EU on päättänyt että Euro4 päästöluokan ajoneuvoja saa myydä vuoden 2021 loppuun asti.
Se tarkoittanee että loppuvuodesta 2021, jos niitä on jäänyt myymättä, on ns. ostajan markkinat.
https://www.is.fi/autot/art-2000007692572.htmlLainaus:
Nyt päästönormin vuosirajasta on kuitenkin tilapäisesti luovuttu, sillä koronapoikkeustilanteen johdosta ajoneuvovalmistajien varastoon uhkasi jäädä poikkeuksellisen suuri määrä myymättömiä Euro 4 -päästötason L-luokan ajoneuvoja.
Käynee kuin kävi ennenkin:
Oman Euro3:seni ostin aikanaan loppuvuodesta, kun normi vaihtui neloseksi, ja rekisteröitiin pikapikaa niin reilu kolmannes lähti hinnasta.
Sanoisin että hieno homma ja niille jotka pelkäävät että nyt saasteet tappavat niin kerrottakoon että mp-suoritustaso ajallisesti ja kilometreissä on varsin vaatimatonta yksityisautoluun verrattuna. Jota itsekin harrastan käytännön syistä talvikaudella.
Jos hermo kestää ja varsinkin jos kauppa ei käy "valistuneiden" motoristien suhteen niin omantunnon kilkutuksen kestävien henkilöiden kannattaa katsella mitä on tarjolla. Epäilenpä että erityisesti japanialaisia vanhan normin pyöriä on varsin hyvin kaupan vielä kesällä ja syksyllä 2021. Heitähän nämä Euroopan ja P-Amerikan rajoitukset vaivaavat eniten. Näin kävi myös reilut 10 vuotta sitten kun japanialaisille merkeille annettiin päästöpoikkeuslupa Eurooppaan. Tarkoitus silloin oli myydä vain ne mitä oli jo tuotu maahan mutta ihmeesti niitä vain piisasi ja piisasi. Halvalla. Yksi syy mp-harrastuksen nousuun niihin aikoihin.
Muistakaa että vero määräytyy kuutiotilavuuden lisäksi verottomaan hintaan, jossa on jo myyjän kate, ja päälle laskettavaan autoveroon. MP:n vero määräytyy sylinteritilavuuden mukaan kuin viinan vero prosentteihin mutta ei päästöluokan mukaan kuin autot.
https://www.smoto.fi/wp-content/uploads/SMOTO-MP-autovero-2019-WP.pdfYleistä tietoa ajoneuvojen veroprosenteista:
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/autoveron_maara/ajoneuvojen-veroprosentit/#Moottoripyora