Kirjoittaja Aihe: Guzzin maahantuonti ja varaosat  (Luettu 11807 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #30 : Tammikuu 11, 2021, 16:47:02 ip »
>>...mikäli huollattaa ja korjauttaa sen merkkihuollossa.  <<

Tuotaa... Vuosien mittaan on tullut monesti esiin - esim. MMatin taholta - ettei ns.huollossa monestikaan tehdä sellaisia töitä, jotka ihan oikeasti pitäisi tehdä; MG:ssakin kardaanin booriholkin voitelu, emäputken alalaakeri jne. Juuri tuli täälläkin esiin takaswingin laakerien voitelujuttu yms.
Ne varmastikin tehdään, jos asiakas huomaa tilata. Ts. jos asiakkaalla on edes aavistus noista, jotta voi edes kysyä. 
Vaan miksi ei niitä ole huolto-ohjelmassa? Onko ne sellaisia kohtia, joita ei vaikkapa jaappanialaisissa pyörissä ei koskaan tarvi ihmetellä?  Vai onko kyseessä niin paljon hintaa nostavat toimet, että niitä ei edes tarjota? Joku perävalon poltin sensijaan on listalla...
Ymmärtääkseni huollon tarkoitus ei suinkaan ole vain vikojen korjaus, vaan vikojen ennaltaehkäisy. Kun se on halvempaa, kuin viasta aiheutuva prosessi.

En tiedä tätä maakulkuneuvojen osalta. Paattien kanssa telmineenä homma on helpompi työmaan ollessa narulla kiinni rautakaupan laiturissa, kuin soutaa/meloa Suomenlahdelta vastatuuleen 15NM lähimpään laituriin... Tiedä sitten josko joku soutamisesta tykkää...Olen työssä paatissa 15m/18tn, joten melomista riittäisi... ;)

EJ

  • Viestejä: 58
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #31 : Tammikuu 11, 2021, 17:00:32 ip »
Tuntuu Suomessa harvinaisempien merkkien "maahantuoja" tarkoittavan varaosapuolella pelkästään yhtä välikättä, joka hidastaa tavaroiden ja osien hommaamista. Lisäksi tietenkin ottaa palvelustaan katteen välistä. Vaikka toimivalla osa ei fyysisesti kävisi käsissäkään.
Itse jatkan ulkomailta tilaamista. Saa osat kun haluaa ja järkevällä hinnalla.

Juu, osien hommaaminen ei ole suurensuuri ongelma, ja huoltomahdollisuuksiakin löytyy aina jostain, mutta kokonaan uuden pyörän hommaaminen kotipihalle onkin sitten jo hiukan työläämpi juttu. Onhan noita harmaatuontia harjoittavia yrittäjiä, mutta liekö gutseja tänne uittavia.

Sepäs oliskin mielenkiintoista tietää, että mistä ja miten porukka on uudet pyöränsä hommannut, jos ei ole valmiiksi liikkeen varastosta löytynyt?
Käsittääkseni esim. tuota uutta vm 2021 850cc V7:aa ei liene kellään kotimaisella myyjällä lattialla, harmaana tai 'virallisena', ja jos maahantuojaa ei ole, tuskin tuleekaan, kun kysyntää on sen verran vähemmän kuin tavanomaisille honsujamasakeille.

mosa

  • Viestejä: 359
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #32 : Tammikuu 11, 2021, 17:16:01 ip »
>>...mikäli huollattaa ja korjauttaa sen merkkihuollossa.  <<

Tuotaa... Vuosien mittaan on tullut monesti esiin - esim. MMatin taholta - ettei ns.huollossa monestikaan tehdä sellaisia töitä, jotka ihan oikeasti pitäisi tehdä; MG:ssakin kardaanin booriholkin voitelu, emäputken alalaakeri jne. Juuri tuli täälläkin esiin takaswingin laakerien voitelujuttu yms.
Ne varmastikin tehdään, jos asiakas huomaa tilata. Ts. jos asiakkaalla on edes aavistus noista, jotta voi edes kysyä. 
Vaan miksi ei niitä ole huolto-ohjelmassa? Onko ne sellaisia kohtia, joita ei vaikkapa jaappanialaisissa pyörissä ei koskaan tarvi ihmetellä?  Vai onko kyseessä niin paljon hintaa nostavat toimet, että niitä ei edes tarjota? Joku perävalon poltin sensijaan on listalla...
Ymmärtääkseni huollon tarkoitus ei suinkaan ole vain vikojen korjaus, vaan vikojen ennaltaehkäisy. Kun se on halvempaa, kuin viasta aiheutuva prosessi.

