Kirjoittaja Aihe: SMOTO - Motoparlamentti 9.11.2016 kl 13:00  (Luettu 5141 kertaa)

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
SMOTO - Motoparlamentti 9.11.2016 kl 13:00
« : Marraskuu 06, 2016, 19:16:51 ip »
Hei!

SMOTO järjestään jo kuudennen Motoparlamentin.
Seuraa lähetystä keskiviikkona 9.11.2016 kello 13:00 nettiTV:n kautta!

Voit osallistua keskusteluun Twitterin tai Facebook:n kautta.

Lisätietoja: http://www.smoto.fi/

t. Kimmo, Gruppon pj
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: SMOTO - Motoparlamentti 9.11.2016 kl 13:00
« Vastaus #1 : Marraskuu 09, 2016, 16:43:13 ip »
Kuinka moni ehti kiireiltään katsomaan Motoparlamenttiä? Heräsikö hyviä ajatuksia?
Siitä lienee tallenne tulossa: http://smoto.videosync.fi/motoparlamentti-2016

Enpä nyt muista kuka "herroista" oli äänessä liikenneturvallisuusosuudessa mutta se jäi mieleen että hän totesi autoissa olevan kaikenlaisia ajamista ja hallintaa helpottavia lisälaitteita mutta moottoripyörissä niitä ei ole.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: SMOTO - Motoparlamentti 9.11.2016 kl 13:00
« Vastaus #2 : Marraskuu 09, 2016, 16:51:22 ip »
En tsekannu parlamenttia, mutta tulipa mieleen, että onko motoissa sallittu nykyään autoista tuttu pimeä perä. Päivävaloilla liikkuvat autot ajelevat pimeällä perälaudalla, eikä automatiikka tunnista vesi- tai lumisadetta joten perä pysyy pimeänä. Tuota olen ihmetelly jo pitempään, enkä oikein sopeudu tuon hyväksyttäyyteen. Minusta se on ongelma. Tiijä sitten liittyykö tähän aiheeseen sen kummemmin.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: SMOTO - Motoparlamentti 9.11.2016 kl 13:00
« Vastaus #3 : Marraskuu 09, 2016, 17:12:42 ip »
Liikenneturvallisuuteen liittyy.
Ongelma autojen päiväajovaloissa on sama kuin oli vuosikymmenet ennen päiväajovalojen keksimistä: pitää laittaa ajovalot päälle. Nuukemmat ajoivat silloin parkkivaloilla. Nykyäänkin on nuukia.

Moottoripyörissäkin on päiväajovalot nykyään mutta en ole huomannut että takavalot niissä olisivat pimeänä. Lainsäädännöstä sillä osastolla en tiedä.

Maanantaina illalla Kerholta moottoritietä kotiin tullessa edellä meni uudehko auto päiväajovalot päällä ja takavalot muuten pimeänä mutta sumuvalo oli päällä. Säästöä kai sekin.....

Valaistuilla ja paikoin valaisemattomillakin teillä näkee pimeän aikaan takavalottomia autoja aika-ajoin. Sitä sitten on paha määritellä onko se tahallista vai tahatonta. Nyt kun päivälläkin on hämärää ja tuiskuaa niin olisi kyllä suotavaa että jokin tuikku siellä takapäässä saisi kiiltää.

Lakeja laaditaan kaikenlaisia. Kuorma autoissa pitää olla talvella vetävissä pyörissä M+S renkaat mutta ohjaavissa pyörissä ei.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: SMOTO - Motoparlamentti 9.11.2016 kl 13:00
« Vastaus #4 : Marraskuu 09, 2016, 18:13:35 ip »
Siinä lopussa, kun oli puhetta prätkien verosta, liikennekäytöstäpoistosta ja rekisteristä poistosta, niin Trafin Kenraali vähän hapuili, kierteli ja lopuksi vähän niin kuin sanojen välistä, että rekisteristä poisto, eli romutus ei olisikaan myymisen lisäksi ainoa konsti välttää tuleva vero.
Se, mikä se olisi, ei selvinnyt.
Juontajan olisi pitänyt vähän enemmän prässätä.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: SMOTO - Motoparlamentti 9.11.2016 kl 13:00
« Vastaus #5 : Marraskuu 09, 2016, 19:28:27 ip »
Sen hän sanoi kuitenkin selkeästi että veroa kannettaisiin vain rekisteröidyistä ajoneuvoista. "Peltopyörät" saisivat vapautuksen. Ja mistäpä sitä viranomainen liiterinperälle tietäisi tulla kyttäämään.....

