Kirjoittaja Aihe: Vilkut päällä  (Luettu 15168 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #30 : Helmikuu 02, 2016, 20:07:32 ip »
Kaksi vaihtoehtoa: pöpö tuli mutta virusskanneri ei tunnista tai sitten ei ole käynyt mitenkään. Pöpövarmistus on päivitetty tänää aamupäivällä. Ei ainakaan toistaiseksi mitään normaalista havaittavaa liikenteen lisäystä. Vaan eiväthän ne fiksummat viirukset sillai toimi.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #31 : Helmikuu 02, 2016, 23:41:26 ip »


Pidän tätä keskustelua melko turhana. Sen verran pitäisi keskittyä että käyttäisi vilkkua kuten sitä pitää,
Se tietysti harmittaa että on ajanut suoraa tietä kymmenen kilometriä ja huomaa vilkun olevan päällä. Ymmärrän Vai käännyttekö kolmion takaa päätielle jos päätiellä ajavalla on vilkku päällä? .
Minusta on aika ihmeellistä että, moottoripyörissä vilkku pitää edelleen muistaa palauttaa ihan itse.
Kaikenlaisia muita sähköisiä viihdelaitteita kyllä on tyrkyllä mutta ei vilkunpalautusta ei. Poikkeuksia toki
on laatumerkeillä ollut jo pitkään. Autoissahan vastaavanlainen toiminta on ollut jo kymmeniä vuosia.
Moottoripyörä on sentään keksintönäkin vanhempi kuin auto.
Vilkku on jäänyt varmaan jokaiselta päälle jossain vaiheessa. Kannattaa muistaa että, kun
moottoripyöräilijän eteen on kolmion takaa ajettu, tai käännytty vasemmalle eteen, ei moottori-
pyörän kuljettajaa enää voida asiasta kuulla. Eikä toisen osapuolen väitettä vilkun päällä olosta
todennäköisesti uskota.
Jos autolla on vilkku päällä uskallan siihen luottaa, jos suoraa tietä tulee moottoripyörä missä on
vilkku päällä, täytyy katsoa mistä on kysymys. Onneksi moottoripyöriä on kesälläkin aika  vähän
liikenteessä, jos olisi yhtä paljon kuin autoja, olisi jo haittaa ;D
Sohc van Helmi.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #32 : Helmikuu 03, 2016, 09:36:28 ap »
Hyvin erottuvan merkkivalon vilkulle saa yhdellä superkirkkaalla ledillä, kahdella diodilla ja yhdellä vastuksella. Metrin verran johtoa. Hintaa kertyy jopa muutamia euroja...
Jos haluaa kotelon, niin sen liittää listaan.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #33 : Helmikuu 03, 2016, 14:36:33 ip »
Onpas ollut foorumilla vilkasta... ( metsän pimennossa 3 päivää ).  Miten tällaisella onnistuisi ?
:http://www.spelektroniikka.fi/tuotteet/kytkimet-katkaisimet-muut-kytkimet-ja-painonapit/elohopeakytkin-kallistuskytkin-tms-ei-sisalla-elohopeaa-109540

Muistelen että -84 K100Rs mallissa oli jo jonkunlainen palautus... ja hyvin pelasi. Eihän tämä mikään hirveä ongelma kait ole..
SP:ssä oli äänimerkillä...  hiljaisessa ajossa kuului ja ärsytti... kovassa vauhdissa häipyi moottorimeluun.
Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #34 : Helmikuu 04, 2016, 10:37:27 ap »
Jopas vilkku kiinnostaa... ;)

Vilkku toimii näissä meitin vehkeissä siten, että vilkkukytkimellä kytketään releen läpi menevä sähkö toisen puolen lampuille. Sähkö lämmittää releen kieltä, joka käyrityy ja virta katkeaa.
Kieli jäähtyy-suoristuu-lämpiää-käyristyy kunnes vilkkunappulalla katkaistaan virta. Nappulan rakenne on sellainen, että se jää päälle kun vilkuttaa.
Kytkentä on muun merkkisissä toisenlainen. Vilkutus ( kuten muutkin valot ) voi myös olla CAN-väyläohjattu, jolloin "tietokone" vilkuttaa ohjelmansa mukaisesti.

