Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Tervetuloa,
Vieras
. Ole hyvä ja
kirjaudu
tai
rekisteröidy
.
1 tunti
1 päivä
1 viikko
1 kuukausi
Ikuisesti
Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Uutiset:
KERHON PÄÄSIVU:
https://www.guzziclub.fi
Etusivu
Ohjeet
Kirjaudu
Rekisteröidy
Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
»
Yleinen keskustelu
»
Tekniikkapalsta
»
Tiivisteliimasta
« edellinen
seuraava »
Tulostusversio
Sivuja: [
1
]
Kirjoittaja
Aihe: Tiivisteliimasta (Luettu 3766 kertaa)
Kurtsi
Viestejä: 300
Tiivisteliimasta
«
:
Toukokuu 23, 2017, 14:14:11 ip »
Onko Hylomar edelleen paras kuivumaton tiivisteliima/-massa ? Esim. Motonetin sivuilla näyttää sen lisäksi olevan liuta toinen toistaan parempia aineita juuri tällaiseen kohteeseen.
Kävi niin että Cali II öljypohjan irtikäyttämisen jälkeen tiivisteistä tihkuu öljyä pian tipoiksi asti. Hyllyssä oli harmaata ohuempaa että vihreää paksumpaa mallia tiivistettä. Laitoin sitä harmaata liimaamatta mitenkään miltään puolelta. Aikaisemmin olen usein jättänyt vanhat ehjät tiivisteet eikä koskaan ennen ole vuotanut.
Nyt ajattelin siis tehostaa tiivistämistä uusilla tiivisteillä ja lisäksi jollain tiivisteliimalla. En siis usko että vuotaa propusta, eikä myöskään kampiakselin stefasta. Tuskin oli pohja ylikiristettykään paitsi ehkä nyt vuodon havaitsemisen jälkeen. Samalla lyhytvartisella kuusiokoloavaimella ja rannemomentilla olen aina kiristänyt. Öljy on Valvoline Racing jota en ollut ennen käyttänyt. Huohotusletkujenkaan en usko olevan tukossa.
Kirjattu
GuzGuz
Viestejä: 1 573
Vs: Tiivisteliimasta
«
Vastaus #1 :
Toukokuu 23, 2017, 14:37:18 ip »
Samaa kokemusta tiivisteistä.
Vihreät on pitäneet, tummanharmaa viimeksi tihutti putsattavaa.
Kuivana olen laittanut molempia ja öljy oli samaa viimeiset pari kautta.
Ja samanlaisella näppituntumalla myös kiristykset.
Öljyistähän on ollut keskustelua että jotkut tulee helpommin läpi kuin toiset ja näin taitaa olla.
Onko kukaan keksinyt mistä vihreitä pahveja enään saa?
Kirjattu
motomatti
Viestejä: 13 488
Vs: Tiivisteliimasta
«
Vastaus #2 :
Toukokuu 23, 2017, 22:53:24 ip »
Tuo ö-pohjan pahvi on sen verran yksinkertainen muodoltaan että sen tekee itsekin. Saattaa tulla halvemmaksi kuin alkuperäinen ja lopusta tiivistepaperista saa pienempiä tiivisteitä. Tiivistepaperia saa varaosaliikkeistä eri vahvuuksia. Pitää tietysti huomioida että aihio on hieman isompi kuin tehtävä tiiviste. Periaatteessa riittää kun leikkaa sisäpuolen oikeaan muotoon, tekee reiät kohdilleen. Ulkoreunan voi viimeistellä sitten kun osat ovat kiinni.
Vaihtoehtoisesti voi mennä StormMotorille ja pyytää sieltä kyseistä tiivistettä tai vaikka koko pyörän tiivistesarjaa. Kumitiivisteet pitää hankkia erikseen.
Tässä yleismallin tiivistesarja joka sopii useimpiin 1000cc kanttisylinterisiin:
https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/california-ii-1000/1987/moottorin-kokotiivistesarja-29-osaa-9/
Mallikohtaisella haulla voi löytää lisää.
