Kirjoittaja Aihe: Calin läppäakselin välyksestä?  (Luettu 4634 kertaa)

Häkä

  • Viestejä: 30
Calin läppäakselin välyksestä?
« : Maaliskuu 14, 2018, 10:13:27 ap »
Terve! Mulla olisi ystävällinen kysymys kokeneemmille rassaajille! Otin eilen irti TPS:n 03:sta californiasta (epäilen, että se tekee käyntihäiriötä ja aiheuttaa suurta bensankulutusta). Samalla hipelöin läppäakselia ja siinä on hiukan välystä eli arvioin, että muutama kymmenys. Onko tietoa/valistunutta arviointia siitä, että millainen välys voi alkaa aiheuttaa harmia. TPS:n pohjalla oli myös öljyn tapaista tavaraa - välys sen mahdollistaa, mutta ei liene hyvä asia?

Yt. Timo H

Häkä

  • Viestejä: 30
Vs: Calin läppäakselin välyksestä?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 14, 2018, 10:30:37 ap »
Tuli lisää kysymyksiä. Millä tuon tpsin pystyy testaamaan, että onko ehjä vai rikki? Meneekö rikkoutuessaan ns.pimeeksi vai antaako vääriä arvoja? Kokeilin mitata vastusta ja samalla kääntää pohjasta ja vastuksen määrä kyllä muuttuu säännönmukaisesti. Ja olen siis joka toisen kodin sähkömies, joten hommat eivät ole kovin hyvin hallussa  :'( 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin läppäakselin välyksestä?
« Vastaus #2 : Maaliskuu 14, 2018, 11:02:44 ap »
Tuolla tavalla se mitataan, mutta pitäisi saada tarkemmin kiertokulma ulos. Motomatilla on rakennettuna jigi mittaukseen.
Käydessään akselia voi sormella siitä päästä vähän koettaa heilutella. Jos vaikuttaa käyntiin merkittävästi, niin sitten on aika kulunut. Pieni vaihtelu ei haittaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Häkä

  • Viestejä: 30
Vs: Calin läppäakselin välyksestä?
« Vastaus #3 : Maaliskuu 14, 2018, 12:36:47 ip »
Ok. Musta ei vaikuta koskettelu käyntiin. Ei tosiaan ole iso välys, mutta tiedä noista aina.

Kiitos tiedosta!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin läppäakselin välyksestä?
« Vastaus #4 : Maaliskuu 14, 2018, 12:39:05 ip »
Klappi akselissa haittaa TPS:n toimintaa.
TPS:n tyyppi?

Rikkoutuessaan voi olla virrattomia kohtia ja antaa virheellisia arvoja. Tyypillinen kulutusosa.
Toki vian aiheuttaja kannattaa elimioida. Akselin puhtaudesta on pidettava huolta. Harva vain viitsii.

Kulunut akseli aihuttaa polttoainevuotoa joka valuu TPS:n koteloon. Virheellinen signaali aiheuttaa runsasta kulutusta koska tapahtuu hallitsematonta rikastusta.

Uusi TPS toimii muutaman kymmenentuhatta km valyksellisessakin akselissa mutta rikkoutuu herkemmin.

Vika aiheuttaa moottorinohjaukseen eraanlaisen vikatilan. Uuden TPS:n kayttoonoton yhteydessa opittujen arvojen nollaus ECU:sta OBD-liittimen kautta esim. GuzziDiagilla. Muutoin voi kulutus olla korkea ja vika uusii nopeasti.
Mahdolliset lambda-anturit on puhdistettava tai vaihdettava ensin.

Aiempaa keskustelua aiheesta: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6358.0
Hakusanalla TPS on muitakin tuloksia runsaasti.


Häkä

  • Viestejä: 30
Vs: Calin läppäakselin välyksestä?
« Vastaus #5 : Maaliskuu 14, 2018, 15:08:52 ip »
TPS on P3FC/9C - 1221BE


Häkä

  • Viestejä: 30
Vs: Calin läppäakselin välyksestä?
« Vastaus #6 : Maaliskuu 14, 2018, 15:12:22 ip »
Joo, mä oon noita keskusteluja ahkerasti lukenut ja netistä ettinyt uutta osaa. Toi alkuperäinen marelli on ollut halvimmillaan 400 eukon korvilla ja se hd:n korvike n. 70 euroo. Ebayssa käytettynä joku myi tota P3FC:tä 65 eurol. En tiedä millaisia noi aliexpressin kautta tilattavat kiinalaiset on. Osa on kuvan perusteella ihan samanlaiset, mutta mallimerkinnät ja ajoneuvontiedot erit. Tuskin käy korvaajaksi.   

