 2 astetta on siis vain puoli hammasväliä. Ja se taas kertoo, että oikean pytyn sytty on selkeästi aikaisella.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: T3 Californian sytytysennakkoa hakemassa
« Vastaus #5 : Elokuu 15, 2021, 23:14:53 ip »
Omiin kärkisytytteisiin olen käyttänyt suurikokoista pyöreää astelevyä ja kiinnittänyt sen laturin päähän ja jonkin ruuvin alle rautalangasta väännetyn viisarin. Kun levyn asettaa niin että on jomman kumman männän ykk ja viisari näyttää silloin nollaa ko. kiekon asteikolla. Ei tarvitse paljon arpoa. Stroboskoopitkaan eivät maksa nykyään paljoa ja sillä on sitten helppo katsoa keskipakoennakon oikeellisuus.

Vanhoissa koneissa kun tahtoo olla että keskipakosäätimen jousten kiinnitystapit ovat kuluneet uristaan toispuoleisesti ja jousetkin mahdollisesti hieman kuoleentuneet niin tahtoo tulla ennakkoa liikaakin liian alhaisilla kierroksilla. Muutenkin virranjakajien keskipakosäätimen puhdistus ja voitelu on voinut jäädä tekemättä.

Kärjet eivät paljoa maksa mutta ei kannata ostaa ihan halvimpiakaan. Halvoilla voi säätäminen olla hankalaa kun ei säätömatkat riitä.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: T3 Californian sytytysennakkoa hakemassa
« Vastaus #6 : Elokuu 20, 2021, 14:00:30 ip »
Sainpas sen oikean pytyn ennakonkin kohdilleen. Toisin kuin kärkisytkän kanssa,pitää Newtronic säätää vasen ensin jakajan runkoa kääntämällä ja oikea sen jälkeen liikutettavaa anturilevyä siirtämällä.
Aluksi oli vähän krouvit siirtoliikkeet, muutaman asteen muutos ei levyn liikkeenä olisi ollut kuin pieni napautus. Mulla meni noin 5 asteen aikaisesta rutkasti myöhäiselle mutta olin onneksi merkinnyt tussilla lähtötilanteen joten saatoin palata alkuun kuin videopelissä ja uusia pelin.
Nyt Cali käy tosi siistiä tyhjäkäyntiä ja liikkeelle lähtiessä vastaa kaasuun nätisti kun vielä alipainemittarilla varmistin balanssin.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..