Kirjoittaja Aihe: Säädöt calissa  (Luettu 3892 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Säädöt calissa
« : Marraskuu 21, 2016, 09:53:31 ap »
Mulle jo tullessa oli putket vaihdettu ja sen myötä katit poistuneet EV:ssä 2002 vuosikertaa.
Lambda kuitenkin haistelee ja käynti on suht ok.
Pikku viivettä on 2500rmp ylös lähdettäessä josta ei oikein selvyyttä onko ominaisuus vai pitäisikö perehtyä karttoihin.
Yläkierroksilla rallattaa ihan fine ja tulppien väri kyllä näyttää hyvältä.
Puristukset masiinassa on melkein kuin uuden tuli mittailtua.
Mietin mitä kaikkea muuttuu kun katalysaattorille asennettu ja sitten ilman, ehkä asiaan on puututtukin kun Piikkiön suunnan pyörä, ei tosin mitään paperilla että olisi seos asioita päivitetty.
Meillä on niin hyvin tietotaitoa, ettei hävetä kysyä viisaammilta.
Ei ongelma, hienosäätöä.


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Säädöt calissa
« Vastaus #1 : Marraskuu 21, 2016, 13:13:41 ip »
Se on säädettävissä GD:n ja sen apuohjelmien avulla varsin tyydyttäväksi.
Nopein tie on Power Commander tai vastaava mutta syntyy kuluja.
GD, jne on halvin tie jos on jo jostain syystä kannettava tietokone taloudessa. Vain välijohdot tulevat hankittaviksi. Muutama kymppi menee. Ohjelmat ovat ilmaisia joita käytetään omalla vastuulla. Itselläni ei ole ollut ongelmia niiden suhteen.
PC:n hankinnan sijasta kannatta sijoittaa lambdanäyttöön jos omatoimisäätöä aikoo.

Tähän asti tehdyt muutokset eivät haittaa.
Nyt talvella on kuitenkin melko turhaa aloittaa mitään muuta kuin tarkastelua. Eikä oikein kevätkylmilläkään vaikka ajokeliä olisi.
Koneen lämpötila kun pitäisi saada melko tasaiseksi ja yli 60 asteen koko ajan.

Mutta kylmäharjoittelua voi alkaa tietokoneohjelmilla. Lisäksi tarvitset jonkin joutilaan moottorinohjaustiedoston turmeltavaksesi oppimismielessä. On ihan turha ryhtyä aloittamaan kun piuhat on kiinni pyörässä. On niin jännää että järki ei luista ja mitäpä sitä osaisi kuin ehkä juuri syöttää jonkun toisen tekemän tiedoston alkuperäisen päälle ja siten tuhota sen tyydyttävästi toimivan tiedoston. Tämäkin on nähty. Sitten nillitetään että GD pilasi moottorinohjauksen.

Yksi huvittava piirre tuli vahingossa esiin. Ei liity edelliseen. Olimme kaverin kanssa muokkaamassa hänen pyöränsä tiedostoja ja olimme saaneet valmiiksi "kartan". Aloimme "polttamaan" sitä ECUun. Toimitus päättyi ja oli koeajon paikka. Kaveri lähti sivutielle koittamaan. Tuli takaisin naama hymyssä ja kehui että kyllä lähtee! Piti hetken aikaa miettiä että miten asian ilmaisisin hänelle että vahingossa menikin vakiokartta eikä muutettu kartta ja koittaa piti tasakaasuasetuksia pienellä läpän avautumalla.

Muutettuakin karttaa sitten koetettiin. Hän halusi kuitenkin vakiokartan takaisin ja vaihtoi pyörän pois. Oli pettynyt siihen että ei muutetullakaan kartalla lähtenyt sen paremmin kuin vakiolla ja tuli siihen tulokseen että tehoa saa kaupasta maksamalla enemmän valmiiksi tehokkaasta.
Koetin selittää että homma oli vasta alussa ja tarkoitushan oli poistaa ne nykimiset kolmen tonnin tietämillä. Sitä ei tullut testattua muutetulla kartalla lainkaan. Muutahan emme siitä olleet muuttaneetkaan

Meillä oli siis aivan eri odotukset mitä muokkaaminen tarkoittaa kun haetaan mukavuutta. Hänellä oli ilmeisesti myös odotus tehosta, minulla ei koska olin keskittynyt pikkuvaivan pois säätämiseen. Tehon hakeminen on toisenlaista vaikka tehdään samoilla vehkeillä samaan kohteeseen.

