Kirjoittaja Aihe: Jarrujen ilmaus, -94 1100 Cali  (Luettu 2590 kertaa)

RuutiMG

  • Viestejä: 30
Jarrujen ilmaus, -94 1100 Cali
« : Helmikuu 08, 2021, 20:43:20 ip »
Morjens,

Auttakaa viisaammat.
Uudet jarruletkut päivitetty 1100 california- 94. Alkuperäinen systeemi edelleen eli takajarru ja vas etujarrulevy jarrupolkimesta. Nyt rimpuillut ilmauksen kanssa. Tilanne tällä hetkellä:molemmat jarrupuristimet ylhäällä eli säiliötä ylempänä. Ilmakuplia ei tule enää puristimista. Olen myös ilmannut jakotukista olevasta nipasta. Poljin lussu edelleen. Kovasti kun pumppaa tuntuu vastusta ja usein alkaa jarrunestesäiliöön nousta kuplia. Mistäköhän tämä johtunee?
Mitäköhän voisi seuraavaaksi toimenpiteeksi kokeilla? Etujarrulta olen työntänyt nestettä säiliöön päin ruiskulla alkuvaiheessa.   

kiitos!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Jarrujen ilmaus, -94 1100 Cali
« Vastaus #1 : Helmikuu 08, 2021, 22:42:55 ip »
Ponnisteluja pitää jatkaa.
Jos runsaatkaan ponnistelut eivät tuota tulosta niin vaivana saattaa olla että poljinsylinterin männän ohi pääsee ilmaa järjestelmään silloin kun mäntä palaa perusasentoonsa.

Hyvä oire on että vastusta tulee kun järjestelmässä oleva ilma painuu hieman kokoon. Jossain mutkassa sitä ilmaa on. Melko pienikin määrä ilmaa aiheuttaa tyhjän liikkeen. Runsaalla polkemisella ilma painuu kasaan riittävästi että sen seurauksena syntyy hieman "tuntumaa".

Se että jarrunestesäiliöön syntyy kuplia kertoo, ehkä, siitä että ilmaa pääsee männätiivisteen ohi väärään suuntaan.
Toinen ehkä on että ilmaa on vielä nesteen joukossa vaahtona. Kuplina nesteen seassa.

Ilmausta voi jatkaa siten että jokainen polkimen paluuliike on erittäin hidas eikä normaali jousivoiman tuottama liike. Jos homma alkaa toimia tällä ohjeella niin hyvä, mutta vika ei ole tullut välttämättä korjatuksi vaikka jarrut vaikuttaisivat toimivan.

Laita viestiä kun olet kokeillut em. hidasta menetelmää. Joskus poljin- ja kahvasylinterit saattavat oirehtia näin.
Mikäli nestettä vuotaa jostain ulos niin vika on ilmiselvä ja korjattava. Sama kohta josta järjestelmään pääsee ilmaa voi myös aiheuttaa myöhemmin vuodon. Syy männäntiivisteen kuluminen/vanheneminen tai likaa/hapettumaa sylinterin seinämässä.

Ajokauteen on vielä aikaa joten ehtii tehdä kaikenlaista asian hyväksi.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Jarrujen ilmaus, -94 1100 Cali
« Vastaus #2 : Helmikuu 09, 2021, 08:28:38 ap »
Onkos tuossa mallissa vielä se integraalijarrusylinteri sellainen pyöreäkantinen Brembo?

Lemansiin kun vaihdoin jarruletkun, niin paras ja tehokkain konsti näytti olevan sellainen jarrujen ilmauslaite, missä on purkki, johon laitetaan uusi neste ja siitä lähtee toinen letku, missä on liitin renkaan venttiilin, mistä otetaan paine. Laitteen mukana tulee erilaisia pyöreitä nestesäiliön kansia, joista löytyy pyöreä Bremboon sopiva myös. Painaa Nesteen systeemiin yläkautta.

Omani on ostettu Kaasutinexpertiltä, mutta kyllä noita saa monestakin paikasta. Paras kolmekympin sijoitus jarrutyökaluihin. Aika moneen vehkeeseen on jo käytetty menestyksellä.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Jarrujen ilmaus, -94 1100 Cali
« Vastaus #3 : Helmikuu 09, 2021, 08:39:30 ap »
Se oli merkiltään Eezibleed. Jos siihen hommaisi sen "yleiskannen", niin kävisi useampaankin laitteeseen. Se rakenne siinä letkun kiinnityksessä kanteen on aika heppoinen. Etenkin ne tiivisteprikat ei ole pitkäikäiset.

RuutiMG

  • Viestejä: 30
Vs: Jarrujen ilmaus, -94 1100 Cali
« Vastaus #4 : Helmikuu 18, 2021, 20:17:19 ip »
Uskoakseni sain linjaston ilmattua. Pari iltaa siinä meni, kun jätin "ilmaantumaan" puristimet nostettuna ylös. Seuraavana päivänä usein tuli iso kupla ulos ekalla tyhjenyksellä. Eli minulla onnistui puristimet ylös, ilmaus kaikista kolmesta kohtaa ja reilusti aikaa...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Jarrujen ilmaus, -94 1100 Cali
« Vastaus #5 : Helmikuu 19, 2021, 01:09:01 ap »
Puuttumatta ilmaukseen on yksi asia jolla pettää itseään: "Pehmeä" kahva tai poljintuntuma, kuulemma; korjaantuu sillä että jatetään paine päälle. Toisin sanoen pumpataan kahvalla/polkimella niin kauan että tuntuu hyvältä ja laitetaan paine päälle esimerkiksi pysyvään puristukseen. Vaikka nippusiteellä  Jarru pitää tällöin oikein hyvin. Ilmalla, paineenalaisena, on taipumus seota jarrunesteeseen ja aiheuttaa em. ilmiö. Mutta silloin kun jarrua oikeasti tarvitaan neste lämpiää ja ilma erityy nesteestä ja alkaa joustaa. Kuten kaasuilla on tapana. Jarru ei toimi silloin. Tämä valitettava ohje on tavattu useilta keskustelufoorumeilta. Kaasu ja neste eivät kuulu yhteen jarruissa.

Ai niin. Ostin sitten kokeeksi sellaisen paineilmalla toimivan ilmauslaitteen. Onneksi se ei ollut kallis: enimmäkseen turha laite. Joskus voi ahkeruus olla hyväsksi mutta aika parantaa.


italosound

  • Viestejä: 59
Vs: Jarrujen ilmaus, -94 1100 Cali
« Vastaus #6 : Helmikuu 21, 2021, 12:05:16 ip »
Moro
Lempparin integraalit lienee samankaltaiset kuin calissa. Itse käytin alipaineella toimivaa ilmauslaitetta menestyksekkäästi. Eli pönttöön tehdään ejektoriperiaatteella alipaine paineilmalla ja pöntöstä letku ilmaruuviin. Lähimmästä kauimmaiseen pyöräsylinteriin periaatteella jarrut tuli yhdessä illassa, vaikka kaikki sylinterit ja letkut oli uusittu tai korjattu.
MN