Henkon kertomasta asiasta on ollut ennenkin keskustelua.
Aikanaan monen pyörän mitoitukseen vaikutti valmistusseudun tai markkina-alueen lainsäädäntö. Oli monenlaista teho-, paino-, vakuutus- ja verotusrajaa. Lisäksi markkina-alueen ihmisten koko. Aikanaan sen huomasi kaukoitätuotteissa. Myös italialainen mitoitus on ollut ajoittain omituista. Sielläpäin käytettiin ISA-normia jolle täälläpäin annettiin pilkkanimi "Italialainen Standardi Apina". Lyhyet jalat ja pitkät käsivarret.
Siitä on enimmiltään päästy eroon ja valmistustekniikka sallii varsin hyvin erilaisille ruuminrakenteille mukailtuja malliversioita.
Silti vastaan tulee laitteita joiden ajoasennot ovat erikoisia. Myös makuasiat vaikuttavat. Joidenkin pitään näyttää cooleilta vaikka sitten alaselän nivelien kustannuksella tai ajaa hartiat lukossa pidempää matkaa. Siksi matkapyörissä ei juuri näe muna-asennossa ajajaa tai toisinpäin sportissa apehanger ohjaustankoa.
Oma Kerho joka on sekapyöräkerho edustaa melkoisella tavalla liki kaikkia pyörätyyppejä. Pääosa on, merkistä riippumatta, matkapyöriä tai niihin verrattavia massiivisia katuenduroita. Molemmissa malleissa istutaan selkä kokolailla pystyssä ja jaloilla on hyvin tilaa. Näillä porukat tekevät matkaa ulkomaita myöden.
On myös hyvin sporttisia pyöriä joilla on kuultu käytävän etelän maissa saakka. Saksan moottoritiet ja Alppien mutkat ovat olleet tavoitteena.
Sitten loppuosa on veteraanipyöriä, streetfightereita ja choppereita. Niillä ajetaan lyhyitä matkoja ja pyöritään lähikaupungeissa.
Lisäksi on pari korkeakiiltoista terassinseisojaa joilla ajetaan vain aurikoisina kesäsunnuntai-iltapäivinä kahville tai syömään ravintolaan johonkin hieman etäänpään kohteeseen.
Endurojaos on erikseen.
Itselläni on asiat tuossa suhteessa hyvin: on veteraanipyöriä, iso matkakustomi, sporttipyörä, trike (joita kerhossa on vain kaksi) mutta enduro puuttuu. Nykykunnossa loukkaisin vain itseni jos yrittäisin metsään mennä.
Silti liki kaikissa pyörissäni on pitänyt muokata ajoasentoa mielyttävämmäksi tai muutoin otollisemmaksi. Suosittelen muillekin.