T,
Jukka
Ps. RVS:siä en ole kokeillut.
RVS lienee kokolailla sama asia kuin X1R. Alkuperä ainakin viittaa siihen. Sekä käyttökohteet.
Omalla kohdalla aineen käyttöönotto on tullut siitä että sitä käytetään teollisuudessa.
Mitään edellämainttua hyötyä ei RVS metallin lisäaineesta ei ole. Ei paranna tiiveyttä eikä vaikuta öljyn voiteluominaisuuksiin.
Monet ovat ostaneet RVS:ää väärin perustein. Se ei ole öljyn lisäaine vaikka se sekoitetaan öljyyn.
Vaikutus on metallipintaan silloin kun kitka nostaa metallin, lähinnä teräksen, lämpötilaa niin öljyn joukossa oleva RVS tarttuu kuumaan pintaan ja tekee sen hyvin kovaksi ja liukkaaksi.
Toiminta-alue on siis hyvin kapea. Toimivassa rakenteessa vaikutusta ei ehkä tapahdu lainkaan.
Haittapuolena moottorikäytössä on että moottori voi käydä tarpeettoman kylmänä viileissä olosuhteissa jos sen lämpötilaa ei voi säätää jäähdytyksen tehoa säätämällä.
Kaikkihan tietävät että kylmä rauta kuluu nopeammin kuin ns. käyntilämpöinen rauta. Kylmä öljy ei voitele parhaimmalla kyvyllään vaan lämpötilaa pitäisi olla 90 - 120 astetta.
Viimeksi eilen, asiasta kun oli puhetta, yksi motoristi sanoi että ei voi pitää paikkaansa: hänen pyöränsä ei koskaan käy noin kuumana vaan aina alle sadassa asteessa. No, hän tarkoitti jäähdytysnesteen lämpötilaa. Se ei ole ole moottoriöljyn lämpötila. Moottoriöljyn lämpötila tai peräöljyn lämpötila voi käydä pistemäisesti kovinkin korkeassa lukemassa hetkellisesti rasituskohteessa. Se ei välttämättä vaikuta kierrossa olevan öljyn kokonaislämpötilaan kovinkaan merkittävästi.
Vaihteisto on se kohde jossa kitkaa vähentävän aineen teho on parhaimmillaan. Jos aine vieläpä korjaa kohdetta niin kestoikä pitenee.