Kirjoittaja Aihe: takahaarukka  (Luettu 2924 kertaa)

eepi

  • Vieras
takahaarukka
« : Kesäkuu 03, 2017, 14:35:11 ip »
moikka.

Tuommosta kysyisin kun Nevadan 07 takahaarukan kiinnitystä siihen vaihteiston päähän. En saanut oikein käsitystä että miten kireelle pistetään. Ei tullu mitattua ennen irrotusta että kuinka paljon ne kuusiokoloruuvin päät jää näkyviin.
Pistin sit vaan mutu tuntumalla mutta muistikuva on että alunperin ne oli ainakin viis milliä ulkona ellei enemmän. Minusta ne meni syvemmällekin. En sitte kiristänyt ihan loppuun. Siin pultissa on se silee ohuempi osa mikä menee siihen laakerin reikään niin pohjaako se sopivasti vai pitääkö jättää löysemmälle. Laakeri ei kai ole kartio vaan semmonen suorasivuinen.  Syy irrotukseen oli kiinnostuys niihin booreihin niinkun on ohjeistettu. Ja sit uteliaisuus voitti että millanen se ristikkonivel  mahtaa olla.
Se booriholkki oli inan löysä muuten. Normaaliako? Ja sitten oli se jousi, ja sen holkin sisällä tais olla joku prikan tapanen. .  Mikä tehtävä sillä lienee kun se vaan olla möllötti siellä holkin sisällä.

Tämmöistä kyselisin jos joku viitsis valaista tämmöstä omatekoista insinööriä. Kiitokset etuk. vaivannäöstä.




TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: takahaarukka
« Vastaus #1 : Kesäkuu 03, 2017, 16:12:56 ip »
Tuohon löytyy manuaalista ihan asennusohje. Jos et löydä guzzitekistä ja ei ihan kiire ole, niin voin koittaa kaivaa paperista illemmalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

eepi

  • Vieras
Vs: takahaarukka
« Vastaus #2 : Kesäkuu 03, 2017, 16:35:52 ip »
No eipä täs kiireitä. Kiitän vaivannäöstä. Mulla on jonkunlaiset piirustukset mutta niistä näkyy vaa ylimalkaan mistä kysymys.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: takahaarukka
« Vastaus #3 : Kesäkuu 03, 2017, 20:13:48 ip »
Se holkin prikka ja jousi pelaavat yhteen. Siellä on myös lukkorengas. Asennus siten että että jousi on kolossaan, painaa sitä pyöreää prikkaa joka painaa lukkorengasta joka taas on holkissa kiinni eli holkki painaa perävaihteen pinionakselissa olevaa uraholkkia kohti. Jousi painaa myös kardaaniakselia kohti vaihdelaatikkoa. Muutoin syntyy välystä ja kulumista kovasti.

Osat ja urat pitää olla asennettaessa täysin ruosteettomat ja puhtaat sekä voideltu sitkostetulla vaseliinilla.

Laakeritapit asennetaan ohjeen mukaan. Oikealla puolella on välyslevy laakerin ja akselitapin olakkeen välissä. Ne pitää olla ruosteettomia ja puhtaita ja voideltu kauttaaltaan ohuelti vaseliinilla. Olisi hyvä jos haarukka olisi keskellä siten että ristikkonivel pyörii keskellä pesäänsä. Haarukan kiinnitys sivuun aiheuttaa muun muassa etu- ja takapyörän linjaukseen virheen.
Akselitapit kierretään kiinni laakereiden sisäkehiin välyksettömästi mutta ei kiristetä yhtään enempää. Nämä kuulalaakerit eivät siedä sivuttaisvoimia kovin paljoa.
Kuulalaakerit pitää olla herkästi pyöriviä ja välyksettömiä. Ovat halpoja ja saatavissa laakerikaupoista jos epäilee niiden kuntoa. Irrottamiseen tarvitsee expansiivisen massaulosvetäjän. Paikalleen laakerit menevät suoraan painamalla. Käsivoimat eivät siihen tosin riitä.

Ristikkoa käännellessä ei saa tuntua välystä eikä nyintää tai muuten "karheita" kohtia. Myös ristikkoja, mutta ei ristikon haarukkoja, on myynnissä laakeriliikkeissä. Asentaminen on tarkahkoa hommaa mutta ei mitenkään ylivoimaista. Kunhan ei "kaada" yhtään laakerineulaa kupin pohjalle. Vanhasta ristikosta voi pullauttaa yhden laakerikupin ulos, täyttää sen vaseliinilla ja painaa takaisin. Lisätty vaseliini menee ristikon kanavia myöden muihin kuppeihin ja vanha moska pursuu ulos. Ihan asentajan perushommaa.

Liitteenä räjäytyskuva josta selviää asennusjärjestys.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: takahaarukka
« Vastaus #4 : Kesäkuu 03, 2017, 22:40:18 ip »
Tuolle haarukallehan oli joku sivuttais välys, johon piti säätää. En ole kirjan äärellä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: takahaarukka
« Vastaus #5 : Kesäkuu 04, 2017, 09:40:07 ap »
Liitteenä kuva ja tekstit englanniksi miten haarukka kiinnitetään.

eepi

  • Vieras
Vs: takahaarukka
« Vastaus #6 : Kesäkuu 04, 2017, 14:04:18 ip »
Kiitti vinkeistä. TT mainitsi tuon guzzi tek sivuston jagoogle haulla löysinkin jotain ohjetta. Mut ne oli pariisiks jota en ymmärrä.  Mut nyt sitte englanist voi saada jotain tolkkua. Sanallinen ohje myös auttaa kovin. Tarttee kattoo uudestaan viel ajatuksen kanssa.
Aika mukavaa on kyllä kun saa yksinkertaisempaaankin kysymykseen asiallisia kommentteja. Varmaan näihin on tullu vastattua kerran jos toisenkin. Joten kiitos näistä teille.