Se kiinnostaa että jos tekee nuukuudessaan lopullisen rekisteristä poiston voiko sitä katumapäälle tultuaan saada uudelleen rekisteriin kunhan todistaa omistajuutensa ja pyörän identiteetin?
Esimerkiksi katsastuksen kautta ja alkuperäisen käyttöönottopäivän tai sitä vastaavien tietojen valmiuksin. Kuten nyt voi liiterilöydön rekisteröidä.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: SMOTO - Motoparlamentti 9.11.2016 kl 13:00
« Vastaus #6 : Marraskuu 09, 2016, 19:52:35 ip »
Yhteenvetoa Motoparlamentin kulusta hyvin lyhyesti: http://www.smoto.fi/?p=4227

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: SMOTO - Motoparlamentti 9.11.2016 kl 13:00
« Vastaus #7 : Marraskuu 09, 2016, 19:53:46 ip »
Liikenneturvallisuuteen liittyy.
Ongelma autojen päiväajovaloissa on sama kuin oli vuosikymmenet ennen päiväajovalojen keksimistä: pitää laittaa ajovalot päälle. Nuukemmat ajoivat silloin parkkivaloilla. Nykyäänkin on nuukia.



Ei tuossa ole mitään väärinkään. Pykälän mukaan autossa tulee palaa etuvalo. Ajovaloista ei ole mainintaa. Klassinen kirjallisten kysymys. Parkkien kanssa taas palaa kyllä takavalot, joten se on siltäkin osin oikein.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: SMOTO - Motoparlamentti 9.11.2016 kl 13:00
« Vastaus #8 : Marraskuu 09, 2016, 20:22:43 ip »
Vähän on vasemmalla kädellä tullut seurattua tätä verokeskustelua. Yritin löytää missä se varsinainen esitys verosta ja sen perusteista on?
Näyttää olevan verotustavoitteet esitettynä kovin yleisellä tasolla eli sellaista ei ole annettu? Kovasti on seminaaria yms. pulinaa, mutta varsinainen pihvi puuttuu. Milloin saadaan se konkreettinen esitys mp verotuksesta? Varmasti se lakiesitys on jossain piilossa valmisteltu, vaan ei asiaa ymmärtämättömille veroalamaisille kerrota ???
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: SMOTO - Motoparlamentti 9.11.2016 kl 13:00
« Vastaus #9 : Marraskuu 09, 2016, 20:27:53 ip »
Siitähän on ilmoitettu, että säännöstön tarkka sisältö kerrotaan, kun lähtee voimaan. Jopa kesken ajokauden..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: SMOTO - Motoparlamentti 9.11.2016 kl 13:00
« Vastaus #10 : Marraskuu 09, 2016, 21:27:16 ip »
Näinhän se asia näyttää menevän että asiaa koskevan osapuolen mielipidettä ja mahdollisia ideoita ei haluta kuulla ennen lain voimaantuloa. Nämä Smoton toimet ovat olleet yrityksiä löytää asiaan tietoa että voitaisiin puuttua asiaan asialinjalla. Mutta jos asiaa ei kerrota niin siihen on vaikea puuttua. Tuloksena on silloin vain pimeässä haparointia. Myös asian ymmärtäminen on silloin huonoissa kantimissa kun ei ole mahdollista edes yrittää.
Jotain sentään irtosi mutta lähinnä asian ympäriltä eikä itse asiasta. Jotain sekin.

Noin lyhyesti näyttää siltä että hallituksen veroperuste on että tarvitaan lisää veroja. Veroja silloin saadaan. Mutta taitaa homma olla kuin pakkasella housuihin kuseminen: vähän aikaa lämmittää.

Toinen mahdollisuus on että poliitikot ovat saaneet idean löytää lisää verotuloja ja laittaneet virkamiehet töihin. Virkamiehiltä ehkä puuttuvatkin työkalut eli todellinen ja laillinen veroperuste mihin nojata ja siksi valmistelu on edelleenkin pahasti kesken eikä siitä siis edes voi saada tietoa. Siinä tapauksessa Vappu voi olla liian lähellä.

