Olen nyt tutustunut vastikään hankkimaani vanhaan kaasari-Nevadaan. Hyvin kulkee ja onhan se hauska ja ketterä ajettava! Alusta toimii hyvin kuoppaisilla teillä. Jopa minusta paremmin kuin aikaisemmin omistamani V7 tai Triumph Bonneville, jolla olen ajellut viime aikoina.
Pientä säätöä Nevada kaipaa. Kevyellä pintakaasulla tahtoo nykiä. En ole perehtynyt koskaan Dell'orton kaasareihin, mutta ilmeisesti pintakaasulla joutokäyntipiiri osallistuu myös seoksen muodostamiseen. Kaasarissa on kaksi säätöruuvia, joista kauempana sylinteriä oleva on manuaalissa nimitetty tyhjäkäyntiruuviksi. Ja ohjeen mukaan käännetään n. 1,5 kierrosta auki. Sillä asetuksella kierrokset nousevat pariin tonniin asti. Toisen ruuvin asetuksesta ei mainita mitään. Onko Nevadan omistajilla neuvoa jotain perusasetusta ruuvien säädölle, ettei ihan arpapeliksi mene.
Ja vielä, että ilmeisesti noista toinen säätää polttoainetta ja toinen ilmamäärää. Olenko oikeassa?
Tämä pyörähän on hyvin vähän ajettu, ja ilmeisesti on ollut pitempiäkin seisontajaksoja. Voi olla, että kaasuttimet kannattaisi avata ja putsata. Tosin reippaammassa ajossa veto on hyvinkin jouheaa. Eka tankillisella kulutus oli 5,2 l/100 km. Lienee hyvinkin normaali lukema kaasutinkoneelle.
t.sy