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Calin läppäakselin välyksestä?
« Vastaus #7 : Maaliskuu 14, 2018, 18:17:02 ip »
..jäitä hattuun , lappia löytyy 160tkm ajetusta ja varaosana hankitusta 40tkm ajetusta samalla lailla -noin sormituntumalla , en ole tarkemmin mitannut. Toimii molemmilla. TPS ensin vaihtoon , niitäkin saa jo n.100€ -nyt tähän hätiin en muista mikä liike myi , hollannissa kuitenkin...

-KG-

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin läppäakselin välyksestä?
« Vastaus #8 : Maaliskuu 14, 2018, 18:17:56 ip »
Joo, mä oon noita keskusteluja ahkerasti lukenut ja netistä ettinyt uutta osaa. Toi alkuperäinen marelli on ollut halvimmillaan 400 eukon korvilla ja se hd:n korvike n. 70 euroo. Ebayssa käytettynä joku myi tota P3FC:tä 65 eurol. En tiedä millaisia noi aliexpressin kautta tilattavat kiinalaiset on. Osa on kuvan perusteella ihan samanlaiset, mutta mallimerkinnät ja ajoneuvontiedot erit. Tuskin käy korvaajaksi.
Unohda kiinalaiset. Saman muotoisia on mutta jannitakayra on erilainen. Pyorimissuunta voi olla erilainen ja jousivastus erisuuntainen tai ei ole lainkaan.
Tuo H-D osa on toimiva vaikka antaa hieman eri kulmassa kulkevan signaalin. Voin suositella. Kiinalaisia nama kaikki voivat olla eli kiinalaisuudessa sinallaan mitaan pahaa ole.

Olen noita testaillut ja etsinyt korvaavaa muunmuassa Motonetin ja AD:nvaraosavalikoimista. Autoissa ei vaikuta olevan epalineaarisia TPS-kikkareita. Moottoripyorissa vaikuttaa olevan suht yleinen ratkaisu.

Teoriassa voi epalineaarisen korvata lineaarisella mutta se harventaa alakierrosignaalin naytteenottoa ja edellyttaisi moottorinohjauksen karttojen muokkausta uudelleen. Jalkimmainen homma on mahdollinen ihan kotiasentajallekin jos riittaa mielenkiintoa. Taisin jo GuzziDiagin ja sen lisaosat mainita aiemmin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin läppäakselin välyksestä?
« Vastaus #9 : Maaliskuu 14, 2018, 18:36:30 ip »
Lappakseleita ei ole tarkoitettu voideltavaksi. Mutta puhdistaa ne kannattaa huoltotoimien ohessa. Niihin kertyy bensiinista ruskeaa tahmaista moskaa joka sitoo itseensa likaa. Kaupassa on hyvia aineita: http://www.motomatti.fi/2015/09/arkipyoran-huoltoa-lapparunkojen.html

Niissa Californioissa joissa TPS on akselin alaosassa on ilmennyt vanhemmiten vikoja: ne tayttuvat lialla ja toisinaan bensiinillakin kun lambda-anturi(t) tai TPS itse vioittuu. Menee seokset sekaisin ja siihen tarvitaan em osien osavaihtoja ja uudelleen ohjelmointia ja vikalogin tyhjennyksen. Sen voi tehda itse pienin sijoituksin. Ja sen jalkeen voi tehda vaikka omia asetuksia moottorinohjaukseen. Tuossa mallissa on viela ns. saastekuoppia ruiskutuskartassa ja huono alakierrosteho.


guzimo73

  • Viestejä: 54

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Calin läppäakselin välyksestä?
« Vastaus #12 : Heinäkuu 22, 2018, 19:31:24 ip »
Mulla on 2000 vm. California Jackal ja voisin vähän tutkia oman pyöräni diagnostiikkaa, kun on myös pientä nykimistä tasakaasulla. Kunhan saisin piuhat pyörän ja koneen välille. Tampereen seudulta mieluiten.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin läppäakselin välyksestä?
« Vastaus #13 : Heinäkuu 22, 2018, 23:11:49 ip »
Mulla on 2000 vm. California Jackal ja voisin vähän tutkia oman pyöräni diagnostiikkaa, kun on myös pientä nykimistä tasakaasulla. Kunhan saisin piuhat pyörän ja koneen välille. Tampereen seudulta mieluiten.
Olen kotosalla Tampereella tulevan viikon ja ehkä myöhemminkin. Vierihoitoa voin tarjota. Säätökoneen, ohjelmat ja kaapelit voit hankkia itsekin perästäpäin. http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5408.0
Kangasalta: http://www.obd.fi/