Kirjoittaja Aihe: Tuplatulppamallien pikkutulpan vaihto  (Luettu 12299 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Tuplatulppamallien pikkutulpan vaihto
« : Toukokuu 13, 2014, 19:03:59 ip »
Tuli vastaan kysymys siitä että mitä tehdä kun on ottanut hylsyavaimella pikkutulpan pois poterostaan niin sinne poteron pohjalle kertynyt hiekka oli livahtanut tulpan reiästä männän päälle. Sitä voi tietysti koittaa imuroida imurin letkuun kiinnitetyllä ohuella letkulla mutta varma ei voi olla tuleeko kaikki pois ja missä asennossa mäntä on sattunut olemaan.

Ennakointi on varmempi apu tässäkin. Osa liasta voi olla maantiepikeä tai muuten kiilautunut kiinni tulppaan ja sen ympäristöön. Siksi pitää koittaa mekaanisesti ohuella ruuviavaimella tai muulla kapineella irrotella isompia ja puhaltaa paineilmalla irronut törky pois. Sen jälkee pyöräytetään tulppaa kierros - pari aukipäin ja toistetaan edellinen toimenpide. Näin irtoaa loputkin tulpan kylkeen kiilautuneesta törystä.

Jos tulppa tuntuu olevan kovin tiukassa tai tiukka kiertää auki niin tulpan monttuun voi laittaa ruosteensyöjää tai vastaavaa liuotinta ja odottaa vaikka seuraavaan päivään. Tärkeintä olisi saada tulppaa edes hieman pyörähtämään että liuotin pääsee tekemään tehtävänsä tulpan kierteessä. Lisää odottelua.

Puhallellaan ylimääräinen liuotin ja mahdollinen törky pois ja koitetaan joko tulppa irtoaisi kohtuullisella voimalla. Jos joutuu edelleen vääntämään "hampaat irvessä" kannattaa ottaa lisää aikaa liotukselle ja koittaa jos saisi kierteen nitkumaan edestakaisin että liuotin pääsisi syvemmälle.

Meni pari päivää odotellessa mutta tulppa irtosi kohtuullisella voimalla ilman merkittävia kierrevaurioita. Tulpan kierteen alapäässä oli kovaa karstaa edelleenkin. Sen poiston jälkeen tulppa olisi mennyt takaisin kierteeseensä varsin helposti kuten uusikin tulppa.

Uutta tulppaa ei saa sormin laitettua kierteen alkuun. Pätkä kumiletkua joka sopii posliiniosaan tiukahkosti on kätevä apu. Yrittämällä tulppahylsyllä voi olla että ei löydy oikeaa kierrettä.

Toivottavasti huollossakin ovat huolellisia tämän asian suhteen. Japanilaisissa pyörissä tätä ongelmaa ei juurikaan ole jos tulpanhatut ovat ehyet: niiden varressa oleva tiiviste pitää poteron puhtaana. Näin ei Guzzissa ole.

Liitteenä kuva pikkutulpan liotuksesta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Tuplatulppamallien pikkutulpan vaihto
« Vastaus #1 : Toukokuu 13, 2014, 20:05:12 ip »
En tiedä millaisessa vinkkelisså tuo tulppa on, mutta omassa hylsysarjassa on pikkutulpan avain, jossa kuminen pidin sisällä. Tuohon kun laittaa pitkän jatkon, saa sokeisiinkin paikkoihin tulpan lähtemään kierteelle. Siis sitä jatkoa pelkillä sormilla pyörittämällä. Hyvä konsti on pyörittää tulppaa väärään suuntaan ensin ja sillä löytää kierteen alku. Kun sormiin tuntuu kevyt klik klik, vaihtaa suunnan kiinni päin. Sitten kiristys sormin tiivisteeseen asti, loput varren kanssa tarvittavaan astelukuun.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Tuplatulppamallien pikkutulpan vaihto
« Vastaus #2 : Toukokuu 13, 2014, 20:16:11 ip »
Näissä pikkutulpissa on melkoisen hengetön kierre koosta johtuen. Kannattaa katsoa kiristysohjeet ennen kierteen rikkoutumista.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 198
Vs: Tuplatulppamallien pikkutulpan vaihto
« Vastaus #3 : Toukokuu 13, 2014, 21:51:21 ip »
Toisessa ketjussa mainitsin Grison manuaalin vanhentuneesta tiedosta koskien venttiilivälyksiä. Tähän motomatin viimeiseen kommenttiin liittyen löytyi manuaalista myös toinen juttu, johon kannattaa suhtautua varauksella. Manuaalin mukaan tulpat tulisi kiristää 30nm:n momenttiin, mutta tuo on aika roisi momentti. NGK:n ohjeet antaa 10mm kierteellä olevalle tulpalle arvon 10-12nm tai 10-15nm riippuen kannen materiaalista. Ei kovin kova momentti, mutta ovat ainakin toistaiseksi pysyneet paikoillaan. Tämä siis yleisluontoinen kommentti, vaikka tuplatulppamallista ei olekaan kyse omalla kohdalla.