En tiedä tätä maakulkuneuvojen osalta. Paattien kanssa telmineenä homma on helpompi työmaan ollessa narulla kiinni rautakaupan laiturissa, kuin soutaa/meloa Suomenlahdelta vastatuuleen 15NM lähimpään laituriin... Tiedä sitten josko joku soutamisesta tykkää...Olen työssä paatissa 15m/18tn, joten melomista riittäisi... ;)

Ite oon enimmälti vain "ajeleva" m-pyöräilijä. Toki öljyjen, suodattimien, tulppien yms. simppelit vaihtohommat sujuu ja joskus oon nekin teettänyt merkkihuollossa, laiskuuttani. Mutta sitten nuo yllä mainitut muut, "ennaltaehkäisevät" huoltotoimet, jotka kuullostavat vähintäänkin tärkeiltä, ettei matka katkea yllättäen, ainakaan niiden tekemättömyydestä johtuen. Enhän niistä ees oo hoksannu kysyä, varsinkaan, kun ei oo ainakaan toistaseks kuulunu mitään ylimääräisiä kolinoita etc. Opastakaahan nyt tämmöistä vaativampien huoltohommien noviisia, millaisilla kysymyksillä ja huoltotoiveilla seuraavalla kerralla pitää lähestyä merkin tuntevaa huoltoyritystä, kun haluaa pyörälle tehtävän tavanomaista perusteellisempi, ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tehtävä huolto. Olisiko esimerkiksi jotenkin mahdollista "epävirallisesti" täydentää Gruppon etusivulta löytyvää huoltoimien listaa noilla enneltaehkäisevillä huoltotoimilla/tarkistuksilla?
mosa

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #33 : Tammikuu 11, 2021, 19:19:42 ip »
Mosan toivomus on ihan asiaa.
Mutta siinä on mutta: malleja on monia ja niillä, mallisarjasta riippuen, on kullakin omat "juttunsa" joihin pitäisi pureutua. Pitäisi olla mallikohtainen listaus juuri sen ominaisuuksista. Toki kaikille yhteisiäkin ominaisuuksia löytyy.
Jos tekisi tällaisen ennakoivan vikalistauksen yhteen malliin niin todennäköisesti joutuu huonoon maineeseen kyseisen mallin omistajien keskuudessa koska listauksen mukaan tehty tarkistus olikin aivan turha ja maksoi rahaa.

Kohta yksi: moottoripyörät pitää katsastaa joka vuosi. Nykyään sellaista pakkoa ei ole.

Ja kyllä. On kohteita joita ei tarkisteta ennen kuin ovat jo särkyneet. Jotkin kohteet voivat olla vaarallisiakin vikaantuessaan. Henkilö joka ei halua tuntea pyöränsä tekniikkaa kannattaa ajaa aina ihkauudella pyörällä jossa on takuu voimassa.

Jonkinlaisen yleislistauksen kaikkia moottoripyöriä koskien voi tehdä. Sen verran lienee liki jokaisella osaamista että yhdellä lukemisella tai juutuubivideon katsomisella osaa arvioida esimerkiksi onko vikaa pyöränsä ohjauslaakerissa. Mutta vaikka tietoa on saatavilla ei vaivauduta säännöllisesti tekemään tätä tarkistusta.

Oma kokemukseni on myös että ei ole vaivauduttu. Vika on jo äitynyt pahaksi ennenkuin huoltoon ohjaannutaan. Miksi näin on: sanoisin että sellainen asia ei tule motoristilla edes uniin saati että seuraisi kyseisen kohteen ominaisuutta aktiivisesti pari kertaa suvessa.

Tyypillisesti käy myös niin että vika tai häiriö alkaa hiljalleen. Tapahtuu pientä kulumista johon tottuu. Kuuluu ikään kuin pyörän ominaisuuksiin. Vasta kun vika on selkeä alkaa siihen reagointi. Esimerkiksi jarrujen tai mainitun ohjauslaakerin vika ilmenee ajonhallinnan menetyksenä tiukassa tilanteessa.

