Kypärällä on enemmän merkitystä kuin pleksillä. Pitää olla sopivan tiukka kokokypärä. Jos on vähänkään väljä tuntuu koko ajan kuin potta lähtisi päästä lentoon. Mieluummin saa vähän puristaa kuin olla väljä. Varsinkin uusi potta aina vähän toppauksistaan tekeytyy käytössä. Umpikypärällä on melu vähäisempää ilman pleksiä, ainakin käyttämälläni Arai Chaserilla. Se on tarpeeksi virtaviivainen ja sileä. En koe tarvitsevani korvatulppiakaan ja mustasukkaisen tarkoin jatkuvasti tutkittu kuulo on ihan kunnossa.
Kuten joku jo edellä kertoikin, ilmanpaineen tuki helpottaa ajoasennon suhteen niin, että selkä ei joudu koville. Voi nojata sitä ilmaa vasten. Jos pleksin aiheuttama pyörre remputtaa kuljettajaa, täytyy lihaksilla pitää ajoasentoa ryhdissä ja se on työlästä ja selkä ja niska tulevat kipeiksi.
Ja jos on avopotta se ei suojaa hyönteisiltä, lialta eikä tapaturmilta. Jos viime tapaturmassani ei olisi ollut umpikypärä, nyt olisi uudelleen rakennetut/rakennettavat leuka, hampaat ja nenä.