-Jani-


TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Tuplatulppamallien pikkutulpan vaihto
« Vastaus #4 : Toukokuu 13, 2014, 22:12:13 ip »
Kannattaa aina katsoa tulpparasiasta se momentti tai kiristyskulma. Välttää vahingon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Tuplatulppamallien pikkutulpan vaihto
« Vastaus #5 : Toukokuu 13, 2014, 22:15:19 ip »
Pikkutulppien momentista sen verran että käytännössä laitetaan aina uudet tulpat joissa on pehmyt tiiviste. Momentti ei todellakaan ole silloin suuri. Yleisohje on että kun tiiviste kohtaa kannen niin siitä puoli kierrosta vielä. Ei tunnu käteen kummoiselle mutta tiiviste on jo silloin litistynyt riittävästi.
Lähes kaikissa vastaan tulleissa pyörissä on tulpat olleet ylikireällä.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tuplatulppamallien pikkutulpan vaihto
« Vastaus #6 : Elokuu 24, 2015, 08:27:37 ap »
Pikkutulppien momentista sen verran että käytännössä laitetaan aina uudet tulpat joissa on pehmyt tiiviste. Momentti ei todellakaan ole silloin suuri. Yleisohje on että kun tiiviste kohtaa kannen niin siitä puoli kierrosta vielä. Ei tunnu käteen kummoiselle mutta tiiviste on jo silloin litistynyt riittävästi.
Lähes kaikissa vastaan tulleissa pyörissä on tulpat olleet ylikireällä.

Itselläni, kerran, oli jälkiasennettu pikkutulppa (öljytilassa) liian löysällä. Aiheutti mystisiä vaivoja, ennenkaikkea aikamoista savutusta ja öljyn kulutusta. Mutta tämä nyt on se poikkeus joka tuskin tekee säännölle yhtään mitään :)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Tuplatulppamallien pikkutulpan vaihto
« Vastaus #7 : Elokuu 24, 2015, 10:29:18 ap »
Lisäksi olen havainnut että joissakin malleissa pikkutulppa asentuu runkoon nähden liki runkoputken alle. Tavallinen tulppahylsyhän ei sovi muutenkaan vaan pitää olla ohennettu myös avainpäästään. Lisäksi hylsyn yläpään halkaisija pitää olla mahdollisimman pieni.
Ohessa linkki blogiini jossa kaupittelen hylsyjä. http://www.motomatti.fi/2012/02/myyn-ahtaan-paikan-tulppahylsy.html
On osoittautunut että joihinkin malleihin eivät nuokaan hylsyt mahdu vaan hylsyn väänninpää pitää olla ohut ja siksi vain pikkuvääntiöllä varustetut hylsyt sopivat parhaiten koska niissä on eniten kavennusvaraa. Koskee C.A.R.C - 2v-malleja 1100 ja 1200. 850-malleissa ja Vintagessa eivät runkoputket tule eteen.

Teen tulppahylsyjä edelleen "uudella mallilla" jos niitä joku himoitsee. Kunhan tallilla taas voi askaroida saamatta lämpöhalvausta.

Viitaten TunturiTT:n mainintaan kumiholkilla varustetusta hylsystä: ei toimi tässä yhteydessä koska hylsy "syöttää" tulppaa hieman vinosta koska tulpanreikä sijaitsee inhottavasti osin runkoputken alla.
Kuvia aiheesta. Kuvat on otettu "helpommalta puolelta": http://www.motomatti.fi/2013/04/arkipyoran-huoltoa-sytytystulppien.html