https://areena.yle.fi/1-70474556YLE 6-osainen TV-sarja Jarno "Paroni" Saarisen lyhyeksi jääneestä elämästä ja huikeasta urasta ratojen suomalaisena sankarina sekä ensimmäisenä maailmanmestarina yllätti positiivisesti, vaikka juonenkulun tiesikin surulliseen loppuun asti ja vaikka hyvin kriittisesti sarjan tekemiseen ennakkoon suhtauduin tietäen aikaisemmista yrityksistä ja taustoista - täytyy myöntää että sarja on erittäin hyvin tehty ja laadukkaasti kuvattu tuon Continental Circus -ajan 🏁 ratamoottoripyöräilyä ja myös sen tulevaa murrosta kuvaten.
Toivottavasti YLE saa sarjan kansainvälisestä levityksestä tuloja ja kompensaatiota yli 10 miljoonan euron tuotantokustannuksiin veronmaksajien rahoja.
Pääosaa näyttelevä Tom Rejström vetää roolinsa hyvin, vaikka on vakavan oloinen, ei niin hymyilevä kuin Jarno oli ja Saana Koivisto Soilin roolissa on viehättävä. Fiktiossa on tietysti monia poikkeamia todellisiin tapahtumiin tai hahmoihin, nuorenparin häät eivät olleet kesällä, ajohaalariin ommeltu merkki ei ole oikea "Snoopy" johtuen ehkä Charles M. Schulz'n copyright -oikeuksista, Paroni ja Tepi olivat sarjassa isokokoisempia kuin esikuvansa ja suomalaisista TT-kuskeista tuon aikakauden sankareista puuttuivat turkulaiset Martti Pesonen, Virtasen Tapsa ja Salosen veljekset sekä Konneden Korhosen Pena.
Italialaisten esittämistä hahmoista tulee ensimmäisenä mieleen Kummisetä -elokuvat ja Yamahan Kuramoto on kuin gansteripomo.
Ehkä kuitenkin parhaan roolisuorituksen tekee "The Prince of Speed Rebel Read" näyttelevä Chris Fulton.
Italian ylpeys Ciacomo Agostini "Mino" on kuin hemmoteltu pikkupoika, joka saa himoitsemansa tikkarin, vihdoinkin tallipaikan Yamahalle Jarnon jälkeen. Paronin uran upeista voitoista jäi vain maininnan tasolle Daytona 200 kisa maaliskuussa 1973, jossa hän nappasi voiton kisan kautta aikojen ensimmäisenä eurooppalaisena ja "alimittaisella" Yamahalla isojen pyörien nenän edestä, ehkä syynä se ettei rouva ollut kilpailumatkalla mukana ja toinen voitto Benellin kutsukuskina Pesarossa elokuussa 1972, tämä oli kisa joka räjäytti hänet kaikkien italialaisten sydämiin.
Niille, jotka eivät ole moottoriurheilua ja Jarnon uraa seuranneet tai ylipäätään edes tiedä kuka tämä toinen turkulainen "Flying Finn" oli, sarja avaa ikkunan maailmaan jonka aikalaiset kokivat ja miksi Jarno on yhä niin monien vanhemman ikäluokan motoristien sankari ja myös lempinimeltään kaikkien tuntema Paroni.
Mutta avautuuko tämä enää nuoremmalle sukupolvelle muuna kuin moottoripyöräkilpailuihin yhdistettynä saippuaisena vintage rakkaustarinana jää nähtäväksi.
Sarjan viimeinen 6. jakso on ymmärrettävästi ikävin ja samalla myös huonoin, mutta sen perusteella voi ynnätä syitä minkä takia sarjan työnimi "Ride Out" ja julkaistu nimi "Last to Brake" vääntyi suomalaiseen muotoonsa "Jarno ja minä" ja miksi nuorimman veljen nimenä on sarjassa Jani eikä Jari, tämä ei mielestäni tee kunniaa Jarnon ystävälliselle veljelle, joka on pyyteettömästi vaalinut isoveljensä muistoa eikä Jarnon perheelle. Pitää muistaa, että Saarisen perheen äiti menetti onnettomuudessa rakkaan poikansa ja kolme veljeä rakkaan veljensä.
Aikaisemman ulkomaalaisen ryhmän ja huipputuottajan sekä -käsikirjoittajan projekti ja taloudelliset panostukset samasta aiheesta ja elokuvasta oli vajaa kymmenen vuotta sitten vireillä, mutta se valitettavasti keskeytyi. Toivottavasti syy tähän jossain vaiheessa kerrotaan julkisesti - tämä on pidetty pimennossa medialta.