Kirjattu
Kurtsi
Viestejä: 300
Vs: Tiivisteliimasta
«
Vastaus #3 :
Toukokuu 24, 2017, 08:44:18 ap »
GuzGuz:ille: Vihreät tiivisteet tuli varmaan HMB Guzzilta
http://www.hmb-guzzi.de
ja harmaat Stein & Dinseltä :ltä. En tiedä kummat on sitten paremmat, mutta ne harmaat tihkuu nyt öljyä.
Voihan niitä tosiaan tehdäkin jos ei satu olemaan omassa varastossa. Kun kuitenkin ölynsuodatinta ei pysty tekemään, samalla tilauksella ja muutamalla lisäeurolla tulee tiivisteetkin.
Kysymys koski tiivísteliimaa. Sininen Hylomar on tuttu jo vuosikymmneten takaa, mutta ajttelin jos jollakin olisi parempaa tietoa.
Kirjattu
kvlm
Viestejä: 378
Vs: Tiivisteliimasta
«
Vastaus #4 :
Toukokuu 24, 2017, 09:58:12 ap »
Liimatessa on aivopierun mahdollisuus => tukkia liimalla öljyreiät l. liimaa vain ulkokehälle.
-KG-
Kirjattu
TunturiTT
Viestejä: 11 408
Vs: Tiivisteliimasta
«
Vastaus #5 :
Toukokuu 24, 2017, 10:02:33 ap »
Ja muutenkin sen käytössä tulisi käyttää malttia. Sisäpuolelle pursuileva massa lähtee öljyn mukaan. Öljypohjan tapauksessa tosin vaara ei synny niinkään kiertoon päätyvästä aineksesta, kun on filtterit ja siivilät. Mutta ihan yltiöpäinen massan käyttö saa kyllä esisuodattimen tukkeeseen ja siten haittaa öljyn kiertoa moottorissa.
Kirjattu
Hyvä pyörä, parempi mieli.
Kurtsi
Viestejä: 300
Vs: Tiivisteliimasta
«
Vastaus #6 :
Toukokuu 24, 2017, 10:38:19 ap »
Totta kaikki tuo tiivisteliiman käytöstä. Siksi minulla ei sitä olekaan enkä ole Guzziin reilun 30 v:n aikana tippaakaan käyttänyt. Ehkä kokeilen vaan uusilla tiivisteillä; jospa ne harmaat oli vaan kehnoa tavaraa; tihkuvat läpi. Seuraavaksi teen tosiaan itse tiivistepahvista. Tekisi mieli heittää tuo lisälimppukin pois. Siitäkin ja sen tarpeellisuudesta on täällä keskusteltu.
Kirjattu
TunturiTT
Viestejä: 11 408
Vs: Tiivisteliimasta
«
Vastaus #7 :
Toukokuu 24, 2017, 11:10:29 ap »
Lariossani oli venttiilikoppien vuotoa koitettu tiivisteen lisäksi korjailla punaisella silikoonilla. Niitä makkaroita löytyi öljypohjastakin. Vuotoa ei toki oltu saatu kuriin, se johtui korkanneista kopan pultin kierteistä. Ne korjaamalla piti ihan nätisti pelkillä paperitiivisteillä.
Kirjattu
Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti
Viestejä: 13 488
Vs: Tiivisteliimasta
«
Vastaus #8 :
Toukokuu 24, 2017, 11:27:43 ap »
Öljypohjan koroke tulee tarpeeseen lähinnä ulkomaan moottoritiellä ajettaessa tai radalla. Normikäytössä korotusta ei juuri tarvita jos kierrosluvun käyttö on maltillista ja rajuja repäisyjä harvassa. Kylmällä säällä lämmittämätön mineraaliöljy reippaassa kiihdytyksessä saattaa loppua öljypohjasta ja painevalo syttyä hetkeksi.