Noin rivien välistä ymmärsin että Smotolla ja sen takana olevilla tahoilla on kaksi toimintalinjaa: 1. Koittaa estää kyseinen vero ja mikäli se ei onnistu niin linja 2. minimoida vahingot eli hyväksyä vero mutta saada se käyttöpäiväkohtaiseksi.


Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: SMOTO - Motoparlamentti 9.11.2016 kl 13:00
« Vastaus #11 : Marraskuu 09, 2016, 21:33:11 ip »


Se kiinnostaa että jos tekee nuukuudessaan lopullisen rekisteristä poiston voiko sitä katumapäälle tultuaan saada uudelleen rekisteriin kunhan todistaa omistajuutensa ja pyörän identiteetin?
Esimerkiksi katsastuksen kautta ja alkuperäisen käyttöönottopäivän tai sitä vastaavien tietojen valmiuksin. Kuten nyt voi liiterilöydön rekisteröidä.

Silloin kun LKP (liikennekäytöstäpoisto) tuli mahdolliseksi moottoripyörille, niin samaan aikaan taidettiin? muuttaa rekisteristä poisto niin, että se on lopullinen.
Toki me motoristit ei sitä silloin tajuttu, kun oltiin niin ihmeissään, että joskus tulee joku järkeväkin pykälä...

Taitaa olla niin, että pykälät ei tunne tällä hetkellä kuin yhden tavan poistaa ajoneuvo rekisteristä.
Mitä olen kysellyt, niin sen jälkeen poistetun ajoneuvon valmistenumeroa ei saa enää uudestaan rekisteriin.

Jos ajoneuvo on poistettu rekisteristä "vanhan lain" aikaan, niin sen saa uudestaan rekisteriin, niin kuin ennenkin, joten siellä puolella ei ole mikään muuttunut.

Sen takia Trafin Kenraalin kakistelu vähän kummastutti, että eikö se olekaan joko tai, vaan siellä on jokin kolmas vaihtoehto, mikä ei sitten selvinnyt

Kun romudirektiivin soveltamisalaan kuulumaton ajoneuvo, kuten kuorma- ja linja-auto, mopo, moottoripyörä, mönkijä, traktori, työkone tai moottorikelkka, toimitetaan Suomen Autokierrätyksen vastaanottopisteeseen, hoitaa vastaanottopiste lopullisen rekisteristä poiston. Jos ajoneuvo romutetaan muulla tavalla kuin Suomen Autokierrätyksen vastaanottopisteessä, voi ajoneuvon omistaja lähettää Trafin kirjaamoon luotettavan kirjallisen selvityksen ajoneuvon tuhoutumisesta tai romuttamisesta. Selvitykseen tulee omistajan allekirjoituksen lisäksi kahden todistajan allekirjoitukset ja nimenselvennykset sekä osoitteet ja syntymäajat. Selvityksen liitteenä on oltava tuhoamisesta vastanneen tahon todistus tai muu vastaava selvitys, josta ajoneuvon romuttuminen selviää. Luotettavan selvityksen perusteella Trafi voi poistaa romudirektiivin soveltamisalaan kuulumattoman ajoneuvon lopullisesti ajoneuvoliikennerekisteristä.

Kenraalin "selitys" kohdassa 1:50 eteenpäin.
http://smoto.videosync.fi/motoparlamentti-2016
Tämäkin vielä! ! !

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: SMOTO - Motoparlamentti 9.11.2016 kl 13:00
« Vastaus #12 : Marraskuu 12, 2016, 11:29:48 ap »
Kommentti muualta internetistä tuohon Trafin kenraalin aiheeseen.

Olin aiemmin yhteydessä asiaa valmistelevaan virkamieheen, en nyt muista nimeä. Hänen mukaansa veneiden verosta olisi tarkoitus tulla kalenterivuosittainen, mutta prätkillä liikennekäyttöön otto käynnistäisi juoksevan 12 kuukauden verojakson. Toisin sanoen liikennekäytöstä poistetuista ei tartteis maksaa.

Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: SMOTO - Motoparlamentti 9.11.2016 kl 13:00
« Vastaus #13 : Joulukuu 15, 2016, 22:08:20 ip »
Tässä VI Motoparlamentin keskustelut kirjallisena: http://www.smoto.fi/?p=4293