Korkeahkoa kulutusta isolla iskutilavuudella on vaikea välttää kun puhutaan bensiinimoottorista. Se johtuu siitä fysiikan laista, että moottorin hyötysuhde paranee kun puristussuhde kasvaa. Isolla moottorilla osakaasulla ajettaessa sylinterin täytös jää matalaksi, jolloin puristustahdin päättyessä männän päällä on painetta vain muutama bar , eli sen hetken puristussuhde on tosi matala. Joskus vuosikymmenet sitten lehdissä kirjoiteltiin miten tulevaisuutta ovat moottorit, joissa puristussuhdetta voi muuttaa tehontarpeen mukaan, mutta moottorista tulee liian monimutkainen jos sylinteriputkea ei voi pultata kiinteästi lohkoon. Diesel moottoripyörät eivät ole tehneet vielä läpimurtoa ja saattaapi olla, etteivät ihan pian sitä tue tekemäänkään. Muistaakseni tuota vajaalla pyttymäärällä ajamistakin on testattu aikanaan paljonkin, mutta jotain probleemia siinäkin kai on ollut kun ei ole yleistynyt. Ruiskuvehkeillä pitäisi pystyä katkaisemaan polttoaineen syöttö varsin helposti, mutta täyden hyödy saavuttamiseksi pitäisi jättää venttiiliäkin raolleen ettei joutilas pytty tee turhaa pumppausliikettä. Mielenkiintoinen juttu Guzzilta silti, ehdottomasti.