Itse käytän tiivisteliimaa. Merkkiä en nyt muista mutta jotain kalliihkoa ja mustaa se on. Sitä levitän tiivistettävälle pinnalle läpikuultavan kerroksen ja sisäsivulle vähän jos ollenkaan. Tuubista riittää yleensä niin pitkään omissa hommissani että loppu tahtoo kovettua tuubiin.
Öljypohjan tiivisteissä käytän seuraavaa metodia joka on osoittautunut hyväksi ja on monien muiden asentajien suosima tapa. Sama proseduuri oli koroketta eli ei öljypohjassa. Tiivistepinnat oikein puhtaaksi niin että alumiini on tasaväristä ja hieman kiiltää sekä lohkossa että pohjan tiivistepinnoissa.
Levitän ohuelti liimaa öljypohjan puolelle ehdottoman rasvattomalle tiivistepinnalle. Siihen painan tiivisteen. Tiivisteen yläpintaa levitän koko leveydelle tasaisen kerroksen vaseliinia. (Sama korokkeelle jos on.) Saatan vaseliinia sipaista myös lohkon puolelle. Sitten öljypohja (korokkeineen) paikoilleen. Tiivisteliimaa ei juuri pursua mutta vaseliinia pursuaa ja tietenkin myös sisäänpäin. Ulkoa sen voi pyyhkiä pois. Sisälle pursunut sekoaa öljyyn.
Toimenpiteestä on seuraavat seuraukset: kun öljypohjaa irrotetaan tiiviste tulee öljypohjan mukana vaurioitumatta. Voi käyttää uudelleen kunhan muistaa vaseliinin. Joskus tiivistekin pettää ja silloin se on helpompi raapia irti öljypohjasta kuin kampikammiosta. Parhaimmillaan sama tiiviste on kestänyt yli viisi käyttökertaa mutta toki se vaatii että varatiivisteitäkin on ulottuvilla. Jos ei ole niin jotenkin tössii homman niin että ei onnistu.
Vastaavaa metodia noudatan myös muiden paperitiivisteiden kanssa.
Katkennut tiiviste on ongelmallinen mutta senkin saa väliaikaisesti kuntoon juurikin tiivistesilikonilla. Joko jättää koko tiivisteen pois tai "paikkaa" katkenneen. Se vaati malttia. Homma perustuu siihen että kun tiivistesilikoni on levitetty annetaan sen kovettua paikoilleen ennen asennusta. Asennus myöhemmin. Jos silikonia on liikaa se pursuu ulos ja sisään mutta kun on sopivasti niin pursumista on vain vähän. Paikkauskohdasta pursuu kuitenkin vain paikallisesti joten isoa määrää sitä ei öljypohjaan kerry. Liiman käyttömäärän arviointi on tärkeää jos tekee koko tiivisteen silikonista. Mutta niinkin on reissusta kotiin päästy.
Kirjattu
I.H.
Viestejä: 1 264
Vs: Tiivisteliimasta
«
Vastaus #9 :
Toukokuu 24, 2017, 12:39:17 ip »
Aina olen käyttänyt vihreää paperitiivistettä öljypohjassa ja venttiilikopissa ilman tiivisteliimaa jopa useita kertoja samaa tiivistettä, eikä ole koskaan vuotanut. Kuten MM sanoi, on syytä olla aina uusi "hollilla" .
Kirjattu
Titaniumin kuski
TunturiTT
Viestejä: 11 408
Vs: Tiivisteliimasta
«
Vastaus #10 :
Toukokuu 24, 2017, 15:01:56 ip »
Tuolleen se on mullakin isolohkossa. Se uusi tiiviste kun odottaa hyllyssä, niin vanha kestää maailman tappiin..
Kirjattu
Hyvä pyörä, parempi mieli.
Tulostusversio
Sivuja: [
1
]
« edellinen
seuraava »
Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
»
Yleinen keskustelu
»
Tekniikkapalsta
»
Tiivisteliimasta