Homma oli siis molempipuolinen pettymys ja ilmeisesti pyörästään meni "neitsyys" kun siihen oli kajottu.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Säädöt calissa
« Vastaus #2 : Marraskuu 21, 2016, 14:31:29 ip »
Joillain on se kuvitelma, että kun kerran boksiin kosketaan, voidaan jostain katkaisijasta kääntää tehot päälle. Sitten itketään, kun oikea säätäjä antaa säätötyöstä muutaman satasen laskun, kun on niin kovin kallista. Tämä säätö on kuitenkin mahtanut vaatia useita erilaisia vetoja rullilla ja kartan rukkaamista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Säädöt calissa
« Vastaus #3 : Marraskuu 21, 2016, 16:45:40 ip »
Yleensäkin, erityisesti kouluttamattoman vanhemman polven mielestä, tietokoneen naputtelu ei ole työtä. Työtä tehdessä pitää tulla hiki. Se on oikeaa työtä. Tietokonetyön pitää olla ilmaista. Nämä keskustelut on jo käyty moneen kertaan "paikallisen" peräpöydässä kun on tullut puhe auton huollosta tai ns. vianetsinnästä. Sama tietolähde myös tietää että nykyinen lama johtuu juurikin tietokoneen näpyttelijöistä. Kun ei haluta tehdä kunnon töitä. Olen koittanut rajallisilla kyvyilläni valistaa mutta hgeikoin tuloksin. Katsovat että neljäkymmentä vuotta Lokomolla sorvarina oikeuttaa heitä arvioimaan muiden tekemisiä. Kaikki kunnia sinne.

Toinen piirre on siinä että kevyet sisätyöt ovat "herrojen hommia". Nyt on liikaa herroja ja se on vaikeuksien syynä.
Omassa ikäluokassani, viiskytluvulla syntyneissä, olen outolintu. Monikaan ikäluokkani henkilö ei käytä tietokonetta muuta kuin pakolliseen toimintaan "kun se pankki on nyt niin kaukana". Jos siihenkään. Poikkeuksia toki on mutta kyselin Kerhoni jäseniltä pintapuolisesti tietotekniikan käytön käytännön sovelluksia niin se jäi jonnekin viihteen ja FB:n välimaille. Laskut maksetaan sähköisesti mutta ei sitten paljon muuta. Tavallisia duunareita koko sakki. Eläkeläisiä on myös, noin 10% väestä. Ensi vuonna tapahtuu hyppäys siinäkin. Työttömiä ei ole tällä hetkellä.

Se on positiivista että niitä jatkuvasti puhelimeensa vilkuilijoita on vain muutama. Kerho teetti nettisivut mutta ei ole käyttäjiä eikä yhtään päivitystä vissiin vuosikausiin. Katsoin parilla haulla ettei ole edes niitä sivuja enää.

Meni taas aika kauas aiheesta mutta oma ja monen muun pelko ja epäluulo tietotekniikkaa kohtaan luo esteitä sen käytölle. Oma pelkoni alkaa hiljalleen haihtua mutta laiskuus vahvistuu.

Että iästä tai koulutuksesta riippumatta voi ryhtyä nörtiksi. Niin ymmärtää paremmin muidenkin tekemisiä. Ja mistä ne sataset karttuvat.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Säädöt calissa
« Vastaus #4 : Marraskuu 21, 2016, 18:50:33 ip »
Itse olen töissä "herrapuolella". Pääsääntöisesti kaikki työ menee tietokoneella tai sen kautta. Tämän hetkisellä asiakkaalla on suht hyvä käsitys, mihin pystyn, yllätän kyllä monasti positiivisesti, mutta joillain asiakkailla on ollut luuloja, että kunhan jotain nappeja painan, niin kone kyllä sylkee. Onneksi minua vielä tarvitaan konetta käskemään.
On ollut oma valintani hakeutua puhdassormisiin hommiin. Harrastukset erikseen.

Jos GuzGuz haluaa nopeasti hommassa eteenpäin, niin kannattaisi hakeutua tehopenkkiin otattamaan kattavat seoskartat pyörästä.
Niiden perusteella sitten Gd:llä tai PC:llä karttoja säätämään. Jos siis on tarvetta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Säädöt calissa
« Vastaus #5 : Marraskuu 21, 2016, 18:59:59 ip »
Tuo TunturiTT:n mainitsema toimenpide lyhentää persdynolla ajamisen tarvetta. Mutta se ei kata koko moottorinohjausta. Jää itsellekin joitain kohtia parsittaviksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Säädöt calissa
« Vastaus #6 : Marraskuu 21, 2016, 19:30:29 ip »
Jos en ihan väärin arvaa, suht kattavakaan dynoilu ei maksa kymppejä enempää, kun ei tehdä säätöjä. Eli kyseessä on varsin kustannustehokas keino päästä jyvälle moottorin toiminnasta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Säädöt calissa
« Vastaus #7 : Marraskuu 22, 2016, 08:45:29 ap »
No ei kai tässä kummempaa.
Kunhan ajokausi saadaan taas aluille, niin päivittämään kuskiakin modernimpaan maailmanmenoon.
Ihan hyvinhän tuo pyörä käy, eli ei pahasti pielessä liene ohjelmoinnit.
Mutta mielenkiinostahan sitä uutta opitaan.
Kyllä penkkiin pyörän käytän, tuskin se konkurssiin vie vaikka tiukkaa on rahallisesti.
Lähin taitaa olla Lahdessa MP-Service Oy.
Vai missäs olette penkittäneet Lahti-Tre-Hämeenlinna seudulla?


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Säädöt calissa
« Vastaus #8 : Marraskuu 22, 2016, 10:55:37 ap »
http://www.bikedoctor.fi/ Tampereella.
Tosin siitä on aikaa.

Velipoika

  • Viestejä: 70
Vs: Säädöt calissa
« Vastaus #9 : Marraskuu 22, 2016, 11:19:17 ap »