Kirjoittaja Aihe: T3:n mystinen sähköongelma  (Luettu 5926 kertaa)

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: T3:n mystinen sähköongelma
« Vastaus #15 : Heinäkuu 07, 2021, 21:15:21 ip »
Kone ajettu kuumaksi, pysähdytty ja seisotettu muutaman hetken. Uudelleenkäynnistys, eikä enää sytytys kadonnut. Hidasta kaupunkiajoa, valoissa seisomista ja sen jälkeen maantielle ja runtua. Aiemmin takuuvarma keino saada sytty katoamaan. Ei katkoja, ei sytyn katoamista!
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2021, 00:12:41 ap kirjoittanut lemppari »
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: T3:n mystinen sähköongelma
« Vastaus #16 : Heinäkuu 08, 2021, 11:38:55 ap »
Uudemmassa Newtronicin boxissa on ledit jotka näyttävät milloin o tai v puoli saa kipinän. Mulla sen ylikuumenemisen seurauksena kumpikin paloi koko ajan yhtä aikaa eli piiriin tuli nähtävästi oikosulku. Ja kylmä kone kävi kuin sveitsiläinen kello. Ajattelin harrastusmielessä purkaa anturit ja niiden johtonipun. Luultavasti siellä on jossain kohtaa heikkovirtapiuhoista murtunut sukka.

Käy samalla läpi kaikki juotokset. Epäonnistunut juotos kestää usein vuosia ja alkaa reistailla juuri noin. Niitä on tullut vastaan aika monta. Kun malesialainen pikkutyttö hikipajassa tinaa näitä osia sarjatyönä saattaa käydä niin, että kun juottimen kärki nostetaan irti sulasta ja tinalyijy alkaa jäähtyä ja jähmettyä tapahtuu osian huomaamaton liikahdus. Siinä syntyy mikroskooppinen murtuma puuromaiseen juotteeseen ja jää rako. Se sitten johtaa, tai ei lämpöliikkeen ja tärinän mukaan. Kun kaikki liitokset järjestelmällisesti tunnustelee – sormin, nokkapihdeillä, pinseteillä – murtumakohdassa tuntuu näppituntumassa lähes olematon liikkuminen. Murtuma sattaa näkyä hyvin kirkkaassa valossa ja suurennuslasilla. Korjauksena ei siis tarvita muuta kuin uusi lämmitys sulaksi ja liikkumaton jäähtyminen.

Sentire la forza!
Terv: Timo