Kirjoittaja Aihe: pikku brevan startista...  (Luettu 2757 kertaa)

615pela1

  • Viestejä: 10
pikku brevan startista...
« : Heinäkuu 03, 2016, 12:21:28 ip »
Pikku brevan startti oireilee ajoittain seuraavasti. Startatessa vain napsahtaa eikä siis pyöritä konetta. Kun pistän sitten ykösen päälle ja tönäisen pyörää sen verran eteenpäin että tunnen koneen "nytkähtävän" käynnistyy kone taas startilla normaalisti. Etenkin pitkän seisonnan jälkeen oireilee näin. Ei isommin haittaa kun niksin tietää, mutta osaisiko joku kertoa mistä tälläainen johtuu?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: pikku brevan startista...
« Vastaus #1 : Heinäkuu 03, 2016, 14:00:21 ip »
Startti pyörittää moottoria kun solenoidi on kytkenyt startin hammaspyörän vauhtipyörän
hammaskehälle ja lopuksi yhdistänyt kärjillään virransyötön akulta startille.
Jos startissa itsessään on takertelua, paikat ruosteessa tai rasvat paakkuuntuneet,
sama hammaspyörän kytkentämekanismissa. Tai solenoidin kärjet huonossa kunnossa ja
sen sydän jumittaa, voi pienikin kolahdus tai tärähdys saada aikaan "normaalin"
toiminnan. Vaihteen kytkentä ja moottorin liikahdus voi jo riittää.

Jos startin ankkurin kollektorissa tai käämityksessä on katkos jossain käämissä ja
hiilet osuvat juuri tuolle kohdalle, ei starttaa. Pyöräyttämällä ankkuria ehjään kohtaan
yleensä taas starttaa.
Tämä ei oikein sovi yhteen Guzzin tapauksessa koska startin ei pitäisi olla jatkuvasti
kytkeytyneenä. Ellei sitten ole kysymys siitä että, vauhtipyörän hammaskehä on vaurioitunut
ja startin hammaspyörä jää siksi hammastukseen jumiin kun solenoidi sen sinne tyrkkää.
Ei kuitenkaan mene perille saakka ja solenoidin päävirtakärjet jäävät auki, => ei pyöritä.
Pieni moottorin pyöräytys palauttaa tilanteen lähtöruutuun, seuraavalla yrityksellä, eri
kohdasta menee perille saakka,  solenoidin kärjet yhdistävät ja starttaa.

Mutta tuleeko se naksahdus solenoidista vai releestä?

Ekana kannattaa kuitenkin putsata kaikki sähköliittimet akusta ja startista. Teräsharjalla, viilalla, moralla ja
santapaperilla. Myös maajohdon moottorin puoleinen pää.
Ja tarkastaa akun kunto sekä ladata se. Akku saattaa olla purkautunut ja pilaantunut
pitkien seisontajaksojen takia.
Jos tämä virransyöttöpuolen huolto ei auta, seuraavaksi pitää huoltaa se käynnistin.
Kun startti on irti, samalla kurkkaa sen aukosta miltä hammaskehä näyttää.






 
Sohc van Helmi.

615pela1

  • Viestejä: 10
Vs: pikku brevan startista...
« Vastaus #2 : Heinäkuu 03, 2016, 16:38:19 ip »
Kiitos tyhjentävästä vastauksesta. Akun uusin kuukausi takaperin. Huomasin että uuden akun plus napa oli kerännyt vihertävää karstaa ja putsasin sen. Tosi nopeasti oli hapettunut. Täytynee seuraavaksi putsata tuo moottorin pään maadoitus. Pyörällä ajettu 13 000km niin mekaanisiin vikoihin en oikein usko, toki kaikki on mahdollista. Pyörän osti toukokuun alussa ja 3000km olen rullannut. Mukava prätkä. Kevyt ja persoonallinen. Kymmenkunta japsia olen aiemmin omistanut mutta jotenkin tuo guzzi on kyllä sytyttänyt eri lailla kuin tusinajapsit vaikka hyvin on nekin palvelleet.