Kirjoittaja Aihe: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.  (Luettu 7337 kertaa)

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« Vastaus #15 : Syyskuu 12, 2018, 11:41:24 ap »
Juu en minäkään sitä meinannut että olisi kaikissa HD:issa jalkatapit edessä, yhdellä varsin mukavalla astinlautaversiolla olen ajanut. Ja mitä ahtaanoloisiin moottoripyöriin tulee niin itseäni vähän harmittaa että tehojen ja kaiken suhteen riittäisi ihan hyvin pienempikin mylly, mutta rungon mittojen ja ajoasennon takia käytännössä joutuu valitsemaan isomman mallin.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« Vastaus #16 : Syyskuu 12, 2018, 13:37:18 ip »
Henkon kertomasta asiasta on ollut ennenkin keskustelua.
Aikanaan monen pyörän mitoitukseen vaikutti valmistusseudun tai markkina-alueen lainsäädäntö. Oli monenlaista teho-, paino-, vakuutus- ja verotusrajaa. Lisäksi markkina-alueen ihmisten koko. Aikanaan sen huomasi kaukoitätuotteissa. Myös italialainen mitoitus on ollut ajoittain omituista. Sielläpäin käytettiin ISA-normia jolle täälläpäin annettiin pilkkanimi "Italialainen Standardi Apina". Lyhyet jalat ja pitkät käsivarret.

Siitä on enimmiltään päästy eroon ja valmistustekniikka sallii varsin hyvin erilaisille ruuminrakenteille mukailtuja malliversioita.

Silti vastaan tulee laitteita joiden ajoasennot ovat erikoisia. Myös makuasiat vaikuttavat. Joidenkin pitään näyttää cooleilta vaikka sitten alaselän nivelien kustannuksella tai ajaa hartiat lukossa pidempää matkaa. Siksi matkapyörissä ei juuri näe muna-asennossa ajajaa tai toisinpäin sportissa apehanger ohjaustankoa.

Oma Kerho joka on sekapyöräkerho edustaa melkoisella tavalla liki kaikkia pyörätyyppejä. Pääosa on, merkistä riippumatta, matkapyöriä tai niihin verrattavia massiivisia katuenduroita. Molemmissa malleissa istutaan selkä kokolailla pystyssä ja jaloilla on hyvin tilaa. Näillä porukat tekevät matkaa ulkomaita myöden.
On myös hyvin sporttisia pyöriä joilla on kuultu käytävän etelän maissa saakka. Saksan moottoritiet ja Alppien mutkat ovat olleet tavoitteena.
Sitten loppuosa on veteraanipyöriä, streetfightereita ja choppereita. Niillä ajetaan lyhyitä matkoja ja pyöritään lähikaupungeissa.
Lisäksi on pari korkeakiiltoista terassinseisojaa joilla ajetaan vain aurikoisina kesäsunnuntai-iltapäivinä kahville tai syömään ravintolaan johonkin hieman etäänpään kohteeseen.
Endurojaos on erikseen.

Itselläni on asiat tuossa suhteessa hyvin: on veteraanipyöriä, iso matkakustomi, sporttipyörä, trike (joita kerhossa on vain kaksi) mutta enduro puuttuu. Nykykunnossa loukkaisin vain itseni jos yrittäisin metsään mennä.

Silti liki kaikissa pyörissäni on pitänyt muokata ajoasentoa mielyttävämmäksi tai muutoin otollisemmaksi. Suosittelen muillekin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« Vastaus #17 : Syyskuu 12, 2018, 16:34:28 ip »
Juu en minäkään sitä meinannut että olisi kaikissa HD:issa jalkatapit edessä, yhdellä varsin mukavalla astinlautaversiolla olen ajanut. Ja mitä ahtaanoloisiin moottoripyöriin tulee niin itseäni vähän harmittaa että tehojen ja kaiken suhteen riittäisi ihan hyvin pienempikin mylly, mutta rungon mittojen ja ajoasennon takia käytännössä joutuu valitsemaan isomman mallin.

