Pari vuotta sitten kun sattui sellainen henkeen ja terveyteen kohdistunut tapaturma moottoripyörällä ja monet läheiseni ohjeistivat, että parempi olisi ajaa autolla kun se on vaarallista tuo moottoripyöräily.
Piti sitten ihan jonkin verran nähdä vaivaa ja kaivaa lii9kenneturvan ja vastaavien luotettavina pidettyjen lähteiden avulla ne tapaturmaluvut, joissa on tilastoihin päätynyt (hoitoa vaatinut) loukkaantuminen tai kuolema. ja erikseen autoilla tehdyt ja moottoripyörillä tehdyt. Arvioinnin tarkkuutta heikentää se, että moottoripyörien ajosuoritteen määrä on, vuosikatsastuksen edelleen puuttuessa, poimittava SMOTO:n ja vastaavien arvioista.
Kun lasketaan kylmästi ajosuoritteen määrä ja tapaturmien määrä ja montako kilometriä kaikkien suomalaisten keskimäärin piti ajaa autolla tai moottoripyörällä, että tapaturma sattui kohdalle ihan syyllisyydestä riippumatta, sain tällaiset luvut:
Autolla: n. 10 000 000 km/tapaturma.
Moottoripyörällä: n. 2 500 000 km/tapaturma.
On se siis jollain tasolla sisäistettävä, että riskinsä siinä on, kuten kaikessa elämässä, ja varsinkin jalkapallossa, joka tiettävästi on eniten sairaspäiviä aiheuttava harrastus.
Kaimani kritisoi nyt tietysti, että omaan kotiin kirjahyllyn ylähyllylle ei ole monikaan kuollut, vielä.
