Kirjoittaja Aihe: Purkupyörän vaihteisto  (Luettu 7135 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Purkupyörän vaihteisto
« Vastaus #15 : Marraskuu 15, 2015, 10:32:22 ap »
Kannattaa muuten hommata koville materiaaleille tarkoitettuja teräpaloja. Esim keraamisia. Maksavat itsensä kuvailluissa hommissa äkkiä takaisin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Purkupyörän vaihteisto
« Vastaus #16 : Marraskuu 15, 2015, 12:19:00 ip »
Keraamipaloja on joitakin mutta ei mitään kunnon settiä. Jäi eräältä ex-työmaalta pakkiin. On tuota sorvauhommaa sen verran vähän vähän että enimmäkseen olen pärjäillut IKH:n kiinalaisilla kovapaloilla. Aivan erinomainen setti ulkopuoliseen sorvaukseen: http://www.ikh.fi/Terat_sahoihin_sirkkeleihin_jyrsimiin/XK6132_SORVIN_TERASARJA_5-OS

Sisäpuolisiin ja hieman vaativampaa sorvaukseen ja kierteitykseen on Top-Osasta hankittu kiinalainen teränpidinsarja: http://www.top-osa.fi/media/tiedostot/optimum.kuvasto.pdf
Sivulla 87 12 mm pitimillä numerolla 3441211 oleva karbiditeräsetti.

Jos tulee vaativampaa tai isokokoista työstettävää turvaudun ulkoistukseen. Esimerkiki Sorvaamo Karpiola on suorittanut menestyksekkäästi koneistuksia. http://www.sorvaamokarpiola.fi/

Vaikka itsellä on jakopöytä ja erilaisia istukoita niin laitteet ovat liian pieniä vaativaan työstöön kuten teräksisiin hammaspyöriin. Lisäksi tarvittaisiin kalliita kiekkoteriä.

Ajattelin Karpiolalla teettää Centauroon jakopään hammaspyörät teräksestä. Sitä isoa alumiiniratasta kun on hankala löytää ehyttä käytettyä tai uutta.

Sorvin ja jyrsimen hankittuani on hommien ulkoitus ollut enää minimaalista. Puslat, akselit, erilaiset kierreosat, kiinnitysosat ym valmistus sujuu kätevästi ja aikaa säästyy. Tyypillinen esimerkki on C. Adamantin säädettävät keulapalat tai Carillofornia Triken keulan muutostyö. http://www.motomatti.fi/2015/03/carillofornia-trike-keulamuutostyo.html

Kun suunnittelee työjärjestyksen hyvin niin yllättävän vähillä kiinnityskerroilla saa osan valmiiksi. Ensin karkea työstö ja viimeksi viimeistely. Monasti pystyy tekemään kaksi tai useampaa samanlaista osaa kerta-ajolla. Alumiini menee oikein hyvin tavallisella kaksileikkuisella kiinalaisella pikaterästerällä. Lisäksi sillä voi porata tarkasti mitä ei monileikkuisilla pysty tekemään. http://www.ikh.fi/XWS006-4-16_JYRSINTERASARJA_4-16MM

Periaatteessa aloitan aina halvimmalla setillä ja yksinkertaisimmalla menetelmällä. Jos on erikoisempaa muotoa niin kannattaa miettiä tekeekö ollenkaan yhdestä osasta vai jakaako valmistuksen osiksi niin että pärjää vähemmällä kalustolla. Liitoksia saattaa tulla enempi.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Purkupyörän vaihteisto
« Vastaus #17 : Marraskuu 15, 2015, 13:08:12 ip »
Tor a forsilla on edullinen perussetti. Kestää aika kovaakin ajoa. Ei siis keraamisia mutta ok setti. Itse ostan yleensä Kennametallin tai Sandvikin paloja, ei ne nyt niin hirveitä maksa. Lisäksi romppareilta tarttuu välillä venäläisiä tarvikkeita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Purkupyörän vaihteisto
« Vastaus #18 : Marraskuu 15, 2015, 19:46:24 ip »
Ostan aina halvinta ja läheltä saatavia tavaroita. Biltemasta yleensä. IKH, Hongkong ja Puuilo on ovat myös hankintapaikoilla. Kuten tuo Top-Osakin. Harmittaa lähteä ostamaan jotain jostain kauempaa. Netistä en juurikaan osta. Ainakaan itse.

Mulla kun on aikaa tehdä koko loppuikä näitä kokasteluja. Ei tarvitse juosta rahan perässä. Muille en enää juurikaan tee ja itselle tekee sellaista kun tulee.

Olen tuolla Finnbikersin puolella katsellut kun ovat esitelleet harrastetallinsa kalusteita. Paljon ovat monet hassanneet rahaa vehkeisiinsä joita eivät sitten kuitenkaan osaa oikein käyttää. Pitäisi olla ammattitaitoakin. Toki tekemällä oppii mutta hitaasti ja kalliisti.

Veljekset Soinin romupiha on sekä työkalu- että materiaalitaivas: http://www.rautasoini.fi/
Suurin osa kartiovartisista poristani on sieltä. Kilohinnalla. Saa itse valita.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Purkupyörän vaihteisto
« Vastaus #19 : Marraskuu 17, 2015, 21:24:51 ip »
Vaihteisto teettää oikein kunnolla hommia: http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyora-nopeusmittarin-vaijerin.html

Näitä "pikkujuttuja" löytyy muualtakin. Koska hammaspyörät kuitenkin vaikuttavat melko ehjiltä ja osa laakereista, kuten kaksiriviset isot kuulalaakerit kytkin- ja vaihdeakseleissa, ovat kuin uusia kun taas jotkin toiset osat ovat saaneet kunnolla pyöriä metallisilpun seassa arvelis että vaihteistoon on tehty pikaremontti laittamalla ne laakerit uusiksi joita on helposti saatavilla mutta ne jotka ovat tilaustavaraa on jätetty vaihtamatta. Loppuviikosta pitäisi saada puuttuvat osat ja laakerit niin saan looran koottua ja nostettua hyllylle odottamaan käyttöönottoa. Onneksi hammaspyörät ovat kohtuullisessa tai jopa hyvässä kunnossa.

Hylkyyn menevät: http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyora-vaihteiston-laakereita.html

Vielä en ole purkanut vaihdeakselia kokonaan. Sen hammaspyörien silmissä on useita neulalaakereita. Toivoakseni ne ovat kunnossa.