Tämä oli pikkulohkon kanssa juuri sama ongelma. Rungoltaan pieni. Ratkaisin sen (raha puutteessa) muokkaamalla kuskin ympäristön miehen mukaan. Voi ulkopuolisen silmään näyttää tyhmältä, mutta ketäpä se kiinnostaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« Vastaus #18 : Syyskuu 12, 2018, 20:15:32 ip »
Tästä tulikin mieleeni kun ajelin työmatka-ajoa taajamassa reppu selässä vanhalla Yamaha XT:llä. Kai se sitten näyttää monen autoilijan mielestä mopolta tai enintään kevarilta, sen verran röyhkeästi ja usein puski autoilijoita kolmion takaa eteen. Californialla tai korkeahkolla KTM:llä moista ei ole tapahtunut. Rasittavaa kun joidenkin mielestä oma tai muiden ajoneuvo vaikuttaa liikennesääntöihin. Sama havainto oli ajellessa ruosteisella vanhalla Lancerilla, alle yritettiin suorastaan väkisin. Sitten kun ajoi jenkkifarmarilla niin osa odotteli silloinkin kun niillä olisi ollut etuajo-oikeus.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« Vastaus #19 : Syyskuu 12, 2018, 21:16:21 ip »
Lisäsin Californiaan valoja nokalle. Ei mitenkään erityisen kirkkaita mutta valopinta-alaa tuli kolminkertaisesti. Selvästi vaikuttaa muihin liikenteessä.
Joskus on nämä "päiväajovalot" unohtuneet laittaa päälle niin ihmettelee että mikäs nyt kun silmille hypitään ennen kuin huomaa että valoja puuttuu nokalta. Lailliset eivät valoni liene mutta saavat olla koska niistä on selkeää apua.

Trikessäni (California Adamant) on vaalea pääväri. Valot normaalit toistaiseksi. Sitä kuitenkin väistetään kuin henkilöautoa. Sillä myös peittoaa teinirassit kiihtyvyydessä. Oikeastaan vain ihmisen uteliaisuus aiheuttaa trikellä ajaessa toisinaan tilanteen että minut ajetaan kiinni, roikutaan perässä hetken ja ohitetaan sitten pienellä nopeuserolla. Naamoja sivuikkunat täynnä. Varsinkin lapsiperheet.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« Vastaus #20 : Syyskuu 12, 2018, 21:20:37 ip »
Tässä lähimaastossa kävi pari viikkoa sitten kohtalokkaasti, kun auto ajoi kolmion takaa kevarin alle. Ilmeisesti luuli mopoksi tms.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« Vastaus #21 : Syyskuu 13, 2018, 07:43:11 ap »
Isomman oikeudella nuo monet tulee, ajatuksella että se väistää tai se kuolee. Tosin Motomatin kertoman perusteella näkyvyys vaikuttaa myös.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« Vastaus #22 : Syyskuu 13, 2018, 14:14:35 ip »
Tässä lähimaastossa kävi pari viikkoa sitten kohtalokkaasti, kun auto ajoi kolmion takaa kevarin alle. Ilmeisesti luuli mopoksi tms.

