Kirjoittaja Aihe: California 1400 GTS Jarrulevyjen ja -palojen vaihto etupyörään  (Luettu 2966 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Tästä alkoi keulahommat yleensäkin.
Nyt on jo jarrulevyt vaihdettu. Mutta en pääse vielä asentamaan etupyörää kun on ohjauksen laakeroinnin asennus vielä vaiheessa. Tässä jarrulevyasiaa: http://www.motomatti.fi/2017/12/california-1400-gts-uudet-jarrulevyt.html

Palojen vaihto: http://www.motomatti.fi/2018/01/california-1400-gts-etujarrpalojen.html
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2018, 22:32:16 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarrulevyjen vaihto etupyörään
« Vastaus #1 : Joulukuu 18, 2017, 21:20:46 ip »
Oliko jarrulevyjen pultit kovaa kamaa? Monesti on tullut vastaan jarrulevypultteja, jotka vastaavat kovuudeltaan kermajuustoa. Ihan ovat Bremboja pidelleet navassa. Vielä kun ko pultit voivat olla standardia matalammalla kannalla..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Jarrulevyjen vaihto etupyörään
« Vastaus #2 : Joulukuu 18, 2017, 21:55:16 ip »
Pultit vaikuttivat olevan ihan ookoo.
Kanta on matala ja avainkoko 10 mm. Normi olisi M8 pultille 13 mm.

Pulteissa ei ollut lujuusmerkintää. Mutta eipä niitä kovin kireälle tarvitse vääntääkään. Pultteja on varsin runsaasti kehällä. Leikkausta niihin ei juurikaan tule. Kitkan on tarkoitus pitää jarrulevy navassa kiinni. Jos pultit löystyvät niin joutuvat leikkaukselle alttiiksi. Siksi niissä on käytettävä kiristyksen yhteydessä keskilujaa ruuvilukitetta. Tai vastaavaa ainetta kuten itse käytän jossa on samalla ruostesuoja-aine mukana.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 2018, 14:17:54 ip kirjoittanut motomatti »

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: California 1400 GTS Jarrulevyjen vaihto etupyörään
« Vastaus #3 : Tammikuu 02, 2018, 11:13:36 ap »
Mitäs MM käyttämä ruostesuoja mukana lukite on?

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: California 1400 GTS Jarrulevyjen vaihto etupyörään
« Vastaus #4 : Tammikuu 02, 2018, 11:48:26 ap »
Mitäs MM käyttämä ruostesuoja mukana lukite on?

Aineelle on parikin tuotenimeä. https://www.e-aircraftsupply.com/MSDS/133557Mastinox-6856K.pdf
Aineen kemiasta en tiedä. Siinä on voimakas väripigmentti että tietää mihin sitä on laitettu tai missä sitä on ollut. Ei liukene oikein mihinkään liuottimeen paitsi sille tarkoitettuun ohentimeen.
Ei ole vähittäismyynnissä eli kaupoista sitä ei saa.
Tarkoittettu ilmakehässä tai meressä liikkuviin laitteisiin joissa on paljon kevytmetallirakenteita.
Erittäin tahraava jos ei ole huolellinen.
Säilytetään jääkaapissa.

Tiksotrooppinen eli sillä on ominaisuus joka saa sen tunkeutumaan pieniinkin rakoihin ja siten estämään korroosiovaikutusta. Aineen viskositeetti on silti korkea ja ohuena kerroksena estää kierreosia pyörimästä toistensa suhteen. On erinomaisen tahmeaa ainetta. Toimii kiristysvaiheessa voiteluaineena estämässä metallista kosketusta. Ei kovetu.
Avatessa laittaa vastaan ja avattava ruuvi pistää hanttiin ihan viimeisille kierroksille asti.

Käytetään ilmailu- ja meriteollisuudessa.

Rikos lienee vanhentunut. Ainetta jäi sattumalta käyttööni taannoiselta työpaikalta.
Minulla aiemmin olleet moottoripyörät tunnistaa että osassa niiden kierreosia on kyseistä ainetta.