Kirjoittaja Aihe: 1200 2v (2008 Norge) tiivisteet.  (Luettu 4589 kertaa)

Artsi58

  • Viestejä: 52
1200 2v (2008 Norge) tiivisteet.
« : Maaliskuu 02, 2021, 07:51:50 ap »
Kampiakselin kytkimen puoleinen laipan "paperimassa" tiiviste ja sen paksuus.
Onko tietoa kuinka paksusta levystä/arkista on toi valmistettu?

Alkuperäinen stefa-vitonista valmistettu vs vastaava nitriilistä valmistettu. Onko kokemusta nitriilien kestävyydestä Guzzin koneissa?  (Viron kestää korkeampia lämpötiloja kertoo Tiivistekeskuksen edustaja muuten samat ominaisuudet).

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 2v (2008 Norge) tiivisteet.
« Vastaus #1 : Maaliskuu 02, 2021, 12:23:32 ip »
Niitä punaisia tiivisteitä olen käyttänyt joissa on myös eräänlainen "kierre" tiivisteen huulessa. Olen käsityksessä että se on tarpeellinen.
https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=1491

Olen toki laittanut ihan tavallisen huulitiivisteen paikallisesta laakerikaupasta hankittuna ilman kierrettä ja oli musta väriltään. Oli olevinaan kiire ajamaan ja "aitoa" olisi pitänyt odottaa viikon verran. Musta, kierteetön, ei pitänyt. Vaihtamiseen kun menee muutama tunti niin olen tullut siihen tulokseen että tähän osaan kannattaa hieman satsata. Tiivistekaupan väki oli kyllä eri mieltä.

Vaihtamisesta: edellinen huulitiiviste on todennäköisesti kuluttanut pienen uran kampiakselin kaulalle. Se pitää hioa piiloon eli tarjota kampiakseliin kevyt hionta noin 1000 grainin hiomanauhalla ns. ristiin hioen tiivisteen alueelta. Toimenpidettä helpottaa huomattavasti kun irrottaa takalaakerin toimenpiteen ajaksi. Takalaakeripesän irrotukseen tarvitaan erikoistyökalu.

Jos kampiakseliin on kulunut syvempi ura tiivisteen huulen kohdalle voi tiivisteen asentaa hieman eri kohtaan eli enemmän tai vähemmän syvälle. Mutta aina ehdottomasti kohtisuoraan kampiakseliin nähden.

Asennusta varten pitäisi olla asennustyökalu että tiiviste asettuu suoraan eikä vaurioidu asennuksessa. Tiiviste ei "pysähdy" mihinkään asennettaessa. Ei siis ole vastapintaa mitä vasten tiiviste asentuisi. Tiiviste voi siis mennä liian syvään.
http://www.motomatti.fi/2017/07/centauro-v10-kampiakselin-takapaan.html

Paperitiivisteen vahvuutta en ole sen kummemmin miettinyt kunhan on vähintään samanpaksuinen kuin alkuperäinenkin. Vaikuttaa kampiakselin päittäisvälykseen.
Laakerilaipan kaksi alinta pulttia johtaa öljytilaan. Niiden kierteisiin pitää laittaa hieman tiivisteliimaa, tms. ettei öljy pakene pulttien kierteitä myöden kytkintilaan.

(Korjasin ajatusvirheeni, pari lisäystä ja kirjoitusvirheet vek.)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1200 2v (2008 Norge) tiivisteet.
« Vastaus #2 : Maaliskuu 02, 2021, 12:27:54 ip »
On hivenen tarkka homma asentaa vanhaan koneeseen "raidallisen" tiivisteen tilalle uutta. Serkun v8 projektissa taisi löytyä se sopiva kohta kolmannella kerralla. Hiomisesta jne huolimatta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Artsi58