Aiheesta on tehty Guzzien osalta laaja opus joka kertoo niiden ominaisuuksista laajalti: Guzziology. https://www.amazon.com/Guzziology-Version-9-Dave-Richardson/dp/1790479215
Mutta ei sekään kerro sitä milloin kenenkin pyörään ja missä vika iskee. Kyllä siinä omistajallakin on iso vastuu. Vahinko ei tule kello kaulassa.

Mutta siitä voisin minäkin kertoa miten löydät vikoja moottoripyörästä.
Otetaan nyt tämä ohjauslaakeriasia malliksi: Rungosta tai öljypohjasta, mallista riippuen, nostetaan etupyörä ilmaan, irrotetaan jarrusatulat ja etupyörä kuten renkaanvaidon yhteydessä on normaalia. Ohjausvaimennin irrotaan ainakin toisesta päästään. Kun keula on näin kevennetty kokeillaan teleskooppien alapäistä kiskomalla ja työntämällä ja kuulostellaan onko lonksuntaa. Jos kolahtelee on ainakin välystä liikaa. Jos on välystä niin välys pitää säätää pois.
Jos edellinen vaikuttaa hyvältä tai säätö on jo tehty jatketaan ja otetaan ohjaustangosta hellä ote ja käännetään ohjaus reunasta reunaan hyvin hitaasti. Ohjaus ei saa missään kohtaa nykiä tai vastustaa hidasta kääntöliikettä. Jos näin on niin on jo hyvä alku siihen että ohjauslaakerit voi vaihtaa. Yleensä vikaa on alalaakerissa vaikka ylempi on ihan ehyt mutta kannattaa molemmat vaihtaa. Kustannus ei ole iso.

Seuraavaksi kysytään miksi etupyörä jarruineen piti irrottaa. Massan hitauden vuoksi. Laakerivälyksen löytää kyllä etupyörä paikoillaankin mutta kääntämisessä ylimääräisen painon poistaminen tuo alkavankin vian esille. Kunhan kääntää hitaasti ja tasaiseen niin kokemattomampikin huomaa laakerivian. Vanhemmissa myyntipyörissä on ohjausvälystä suurennettu että ko. vaivaa ei kokematon huomaa ja uskoo saavansa kunnossa olevan pyörän. Monesti olen löytänyt kyseisen vian vaikka en ole edes pyörää nähnyt. Taannoin kerhokaveri valitteli baarissa että lieneekö renkaissa vikaa kun pyörä vaappuu kaarteissa. Se on yksi ohjauslaakerivian tai liian tiukkaan säädetyn ohjauksen oire. Tai etupyörän laakerivika. Se voi ilmetä myös jarrutusvikana.

Eikä tässä ollut vielä kaikki mutta jotain jätän itsellenikin. Jos jokaisen pyörämallin jokainen vika tulisi ohjeistetuksi edes yllä olevan pohjalta niin aika paksu opus syntyisi. Lisäksi kaikki mallierot. Esim. 1400 Californiassa on kuulalaakerit irtokuulina ohjauksessa uutena. Ne vaativat hieman erilaista toimintaa kuin kartiolaakerit. Tosin, monissa pyörissä, voi kuulalaakerit korvata kartiorullalaakereilla mutta ei kaikissa ole tätä mahdollisuutta.

Alan ammattikoulu on hyvä pohja mutta sielläkin keskitytään enemmän ruohonleikkureihin ja generaattoreihin mutta ei kauheasti nykyajan hyvinkin kompleksisiin moottoripyöriin. Olin koulutusta joskus aikanaan ajamassa puhtaasti mp-asentajatutkinnon suuntaan mutta Opetusministeriö ilmoitti ettei sitä tarvita sillä jos osaa ruohonleikkurin huoltaa osaa huoltaa myös moottoripyörän. Toki konetekniikan opinnoissa on mahdollista jatkaa yliopistotasolle. Sieltä tulee hyviä teoreetikkoja ja hyvällä säkää myös moottoripyöristä kiinnostuneita. Pari sellaista tunnenkin ja samat herrat täälläkin kirjoittelevat moottoripyöristään.