Näihin Italiattariin voi rakennella jos mitä aika-, yms.releitä ihan halunsa mukaan. Huomattava on, että aikarele ( ns. päästöhidastettu ) pysyy vetäneenä säädetyn ajan. Se ei sovi ilman suht. monimutkaista kytkentää vilkkureleen korvikkeeksi. Varsinkin kun pitäisi muuttaa myös vilkkukytkimen toimintaa. Ja se taas vaatii vas. hantaakin sisään menemistä. Eikä siellä ole juuri tilaa, eikä muunlaisia kytkimiäkään saa "heittämällä" siihen.
Edelleenkin helpoin, halvin ja teknisesti paras on ostaa jo mainitsemani Motogadgetin m-Stop -palikka.
Noin sähköteknisesti saa ihan varmasti aikareleilläkin toimivat ratkaisun. Mutta miksi keksiä ja rakentaa monimutkainen, kun saman toiminnan saa vaihtamalla releen tilalle em. palikan? Onnistuu ihan omin pikku kätösin jokaiselta.
Eikä tartte vilkuttaa murheellisesti...

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #35 : Helmikuu 04, 2016, 11:22:41 ap »
Tuollainen bi-metallikieli jota sähkövastus lämmittää on todella vanha keksintö. Sähkömekaaninen kikastin. Mutta toimii ja on edullinen. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sahkojarjestelma/Rele/Vilkkurele-2000017801/

Monelle on tullut ongelma eteen kun on sovitellut pyöräänsä ns minivilkut joissa on ledeillä totetutettu valaistus. Silloin kyseinen rele ei toimi koska led ei anna tapeellista kuormaa releen lämpövastukselle kuten tekee hehkulankapolttimo. Asia on korjattavissa lisävastuksella per vilkku tai vaihtamalla kalliimman tyyppinen elektroninen vilkkurele alkuperäisen tilalle. Kaksinapaisen tilalle se voi olla hankalampaa.

Usein saa kuitenkin ledivilkut toimimaan siten että jättää toisen vilkkuparin hehkulampuille ja toiset ledeiksi. Yhdenkin hehkulankapolttimon vastus usein riittää. Vilkutustaajuus vain muuttuu.

Hehkulankapolttimon kantoihin on olemassa kirkkaita ledejä: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Valaistus/LED-polttimot/LED-polttimot-12-V-2000030797/
Niissä on, yleensä, sisäänrakennettuna vastus. Kannattaa katsoa pakkauksesta tekniset tiedot. Vaikka itse led ei syö juurikaan sähköä sen vastus syö eli säästö ei ole suuri. Mitä nyt vilkussa yleensäkään voi olla. Mutta rekisterikilven, takavalon tai parkin polttimona se voi jo jonkun verran säästää jos käyttää vastuksetonta lediä.

Jos ledi ei pala voi syynä olla kytkennän napaisuus: led hyväksyy vain yhden virran suunnan. Väärä napaisuus ei sitä riko mutta valo ei myöskään syty. Tasavirtajärjestelmässä auttaa napaisuuden vaihto. Ts. johtimet vaihdetaan keskenään. Jos kohde on runkomaadoitettu niin toimenpidettä ei pidä tehdä.

