Kirjoittaja Aihe: Keväthuoltoa  (Luettu 2562 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Keväthuoltoa
« : Maaliskuu 20, 2018, 09:33:47 ap »
Tuli kerrankin ajoissa aloiteltua.
Alkutekijöissä vasta, mutta kaikki etuhaarukkaan liittyvä tuli eilen käytyä.
Jarrusylinterin männät oli hieman jumissa toispuoleisesti, molempien sylintereiden sisemmät männät.
3v sitten tein saman herkistelyn ja taas pelaavat.
Jarrunesteet uusiksi kokeilin kerrankin alhaalta ylös truutalla, toimi hyvin.
Levyjen "niitit" pyörii nätisti, kulutuspinnat levyissä on hieman alle suosituksen (3,6mm) molemmissa 3.55, mutta näillä mennään hyvin vielä ainakin pari vuotta.
Mikä yllätti, niin jarrulevyt irti lähinnä putsaamisen takia, niin olipa ylikovalla lukitteella liimattu 10mm pultit.
Yhden jouduin poraamaan ulos, ei auttanut lämmitys, ei kunnon kalautus eikä muut konstit.
Muutkin hampaat irveessä sai vääntää.
Takaisin keskikovalla lukiteella ja irtonevat jatkossa kivuttomammin.
Keulassa kaikki hyvin ohjaus ja pyörän laakereiden osalta ei väljää n115.000 ajetussa calissa, ei tietääkseni vaihdettu koskaan laakereita?
Keulan öljyt kirkkaat, kaikki sähköpuoli kunnossa ja muutenkin keula kunnossa.
Pleksi tuli suht hyvään pintaan Autosolin Crome Glanssilla, hiusnaarmut poistaa.
Sama stuffi toimii hyvin kromipinnoille.

Pikkuisen aloittelin myös keskisektoria, eli kone ym puolta.
Puristuspaineet on vain hieman alle uuden lukemissa, kaikki sikäli hyvin.
Vaihdevivun kaikki kulmanivelet tuli uusittua ja kyllä kuluneet olivatkin entiset,varmaan 5mm yhteensä välystä, ilmankos vaihtaminen oli aika runttaamista.
Nyt timmiä.
Vasenkierteisiä 6M palloniveliä ei löytynyt Lahdesta.
Ajoa sattui onneksi Valkeakoskelle, Valkeakosken Laakeri löytyi hyvä valikoima hyllystä, netitse tilaamalla myös, 3.50e kpl oli hyvin kohtuullinen hinta.
Noin äkkiseltään kysyin myös Guzziin sopivista laakereista ja näytti kaikki ainakin muistamani koot löytyvän.

Sylinterin kannet ajattelin kiiloittaa.
Onko parempaa konstia kuin jotain vesihionta vaikka 400-600-1200 hiontapapereilla, kiiloitus ja Sinolia päälle (lienee matta lopputulos), vai olisko joku vahaus parempi?

Tästä on hyvä jatkaa, tykkäsin myös laittaa mopoverstaan ojennukseen ja siistiksi, nyt on työkalut järjestyksessä ja Cali sopivalla työskentelykorkeudella.
Kevättä ilmassa..












 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Keväthuoltoa
« Vastaus #1 : Maaliskuu 20, 2018, 12:00:06 ip »
Luettuna vaikuttaa ihan Zen-meiningiltä.

Riippuu niiden venttiilikoppien, niitä ilmeisesti tarkoitit, nykytilasta. Onko syöpymiä jotka tulisi "kaivaa" auki vain onko kiveniskemiä ja muita vaurioita?

Alumiinin pintaan syntyy ajan kanssa melko paksu oksidikerros. Se tarvitsee saada pois ennen kuin voi kiillotusta harkita. Vesihiomapaperi tuntuu varsin rajulta toimenpiteeltä jos ei tarvitse poistaa vaurioita. Oksidikerros lähtee kyllä Autosolilla tai vastaavalla kunhan jaksaa jyystää. Onko taloudessa kiillotuskonetta jossa rättilaikka? Se helpottaa ja nopeuttaa mutta liian tehokkaasti käyettynä saattaa syödä alumiinia liikaakin. Toisaalta sillä voi siirtää alumiinia kolhukohtiin.

Suosittelen käsin kiillotusta ja vahausta. Tosin nyt on vielä aikaa ajokauden alkuun niin ehtisi kasvaa hallituissa olosuhteissa uusi oksidikerroskin. Juurikin tenun avulla. Sen jälkeen ei saa pintaa sormeilla tai sormenjäljet näkyvät ainakin seuraavaan kiillotukseen.

Rasiallinen kertakäyttövinyylikäsineitä, tms säälii hieman ihmisnahkaa varsin pysyvältä lialta.

henkkaS

  • Viestejä: 7
Vs: Keväthuoltoa
« Vastaus #2 : Huhtikuu 20, 2018, 00:36:32 ap »
tähän on hyvä jatkaa. minulle ajautui(lue:ostin) -99 nevada mukamas ajettu 30000km(suomipyörä). ajanpuutteen takia eläkeukon suorittama keväthuolto pääsi vähän myöhästymään. ihmettelin huonoa käyntiä kun kävin koelenkillä lumien sulettua. onneksi on foorumin tekniikkapalstaa luettu antaumuksella. löytyihän kaikenlaista pientä: kaasareiden perussäädöt ns. perseellään. tyhjäkäynnin seosruuvit toinen 2kierrosta auki toinen1/2kierrosta, toinen luisti roikkuu vaijerin varassa toinen nojaa säätöruuviin. toinen kaasari vaakassa toinen kallistettu n.10ast sisäänpäin. kumiholkkien(kaasari-sylinteri) klemmarit toiselta puolelta löysässä, toiselta puolelta putsarin puoleinen klemmari löysällä. oletetun pienen käytön seurauksena ilmeisesti nykybensan "hyytymiä" siellä täällä. ei tuossa taida auttaa muu kun kaasuttimet pöydälle ja palasiksi. tiivistesarjat onneksi hankittuna. katsotaan sitten mitä muuta moposportin pojata saavat/joutuvat myymään ennenkun kannattaa kasata ja toivoa parasta ja pelätä pahinta. kaasuvaijereiden reititys vaikuttaa kyseenalaiselta (lähtevät jyrkästi eteenpäin), ei mielestäni voisi olla niin. vaijerit taittuvat pahasti kaasarin kannen säätöruuvin yläpuolelta. ruuvasin korvakuulolta seosruuvit n.kohdalleen eli seosruuvi 1kierros auki, vaijerit löysälle ja tyhjäkäyntiruuveja säätämällä noin samanlainen pakoääni molemmille puolille. tyhjkäyntiä käy tuon toimenpiteen jälkeen ihan kohtuu hyvin mutta keski-yläkierrokset hukassa. palataan "löytöihin" myöhemmin(jäi sanomatta että vaijerit kiristettiin n. samaan väljyyteen ennen koeajoa). sähköjä kannattaisi ehkä vilkaista samalla ainakin TimoEV:n ohjeitten alkupään verran eli katsoa että maadoitukset kunnossa, ja releepohjia komentaa elektroniikka kliinerillä, onhan niillä kaikilla ikää jo lähes 20v. taitaa tämäkin olla näitä vehkeitä mistä sanotaan moni kakku päältä kaunis (eli meidän emännän tapa pitää autoa, pesu se ainoa tärkea asia, tekniikasta viis)