Uuden hyväksytyn tieliikennelain mukaan kevarikuski olisi tapahtuneeseen yhtä syyllinen kuin toinenkin osapuoli?
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« Vastaus #23 : Syyskuu 13, 2018, 15:36:55 ip »
Niinpä. Sitä lienee nyt hankala puida, kun osapuolia on enää jäljellä yksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« Vastaus #24 : Huhtikuu 24, 2019, 08:03:40 ap »
Askartelin eilen Jackalin jalkatappeja 9cm eteenpäin. Lattaan vain neljät pultin reiät ja runkoon kiinni. Jalkatapit sellaisenaan lattaan kiinni ja takajarrupolkimelle holkki sorvaten. Tenkkapoo tulee siinä että vaihdepolkimen pää ottaa nyt seisontatuen kiinnikkeeseen ja jäi siten huonoon asentoon. Ensimmäiset kiinnitysreiät olivat siten että tapit olisivat siirtyneet myös vähän alemmas, mutta piti laittaa siihen missä nyt pystyy ajamaan. Jouduin säätämään vaihdepolkimen siten ettei kolahtaisi seisontatuen kiinnikkeeseen kun vaihtaa ykköselle. Vähän lyhyempi vaihdepolkimen pitäisi olla, mutta sellainen missä on kuitenkin kantapään puoli. Tai sellainen minkä kärjessä on mutka mikä tuo polkimen päätä sivummalle.  Tai sitten siirtäisi vielä vähän eteenpäin jos löytyisi sellainen poljin minkä varressa on mutka mikä kiertää seisontatuen kiinnikkeen yläpuolelta. Siinä voi taas tulla ahdasta kengänkärjen ja kaatumaraudan välissä.
Edit: internetistä löytyvissä kuvissa näyttäis olevan siirtosarjat sellaisia että ne vaan levittää ulospäin niin että mahtuu mutta en nyt ensisijaisesti haluaisi levittää. Toisaalta mitä enemmän siirtää eteenpäin sen vähemmän se lonkkia avaa. Oma juttunsa on sitten se että miten kaksi M8 pulttia kestää vääntöä jos jalkatapille tulee vipuvartta, vaikka ei kai noille paljoa painoa tule kun ei niiden päällä seistä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2019, 09:21:33 ap kirjoittanut Henko »

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« Vastaus #25 : Huhtikuu 24, 2019, 21:31:15 ip »
Vaihtoehtoja: Kaksipäinen vaihdevipu tehokäyttöön niin ei tarvitse ainakaan vivun alle ajokenkää sujuttaa. Tekee sen että etuvipu voi olla melko ylhäällä ja kantapäällä voi potkia rouheasti isommalle. Käännetty toimintasuunta on myös vaihtoehto.
(Aikanaan minulla oli kyseisenlainen toiminta 80-luvun lopulla 850GT:ssä ja se on niin lujasti päässä että olen suunnitellut kääntäväni California 1400 GTS:n vaihdepolkimen liikesuunnan käänteiseksi eli varpaalla isompia ja kantapäällä pienemmälle. Ilmenee erityisesti silloin kun on muutenkin tavallista tiukempi tilanne päällä kuten ohittaminen jonka aikana juuri ohitettavan etupään kohdalla rusautan vaihteen pienemmälle vaikka piti vaihtaa isomalle ja kadota horisonttiin.)

PS: mulla voi olla varastossa toisen muotoisia polkimia. Pitää tarkistaa valikoimat.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Lepuutustapit, siirtosarjat, offset-tapit, astinlaudat jne.
« Vastaus #26 : Huhtikuu 24, 2019, 23:48:35 ip »
Ratkaisin asian lämmittämällä vaihdepolkimen punahehkuiseksi ja kääntämällä sivusuunnissa siten että polkimen kärki on seisontatuen kiinnikkeen vasemmalla puolella. Kun sitä katsoin niin huomasin että siinä on vähän jännät mutkat. Menee silleen S-muodossa että lähtee vähän turhaan koneeseen päin ja siitä toiseen suuntaan. Ihan hyvän sai eikä poljinkaan kauheesti värjäytynyt.
Täytyis joku järkevä tanko kehittää siihen. Hitsasin vanhaan jatkoa ja siitähän tuli ihan hirveä. Ensin kokeilin M6-kierretankoa mutta se taipui heti kun testasin polkaista isommalle.
Jarrupoljin jäi vielä vähän hassuun paikkaan kun tällä muutoksella sain myös tapit alemmas, mutta jarrupoljin olisi taas ottanut nivelpisteestään pakoputkeen kiinni.