Kaupan hyllyssä on kahta tyyppiä ledivilkkuja: toisissa on vastus valmiina. Toisissa ei.
Uusissakin Guzzeissa on hehkulamppuvilkut vaikka leditoimiset olisivat varmemmat ja pitkäikäisemmät.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #36 : Helmikuu 04, 2016, 11:32:50 ap »
Kuten MM kirjoitti, niin vilkuissa ei ledin säästämällä sähköllä mitään merkitystä. Eikä silläkään, että led on käytännössä ikuinen eikä pala koskaan vs. hehkulankapolttimo. Vaan eipä tuollakaan taida merkitystä olla; Mun Calissa ei ole kertaakaan vilkkupolttimo pimentynyt. Tosin onhan sillä ajettu vasta 100´000km. H4 sentäs kuluttaa valonsa loppuun jo parissa vuodessa...
Jos sitten vaihtaa ledeihin, niin Storm myy ao. sopivaa vilkkurelettä ~30€, joten lisävastusten tms. asentaminen ei juuri tuntipalkkaa nosta...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #37 : Helmikuu 04, 2016, 12:13:48 ip »
Tuo ledivouhotus on muutenkin mennyt liian pitkälle. Esim rekkojen takavaloissa ne ovat hengenvaarallisia. Led ei lämpiä tarpeeksi, että lumi sulaisi, ei sitten näy tuiskussa rekna perää lainkaan.
Mitä esim ajoneuvokäytössä säästää leditekniikalla? Kotona ymmärrän, kun viimeksi esimerkiksi vaihdoin kolme halogeenispottia ledeiksi. Polttimot maksoivat vähemmän kuin halogeenit, jotka muuten kestivät valaisimessa pari vuotta kerrallaan. Ledille luvataan 15000h kestoikää, eli saman pari vuotta JATKUVAA polttelua. Tehon tarve tippui 30W->4W per polttimo.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #38 : Helmikuu 04, 2016, 12:39:51 ip »
Vaihdoin myös liki kaikkiin talouden valaisimiin ledit. Osassa oli jo aiemmin vaihdettu hitaasti syttyvät energiansäästöpolttimot. Komeroissa ja vast. tiloissa on vielä hehkulamppuja. Sähkölaitoksen kulutuskäyrään tuli mutka alaspäin. Eli näkyi selkeästi kulutuksessa. Mutta edelleenkin on lamppujen hinta kuolettamatta. Kestää sähkönsäästöllä aika kauan että alkaa ns. kannattaa.

Meidän taloudessa on toinen henkilö joka kotona ollessa pitää kaikki talouden valot päällä. Hänellä on sellainen tapa: vessassa palaa, vaatekomerossa palaa, molemmissa makuuhuoneissa palaa, keittössä ja olohuoneessa tietenkin sekä eteiskäytävässä. Noin 30 lamppua. Asiasta on käyty neuvotteluja. Mutta pilaa kuulemma kodikkuuden jos jossain huoneessa on pimeää. Minä sitten vaivihkaa sammuttelen perästäpäin....
Että meillä energiansäästöä tehdään liki täydellä teholla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #39 : Helmikuu 04, 2016, 13:00:31 ip »
Meillä sentään tyttökin (2,5v) osaa sammuttaa valoja. Turhat aina pois. Rouva ei pidä ovenpielessä pihavalojakaan, vaikka ollaan kotona. Eipähän kukaan tunne itseään tervetulleeksi, jos eksyy nurkille..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #40 : Helmikuu 04, 2016, 13:44:31 ip »
Laita Matti valot sammuksiin ja parikynttilää palamaan , pottu kuoharia rouvalle sekä Ranskantislettä itselle , lähtee tauti  ja sähköä säästyy ;))

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #41 : Helmikuu 04, 2016, 16:55:00 ip »
Viisaita sanoja, sähkönsiirtomaksutkaan eivät vituta

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vilkut päällä
« Vastaus #42 : Helmikuu 04, 2016, 17:41:53 ip »
>>...joka kotona ollessa pitää kaikki talouden valot päällä.<<
Jospa lasketaan vaikka yhden "säästölampun" polttohintaa: Ottaa verkosta esim.15W, eli yhden tunnin poltto on 0,015kWh. Fortumin hinta on esim. 5,53 c/kWh. Noin 60h poltto vie yhden kWh:n eli maksaa 5,53 snt + siirto yms. Jos pyöristetään vaikkapa 10snt, niin edelleen sillä polttaa lamppua 60h. Eikä tuolla summalla saa edes yhtä tupakkia. Kukin kohdallaan tiätystenki tekee haluamansa.