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2021, 21:04:06 ip kirjoittanut motomatti »

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #34 : Tammikuu 11, 2021, 22:01:02 ip »
Olet, Matti, oikeassa mallikirjavuuden suhteen. Saattaisi tulla paksu opus, jos "kaikki" sinne kirjottaisi.
Vaan voiskos olla yksinkertainen lista asioista? Menemättä varsinaisesti tekniikkaan kovin syvälle.
- Kardaanin booriholkin voitelu / tarkistus vuosittain.
- Takapyörän vetohammastuksen voitelu vuosittain.
- Sysäyksenvaimennuskumien tarkastus vuosittain.
- ......
- .....

Jos joku haluaa, niin pieni selitys miksi tehtävä. Jokaiselle sitten jää harkittavaksi tekeekö itse vai ostaako palveluna. Sen verran minäkin olen noita krapistellut, että paljon on ihan simppeleitä juttuja, kunhan vähän paneutuu. No, jos kohta tarvii hylsysarjaa ja jotain muuta paikkaa kuin hiekka taivasalla... Venttiilejä tai ruiskusynkkaa en ole itse lähtenyt säätämällä särkemään... Vaikka on kuulemma sekin ihan helppoa. Siis se säätö.



MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #36 : Tammikuu 21, 2021, 16:21:36 ip »

Ruotsalaiset kahmii Skandinavian edustuksia.  Liikemiehiä !

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #37 : Tammikuu 21, 2021, 17:25:26 ip »
Pohjoismaiden myyntimäärät on sitä luokkaa, että yhdellä maahantuojan organisaatiolla pärjää oikein mainiosti.
Vähemmän johtajien suita ruokittavana...
Tämäkin vielä! ! !

Jouko S

  • Viestejä: 855
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #38 : Tammikuu 21, 2021, 18:54:31 ip »
"Kaikkea" saanee varmaan aika lailla samalla tavalla, kuin aiemminkin jälleenmyyjien kautta, mutta miten käynee yhteistyön perinteisellä Mp näyttelyn standilla 2022 ja eteenpäin, puhumattakaan, että näin Guzzin 100 juhlavuonna olisi tietysti mukavaa nähdä maahantuoja mukana juhlahumussa. Aika näyttää..
Jouko

mosa

  • Viestejä: 359
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #39 : Tammikuu 21, 2021, 19:00:06 ip »
Mitkä mahtavat olla tuon uuden maahantuojan "konkreettiset" liikkeet Suomessa, joiden puoleen sitten kääntyä huoltohommissa ja osien tilauksessa?
mosa

Jouko S

  • Viestejä: 855
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #40 : Tammikuu 21, 2021, 20:37:01 ip »
Varmaan jälleenmyyjistä tulee tietoa, kun saavat sopimuksensa tehtyä uuden maahantuojan kanssa. Viikko sitten kuulin, että neuvottelut ovat ns. vaiheessa.
Kyllä tämä tästä järjestyy, kuten on järjestynyt jo pari kertaa viime vuosikymmenelläkin.

Jouko

mosa

  • Viestejä: 359
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #41 : Huhtikuu 10, 2021, 16:40:20 ip »
Onkohan tähän maahantuontikysymykseen tullut vielä selvyyttä?
mosa

Jouko S

  • Viestejä: 855
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #42 : Huhtikuu 10, 2021, 17:03:39 ip »

Kyllä asia on ratkennut. Hommat hoitaa maahantuonnissa SPG Import Ab Ruotsissa. Suomen myynnistä en tiedä muita vakuuttavia kauppiaita tällä hetkellä, kuin RE-Motors Pietarsaaressa.

Jouko

mosa

  • Viestejä: 359
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #43 : Huhtikuu 10, 2021, 17:18:24 ip »
No, hyvä, että edes yksi kauppias täälläkin Syrjänperällä 8)
mosa

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #44 : Huhtikuu 10, 2021, 17:42:28 ip »
Onneksi rantaruotsinkieli on jokseenkin hallussa. Tein nuorena miehenä niillä seuduin maatalouskonekorjaushommia ihan palkkatyökseni. Sain sen jobin siksi että olin keskikoulussa lukenut suomenruotsia kaksi vuotta 1 tunti viikossa neljän lukukauden ajan.

Sopivan matkan päässä. Noin kolmesataa kilometriä sivu Mansesta. Reittikin on melkein viivasuora ja vielä vaihtoehtoisetkin reitit sopivat kohtuullisesti. Itäisemmillä reiteillä ei tarvitse ajaa rekkojen ohi eikä muutakaan liikennettä kovasti ole. Tankillinen per sivu.