Kirjoittaja Aihe: Norge kokemuksia  (Luettu 5777 kertaa)

IPu

  • Viestejä: 1
Norge kokemuksia
« : Heinäkuu 24, 2016, 08:28:20 ap »
Olisin ostelemassa uutta Norgea
2015 ja aikasempaa kokemusta ei Moto Guzzi ole.Kommentteja näistä mitä odotettavissa.Moottori/perä/vaihteisto onko
jotain "tyyppivikaa" tai ominaisuutta?Onko
tässä eroa vanhempiin malleihin muutakun
8-venttiilirakenne.Uutta ei pääse ajamaan vanhempaa kyllä.Muuten tuntua olevan soivapeli,vieläkun siinä olisi vakionopeudensäädin vakiona niin...Onko muuten kukaan asentanut sitä jälkikäteen?
t.Ipu

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Norge kokemuksia
« Vastaus #1 : Heinäkuu 24, 2016, 15:50:30 ip »
Vanhalla 2V-Norgella ajelin 2007-12 104 tkm. Mitään ajoa estävää ei ollut mutta jotakin pientä kuitenkin. Ecuun jäi virta päälle ja tyhjäsi akun melko nopeasti, meni takuuseen. Öljynpaineen merkkivalo kummitteli, meni takuuseen. Ei mitään teknistä vikaa mutta jossakin oli kai bitti poikittain. Alkuperäisen perälaukun pohja hajosi, takuuseen. Kerran löystyi sivutuen kiinnitys mutta vältyin kai tuurilla kaatamasta pyörää. Viimeisillään piti vaihtaa vielä startti. Katteiden kiinnikkeet olivat himmeliä ja ne on muistaakseni uudemmissa paranneltu. Noille kilometreille mielestäni ihan ok. Jotakin muutakin pientä oli mutta ne olivat jo sitten lähinnä itseaiheutettuja kuten yhden tulpan kierteen rikkoutuminen ja öljynjäähdyttimen letkun puhkikuluminen.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

NorgeGT8V

  • Viestejä: 16
Vs: Norge kokemuksia
« Vastaus #2 : Heinäkuu 26, 2016, 23:50:28 ip »
Onhan Norgella kiva ajaa ja kurvailla, mutta jos hakee varmoja kilometrejä, niin tiettyjä varauksia pitää asettaa. Itse ostin pyörän uutena 2013, ja jos navigaattorin asennus ei onnistunut niinkuin luvattiin. Etukatteessa piti olla pistoke varta vasten, vaan eipä ollut ja piuhat piti vetää penkin alta jonkun sulakkeen takaa. Penkin alla oleva pistoke ei pukkaa tarpeeksi virtaa vaikka jännitettä onkin. Tulpan hatut on pitänyt vaihtaa, sillä alkuperäisiin tulee reikä ja läpilyönti venttiilikopan kanteen. Tänä kesänä murenivat huohotinletkut, joita sai odottaa Heinolta vajaa kolme viikkoa. Lisäksi takakopan lukko jumittaa niin, että minulta jo murtui yksi avain pesään. Uusi lukkopesä on tilauksessa. Sittenhän netissä on ollut puhetta venttiilin nostajien kulumisesta, joita kait on vaihdettu takuunakin, jos on osannut vaatia.
Jos ymmärrät itse pyörän tekniikan päälle ja olet valmis kuluttamaan arvokkaita ajotunteja pyörän 'rassaamiseen', niin Norgea voi suositella. Jos taas haluat teettää huollot ja korjaukset merkkiliikkeessä, niin hyvä olisi, että asuisit lähellä RM Heinon liikkeitä Espoossa tai Tampereella. Joka tapauksessa varaosien tuleminen kestää tuskastuttavan kauan, ja tavarahan kiertää aina Heinon kautta pitkittäen toimitusaikaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Norge kokemuksia
« Vastaus #3 : Heinäkuu 26, 2016, 23:57:08 ip »
Mainittakoon että osia ei tarvitse ostaa aina Heinolta vaan on muitakin markkinapaikkoja joilla varsin ketterät toimitusajat. Merkkihuoltoja on nykyään liki joka kaupungissa. Monissa useampikin. Ei siis tarvitse olla kokonaan maahantuojan palveluissa kiinni.
Huollot ja pikkuremontit, takuun ulkopuolella, voi tehdä itsekin melko perustyökaluilla. Ainakin öljyjen vaihto ja venttiilinsäädöt onnistuvat varsin helposti.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Norge kokemuksia
« Vastaus #4 : Heinäkuu 27, 2016, 11:33:07 ap »
2015-mallisessa 8V-koneessa on jo rullanostimet tehtaalta tullessa. Ne vaihtuivat kuppinostimien tilalle loppukaudesta -12.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Norge kokemuksia
« Vastaus #5 : Heinäkuu 27, 2016, 13:53:10 ip »
Lainaus
vakionopeudensäädin vakiona niin...Onko muuten kukaan asentanut sitä jälkikäteen?
Omassa pyörässä on vakionopeuden säädin mutta sen käyttö pyrkii unohtumaan.
Norgeen en ole kuullut mallikohtaisesta säätimestä mutta yleismalleja tehdään kyllä: http://www.mccruise.com/

Tässä "köyhän miehen" versio: https://www.youtube.com/watch?v=uPYwUVamNlM
Kaupallinen versio: http://throttlemeister.com/

Norgessa on hyvä vääntomomentti niin se jaksaa kyllä pelkällä kaasukahvan lukituksella mennä mutkat ja mäet. Tämän tyyppinen ratkaisu sen sijaan nostaa nopeutta alamaalla koska moottorin kierrosluku nousee kun ei ole kuormitusta.
Kun taas oikeaoppinen vakionopeussäädin kiihdyttää ylämäessä ja jarruttaa alamaalla.

seira

  • Viestejä: 9
Vs: Norge kokemuksia
« Vastaus #6 : Heinäkuu 27, 2016, 15:55:15 ip »
Norgen navin asennusjohto on ja on ollut tankin alla tankki pois ja siellä se on kauniissa nipussa oikeanpuoleisen runkoputken alla mallia TOM TO M.lukkojen rasvaus pitää tehdä kerran vuodessa niin ei ole ongelmia.Jos on ostanut uuden Norgen uusi ylmääräinen lukkopesä on satulan alla sulakkeiden vieressä muovipussissa joka on tarkoitettu takakoppaan samalla avaimella toimivaksi kun muutkin lukot.Näin oli jo Moto Italian aikaan.Kun taas katteet ovat täysin erilaiset uusissa .Uusissa ei nitise eikä natise ja laukut on vesitiiviit.