  • Viestejä: 52
Vs: 1200 2v (2008 Norge) tiivisteet.
« Vastaus #3 : Maaliskuu 03, 2021, 06:57:42 ap »
Kiitos vastauksesta!
Tiivisteen paksuutta kysyin juuri sen vuoksi että vaikuttaa kampiakselin pitkittäis välykseen. Vanha "vihreä" oli liimaantunut molempiin pintoihin ja repeytyi puoliksi enkä näin ollen voinut mitata paksuutta. Edes lohkon lämmittäminen ja laipan jäähdyttimen ei estänyt ulosvetokorvakkeen murtumista.
Tiedätkö pääkaupunkiseudulla hyvää alumiini hitsaria?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 2v (2008 Norge) tiivisteet.
« Vastaus #4 : Maaliskuu 03, 2021, 08:43:02 ap »
Ihan Helsingissä en tiedä vaikka arvaa että on ammattimiehiä sielläkin.
Itse olen eri metalleita hitsauttanut ja valauttanut Nurmijärvellä Norsa oy:ssä.
http://www.norsa.fi/

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 2v (2008 Norge) tiivisteet.
« Vastaus #5 : Maaliskuu 03, 2021, 09:06:39 ap »
Takalaakerilaippa tai -pukki, miten sitä kukin kutsuu, sisältää yhden osan joka pitää huomioida. Yhdessä öljyreiässä on teräsholkki. Se saattaa pudota pois ihan itsekseen kun laippa on irrallaan. Sen tehtävän on, moottorin käydessä, varmistaa että laakeri ei pyörähdä pesässään ja johtaa myös voitelyöljyä.
Jos se katoaa tai unohtuu laittaa paikoilleen ennen asennusta niin on olemassa takalaakerin kiinnileikkautumisvaara.

Aikoinaan sai takalaakerin ostaa erikseen ja asentaa laippaan jonka jälkeen siihen porattiin kyseinen öljyreikä ja em. holkki pitämään laakeri paikoillaan. Nyt myydään koko laippa laakereineen yhtenä osana mutta ko. holkkia ei. Se vain siirretään vanhasta uuteen laakeriin.

Artsi58

  • Viestejä: 52
Vs: 1200 2v (2008 Norge) tiivisteet.
« Vastaus #6 : Maaliskuu 03, 2021, 10:13:20 ap »
Joo huomasin tuon, mutta jos haluaa irroittaa kyseisen laakerin niin lähteekö helpolla (ilman väkivaltaa)? Tai tarviiko edes irroittaa hitsausta varten?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 2v (2008 Norge) tiivisteet.
« Vastaus #7 : Maaliskuu 03, 2021, 12:23:44 ip »
Lämpösovite. Ei tarvitse purkaa. Hitsari suojaa laakerin pellinpalalla tms. roiskeita vastaan.
Kun noita laakereita sai vielä ilman laippaa niin niihin ei ollut porattu reikää johon holkki menee. Siksi ei ollut asennusasennolla kovin tarkkaa. Reikä porattiin vasta kun laakeri oli paikoillaan. Reiällisen takaisin laitto kohdalleen voi olla työlästä.

Nyt vain sattuu niin että tuo hitsaustuki on jossain varastossani Ylöjärvellä. Katselen kun käyn siellä.

Tässä kuvina ko. laipan kunnostusta. Sitä oli jo yritetty jonkun toimesta korjata kittaamalla mutta eihän sellainen kestä. Tosin kittiä käytin minäkin mutta lähinnä tiivistepinnan viimeistelyyn ennen asennusta. http://www.motomatti.fi/2015/12/varamoottorin-kampiakselin-takalaakerin.html

Artsi58

  • Viestejä: 52
Vs: 1200 2v (2008 Norge) tiivisteet.
« Vastaus #8 : Maaliskuu 03, 2021, 15:13:22 ip »
Nonni siinähän se ja jos sen saa lainaksi sinne hitsarille niin erittäin hienoa ja ystävällistä ollaan yhteydessä asian tiimoilta.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 2v (2008 Norge) tiivisteet.
« Vastaus #9 : Maaliskuu 03, 2021, 19:40:22 ip »
Jos ei ole kauhia kiirus niin se hitsari tulee puolentoista viikon päästä käymään Tampereella. Laitan sen hänen matkaansa. Kumpa muistaisin vain kaivaa sen esiin jostain. Tässä välissä kun olen tehnyt kaksi Verstaan muuttoa niin kapineet ovat hieman hukassa. Tai, sanoisinko, hyvin randomisti sijoiteltu hyllykköihin.

