Kirjoittaja Aihe: perän huohotus ?  (Luettu 4652 kertaa)

I.H.

  • Viestejä: 1 264
perän huohotus ?
« : Huhtikuu 12, 2007, 05:41:09 ap »
kuinka paljon perä kuumetessaan huohottaa ja minne huohotuskaasut loppujen lopuksi päätyvät ? Olen joskus nähnyt perän öljyntäyttötroppuun laitetun erillisen huohotinputken, onkohan sellaisella minkäänlaista merkitystä ?
Titaniumin kuski

Ykä

  • Viestejä: 188
perän huohotus ?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 12, 2007, 07:01:09 ap »
Eihän sieltä nyt kauhean paljon huohotus"kaasua" tule, lähinnähän huohotusventtilin tarkoitus on estää perään syntymästä ylipainetta joka voisi aiheuttaa öljyvuotoja tiivisteiden kautta. Sisällä oleva ilmahan laajenee lämmetessään ja paine nousisi jos se ei pääsisi vapaasti virtaamaan ulos.

Semmoinen huohotusletku (jos vedetty jonnekin "jemmaan") estää kosteuden  sisälle perään pääsyä esim sateella ajellessa. En tiedä tarkoititko sellaista?

Ykä

I.H.

  • Viestejä: 1 264
perän huohotus ?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 12, 2007, 07:27:01 ap »
Ykä kirjoitti:
Lainaus
Semmoinen huohotusletku (jos vedetty jonnekin "jemmaan") estää kosteuden  sisälle perään pääsyä esim sateella ajellessa. En tiedä tarkoititko sellaista?

Ykä
Kyllä tarkoitin tätä,  tämähän  on enemmän tai vähemmän oma "viritys" mutta missä on perän huohotusventtiili ? Kyse on Cali -03 perästä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 12, 2007, 07:33:00 ap kirjoittanut I.H. »
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 485
perän huohotus ?
« Vastaus #3 : Huhtikuu 12, 2007, 08:33:03 ap »
Isolohkon perässä varsinaista huohotinta ole ensinkään. Kardaanitunneli toimii ylipaineen, jos sellaista ylipäänsä on, varastona. Joissakin Cali -malleissa on kardaaniputken alapinnassa kannatinlaakerin takana pikku reikä josta ylimäärä pääsee poies. Monet ovat tukkineet sen koska siitä voi päästä kosteutta sisään joka taas ei ole hyvä asia. Kunnossa oleva perä ei vuoda eikä siten näkyvästi huohottele. Jos vesi kiehuu kovemman ajon jäljiltä peräkopan päällä niin liian kuumana käy ja remonttia tulee ajan mittaan.

Parallellogrammoperissä ei huohotusta myöskään ole vaikka tilavuus niissä on todella paljon pienempi kuin perinteisellä haarukalla varustetuissa malleissa. Usein näkee kuitenkin perään tehdyn huohottimen. Kisakäytössä se on pakollinen.

Uusimmissa malleissa, Breva 850 - 1100, Griso 850 - 1100, Sport 1200 ja Norge. on perä aivan uutta rakennetta ja huohotustilana on koko massiivinen kardaanitunneli.

Pikkulohkoissa, Nevada, Florida, NTX, V35 - V75, tms, on huohotusproppu perän päällä. Enduromalleissa tämä on kohtalokasta jos ajetaan syvässä vedessä jolloin perä jäähtyy nopeasti ja imaisee vettä sisään.

mm

I.H.

  • Viestejä: 1 264
perän huohotus ?
« Vastaus #4 : Huhtikuu 12, 2007, 09:25:52 ap »
Kiitos mm vastauksesta
Titaniumin kuski

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
perän huohotus ?
« Vastaus #5 : Huhtikuu 14, 2007, 02:05:21 ap »
<snip>
"Pikkulohkoissa, Nevada, Florida, NTX, V35 - V75, tms, on huohotusproppu perän päällä. Enduromalleissa tämä on kohtalokasta jos ajetaan syvässä vedessä jolloin perä jäähtyy nopeasti ja imaisee vettä sisään."


Ei tartte syvää vettä, pelkkä ajo kunnon sateessa riittää - ja se vesi on pirun vaikea saada sieltä pois.
t.
nimimerkki "Kokenut kaiken tietää"
Emeritus-guzzisti