Oireita siis on.
Mainitset öljypohjan. Tarkoitatko ennemminkin sen takaosaa eli vaihtipyörän koteloa. Jos sen alla olevasta suorakaiteen muotoisesta aukosta tiputtelee öljyä voi syynä olla moottorin takalaakerin tiivisteen tai vaihteiston öljyvuoto. Useimmiten moottorin suunnasta. Aika lyhyillä kilometreillä ilmenee.
Nokkaketju ei ole todennäköinen syy sytytyksen viivästymiseen. Syy voi olla kampiakselin asentoanturien likaantumisesta tai vioittumisesta. Tässä mallissa taisi olla anturit sekä nokka-akselilla ja vauhtipyörän kyljessä. Ainakin siellä vauhtipyörässä. Jälkimmäistä epäilisin ensin. Jakoketjun vuoksi ei konetta tarvitse purkaa jos ei nimenomaan halua vaihtaa jakoketjua.
Sen sijaan mahdollisen öljyvuodon vuoksi pitää runko nostaa moottori-vaihteistopaketin päältä pois että vaihteiston saa irti ja kytkimen näkyviin. Jos vauhtipyörässä ei ole selkeitä ajoitusmerkkejä kampiakselin suhteen pitää ne tehdä ennen vauhtipyörän irrotusta. Sen sijaan vauhtipyörässä on ajoitusmerkki kuten moottorin lohkossakin. Ovat eri merkit kuin mitä sytytysajoitusmerkit ovat.
Tähän aikaan on ollut vaihtelua runsaasti. Kaasutinmalleja ja eri ruiskuja.
Jos tarvitsee vaihtaa kampiakselin takapään tiiviste niin vauhtipyörä on otettava pois. Sen jälkeen irrotetaan kampiakselin takalaakerin laippa. On turha vaihtaa tiiviste ottamatta laippaa irti sillä kampiakselin takapään tiivistepinta pitää hioa ennen tiivisteen asennusta. Vanha tiiviste kun on tehnyt jo uran kampiakseliin ja uusi tiiviste ei siten "istu" hyvin paikkaansa. Laipan irrotukseen tarvitaan asianmukainen ulosvetäjä. Kampiakselin takapään tiivisteen asennukseen tarvitaan myös oma työkalunsa.
Tässä saman aikakauden moottorista (Tosin versiosta KK jossa nokka-akselit ovat sylinterikansissa.) vastaavista paikoista kuvia ja juttua:
http://www.motomatti.fi/2017/07/centauro-v10-kampiakselin-takapaan.htmlJos en väärin muista niin blogissani on jossain myös Californian koneen purku ja kokoonpano mutta hieman hajallaan. Hakutoimintoon kun syöttelee sanoja niin pääsee lähemmäksi totuutta. Tosin "totuus" on omani ja muilla asentajilla voi olla omat tapansa.
Pyöräsi moottorinohjauksen tiedostoihin pääsee tutustumaan yksinkertaisilla värkeillä: läppärillä, parilla välijohdolla ja ilmaisohjelmalla:
http://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=5408.0Siis jos digitaalinen vianhaku kiinnostaa.
Kampiakselin asentoanturien ohella voi kaasuläpän asentoanturia epäillä jos on omituisia häiriöitä. Tosin sitä ei voi tarkasti lukea tietokoneavusteisesti vaan parhaiten analogisella yleismittarilla.