Artsi58

  • Viestejä: 52
Vs: 1200 2v (2008 Norge) tiivisteet.
« Vastaus #10 : Maaliskuu 03, 2021, 21:34:33 ip »
Tuttu juttu nm. Kaks konttia kaks tallia ja muuta sälää ja muuttanut viimeisen 5v aikana 3kertaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 2v (2008 Norge) tiivisteet.
« Vastaus #11 : Maaliskuu 04, 2021, 20:35:06 ip »
Hitsausjigi löytyi.
Etsin hyllyt ja laatikot mutta se olikin prässin tarvikelaatikossa????
Saattoi olla että muuttoapu on sen sinne laittanut kun siellä on ennestään muitakin pyöreitä aputyökaluja kuten tuurnia ja vastimia.

Sen kiinnityssivulla on tehty väistö siksi että kun laipan takapuoli on hitsattu ensin ja sitten jigi laitetaan hitsatulle puolelle. Jos hitsiä tulee muihin kohtiin niin pitää tehdä lisää väistöä. Molempien puolien hitsaus tehdään jigin kanssa.

Artsi58

  • Viestejä: 52
Vs: 1200 2v (2008 Norge) tiivisteet.
« Vastaus #12 : Maaliskuu 05, 2021, 15:30:20 ip »
Jee. Hyvä että löytyi. Mun pyörä on vielä aivan palasina, jos se hitsari tulee sinne viikon päästä niin vois varmaan neuvotella jonkun shopparin samalla, että milloin vien sen mun käikäleen hänelle?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1200 2v (2008 Norge) tiivisteet.
« Vastaus #13 : Maaliskuu 05, 2021, 19:26:56 ip »
Satunnainen, nyt kansaa rassaava kulkutauti saattaa aiheuttaa ns. mutkia matkaan. Odottelehan hieman niin asiat voivat selvitä. Haluan kuitenkin jigin takaisin sillä monet takalaakerin irrottajat ovat särkeneet laakerin kiinnityslaipan.
Jigiä ei tarvitse lähettää takaisin. Saan sen Norsa oy:stä aikanaan kun tarvitsen.

Vaikka olen yksi kyseisen firman omistajista en voi hoitaa ns. juoksevia asioita vaan kannattaa olla yhteydessä suoritustason tekijään. Hän tietää parhaiten milloin korjaus tapahtuu.

Takalaakerin laipan irrotuksesta niille jotka eivät ole sitä vielä tehneet: kun pultit ovat irti paljastuu noin klo. 1 ja klo. 7 kohdilta laipan kiinnitysrei'istä kierteet. Niihin voi laittaa ulosvetimen pultit. Silloin veto on tasaista eikä, suurella todennäköisyydellä, synny murtumia. Ulosvetäjä pitää olla oikean mallinen niin että se vetää molemmista kohteista saman verran.

Aika moni on kiertänyt ulosvetäjän pultit liian pitkälle joten kuormitus sattuu laakeripesän laipan kuormitukseksi ja laippa saattaa murtua jos ei laippa kokonaisuudessaa nouse suoraan tai laipan liimaus tiivisteineen on liian kovasti kiinni. On myös henkilöitä jotka ovat kahdella pultilla onnistuneet, ilman ulosvedintä irrottamaan laipan mutta se vasta tarkkuutta vaatiikin. Aika monta laippaa on hitsattu ja monessa vanhassa Guzzissa asian korjaus on hoidettu Plastic Paddingilla. Joskus pitää, joskus vuotaa. Valitettavasti murtuminen aiheuttaa sen että tarvitaan paljon monimutkaisempi erikoisulosvetäjä.