Klappi akselissa haittaa TPS:n toimintaa.
TPS:n tyyppi?
Rikkoutuessaan voi olla virrattomia kohtia ja antaa virheellisia arvoja. Tyypillinen kulutusosa.
Toki vian aiheuttaja kannattaa elimioida. Akselin puhtaudesta on pidettava huolta. Harva vain viitsii.
Kulunut akseli aihuttaa polttoainevuotoa joka valuu TPS:n koteloon. Virheellinen signaali aiheuttaa runsasta kulutusta koska tapahtuu hallitsematonta rikastusta.
Uusi TPS toimii muutaman kymmenentuhatta km valyksellisessakin akselissa mutta rikkoutuu herkemmin.
Vika aiheuttaa moottorinohjaukseen eraanlaisen vikatilan. Uuden TPS:n kayttoonoton yhteydessa opittujen arvojen nollaus ECU:sta OBD-liittimen kautta esim. GuzziDiagilla. Muutoin voi kulutus olla korkea ja vika uusii nopeasti.
Mahdolliset lambda-anturit on puhdistettava tai vaihdettava ensin.
Aiempaa keskustelua aiheesta:
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6358.0Hakusanalla TPS on muitakin tuloksia runsaasti.