Startti pyörittää moottoria kun solenoidi on kytkenyt startin hammaspyörän vauhtipyörän
hammaskehälle ja lopuksi yhdistänyt kärjillään virransyötön akulta startille.
Jos startissa itsessään on takertelua, paikat ruosteessa tai rasvat paakkuuntuneet,
sama hammaspyörän kytkentämekanismissa. Tai solenoidin kärjet huonossa kunnossa ja
sen sydän jumittaa, voi pienikin kolahdus tai tärähdys saada aikaan "normaalin"
toiminnan. Vaihteen kytkentä ja moottorin liikahdus voi jo riittää.
Jos startin ankkurin kollektorissa tai käämityksessä on katkos jossain käämissä ja
hiilet osuvat juuri tuolle kohdalle, ei starttaa. Pyöräyttämällä ankkuria ehjään kohtaan
yleensä taas starttaa.
Tämä ei oikein sovi yhteen Guzzin tapauksessa koska startin ei pitäisi olla jatkuvasti
kytkeytyneenä. Ellei sitten ole kysymys siitä että, vauhtipyörän hammaskehä on vaurioitunut
ja startin hammaspyörä jää siksi hammastukseen jumiin kun solenoidi sen sinne tyrkkää.
Ei kuitenkaan mene perille saakka ja solenoidin päävirtakärjet jäävät auki, => ei pyöritä.
Pieni moottorin pyöräytys palauttaa tilanteen lähtöruutuun, seuraavalla yrityksellä, eri
kohdasta menee perille saakka, solenoidin kärjet yhdistävät ja starttaa.
Mutta tuleeko se naksahdus solenoidista vai releestä?
Ekana kannattaa kuitenkin putsata kaikki sähköliittimet akusta ja startista. Teräsharjalla, viilalla, moralla ja
santapaperilla. Myös maajohdon moottorin puoleinen pää.
Ja tarkastaa akun kunto sekä ladata se. Akku saattaa olla purkautunut ja pilaantunut
pitkien seisontajaksojen takia.
Jos tämä virransyöttöpuolen huolto ei auta, seuraavaksi pitää huoltaa se käynnistin.
Kun startti on irti, samalla kurkkaa sen aukosta miltä hammaskehä näyttää.