150 km "helle-lenkki" takana ja evästauon joutilasta naputtelua...
( saa siis poistaa, jos/kun on myöskin off-topic )
2014 syksyllä aloitin omat Guzzi etanoli(E85)kokeilut ja 2015 kesällä niitä vielä jatkoin.
Lopulta päädyin pyrkimääni mahdollisimman yksinkertaiseen säätömuutokseen eli tuohon 33% ja 3° lisäyksiin. Aluksi tavoittelin lambda-ohjattua flex-fuel ominaisuutta, että olisi voinut käyttää sekä 95E10, että E85 polttoaineita helpottamaan tankkauksia. ECU:n itseoppivuus alue ei ollut niin laaja, että kelvollinen toiminta-alue olisi toteutunut ja siksi tyydyin "E85 only" karttaan.
Ainoa vaadittava mekaaninen muutos oli tankin sisäisen pa-letkun vaihto E85 kestoiseen (
linkki). Myöhemmin tulppien vaihdossa valitsin iridium version, jolla on laajempi lämpöalue ja niiden pitäisi kylmänä toimia paremmin.
2016-2020 kesinä olen vain ajellut pelkällä E85:llä, eikä sen kanssa ole ollut mitään ongelmia. Koneen lämmöt ovat aina hyvät ja öljynvaihdossa olen pysynyt normaaleissa vaihtoväleissä. Polttoaineen kulutuksen vaihteluväli on n.4,4 -5,8 , joka juontuu myös tankatessa tulevista täyttöasteen vaihteluista. Viime
10 tkm:n keskikulutus on 5,15 L/100 km, kun merkkaan lukemat aina ylös tankatessa. Minusta kohtuullinen E85:lle tuulisuojan ja sivulaukujen kanssa (kuski 100kg/185cm).
Rahallista säästöä hivelevämpää minulle on ollut lisääntynyt pehmeä vääntö ja se, että E85 on uusiutuvaa kotimaista menovettä.
ps. itse topicin aiheesta Nevadan alkuperäinen tankin sisäinen pa-letku oli kellertävän läpinäkyvää kumi/muovia, joka helteessä (v.2012) pehmeni ja lipsui klemmareista irti tankin sisällä. Kun kiristin klemmarit, niin huomasin (onneksi) vielä kiristimen viereen tulleen neulansilmän kokoisen reiän, joka koeponnistuksessa pissi paineita pois. Aiemmin (v.1997 ?) silloisen BMW K mallini pa-suodattimen (sama, kuin Guzzeissa) sauma falskasi tankin sisällä ja tuota käyntihäiriötä etsin silloin totisella hartaudella, kun ei merkkiliikkeen huoltokaan saanut pyörääni kuntoon (tarjoutuivat kyllä sitä ryhtyä etsiskelemään muhkealla tuntiveloituksella). Kun paketti on kunnossa ja suodatin tuore, niin virrat kytkiessä paineventtiilin vinkaisu kuuluu tankista (näin ainakin Nevadassani).