Kirjoittaja Aihe: Lisää Quota ongelmia: bensapumppu sekoilee.  (Luettu 3236 kertaa)

TK

  • Viestejä: 294
Lisää Quota ongelmia: bensapumppu sekoilee.
« : Toukokuu 31, 2015, 14:04:50 ip »
Palsta rupee täyttymään mun ongelmista mut pakko laittaa vielä tämmönen kun rupee taas vanne "vähän" kiristämään.

Tilanne nyt: Asensin sähköt takaisin muutamalla ylimääräisellä maadoituksella paranneltuna. Pyörä käynnistyi normaalisti ja latauskin oli vihdoin kohdallaan. Sisällä paikoillaan kaasutellen vikavalo välkähti aina välillä jossain 2000-3000 kiekan välissä jolloin myös kone pätkäsi terävästi. Ei sammunut ja välillä toimi normaalisti. Valo ei jäänyt vilkkumaan.
Putsasin metallipurut molemmista kierrosantureista ja työnsin mopon pihalle. Ajoin ehkä 100m ja pätkiminen paheni kokoajan, lopulta ei enää lähtenyt käyntiin.
Nyt kun virrat pistää päälle bensapumppu jää pyörimään mutta pyörä ei käynnisty. Bensapaine nousee suuttimilla 2,6 bariin ja bensa virtaa tankin yläosaan tulevasta paluuletkusta.
Normaalisti virrat kytkiessä pumppu on pyörinyt muutamia sekunteja mutta nyt ei siis sammu ollenkaan. Vikavalo ei vilku.
Mikä näissä ohjaa pumpun toimintaa? Bensapuolelta en löytänyt mitään sähköisiä painekytkimiä tms.
Joku sähköpuolen ongelmahan tää taas varmaan on mutta nyt en oikeen tiedä edes mistä etsimisen vois aloittaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Lisää Quota ongelmia: bensapumppu sekoilee.
« Vastaus #1 : Toukokuu 31, 2015, 15:11:44 ip »
Bensapumppu pyörii aina kun moottori käy. Sammuksissa virrat päälle käännettäessä (tai tappokatkaisijaa naksuttelemalla) vain sen verran kuin ECUun on säädetty. Muutaman sekunnin.

Tietenkin pitää katsoa että pumpun virtapiiri ja sen ohjausrele toimii oikein. Uskoisin että vika on niillä tienoin. Seuraavat ovat pidemmälle menevää "sivistynyttä arvailua".

Oireet viittaavat ECUn tai sen liittimen tai virtapiirin toimintaan koska pumppu ei sammu säädettynä aikana. Onhan ECUn maadoitus myös kunnossa?

ECUn kannessa on pyöreä tulppa. Sen alla on mikropiiri jossa on laitteen järki. Joskus kauan sitten itsellä oli mikropiirin jalka löystynyt ja silloin jäi pumppu huutamaan ja myös suuttimet auki. Tuli tulipalo. En väitä että vika olisi siinä. GuzziDiagilla katsellen hommasta voisi saada lisätietoja.

Oletko lukenut sakara-aaltokoodit vikavalosta? Kytke OBD-liittimeen sen vierestä löytyvä tulppa. Se aktivoi vikavalon ja "sähköttää" mahdolliset vikatiedot. Huoltokirjassa on koodien lukuohje. Mutta jos häiriö on mikropiirissä niin vikavalo ei välttämättä toimi oikein.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Lisää Quota ongelmia: bensapumppu sekoilee.
« Vastaus #2 : Toukokuu 31, 2015, 15:56:28 ip »
Moi,

Toivottavasti vika on joku simppeli sähköhäikkä.

Vanhemmissa 16M-tyyppisissä ECU:ssa on semmoinen "ominaisuus" että jos ne saavat ylijännitettä niin sieltä sisältä kosahtaa regulaattoripiiri, joka muuntaa 12 V jännitteen ECU:n käyttämäksi 5 V:ksi. Josko sinulla on tuollainen ECU (IAW16), niin asia on helppo tarkastaa mittaamalla volttimittarilla että kaasunasentoanturille TPS tulee yhteen pinniin 5 V. Tämän 5 V jännitteen syöttää sinne ECU ja jos jännite löytyy TPS:ltä niin ECU:n sisäinen jänniteregulaattori on ehjä. Ellei, niin todennäköinen syyllinen on tuo regulaattori.

Samasta asiasta on hieman täällä : http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4227.0
Ja komponenteista ja niiden sijainnista täällä : https://v2tre.wordpress.com/2012/09/23/fc-z27-9702/
Korjausohje englanniksi täällä : http://www.guzzipower.com/sporticomp-BillD.html

Tuo korjaus ei ole kovin vaikea mutta toivottavasti vika on siltikin muualla ja korjattavissa ilman elektroniikan kolvausta !

Noita regulaattorivikoja ovat aiheuttaneet akun hajoamiset tai latauksen ongelmat jolloin jännite on hetkeksi päässyt nousemaan yli 16 voltin tms.
ECU:n suunnittelu Weber Marellin toimesta ei ole mennyt ihan putkeen ja se on täysin suojaton tuollaista tilannetta vastaan.

T: JuhaV

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Lisää Quota ongelmia: bensapumppu sekoilee.
« Vastaus #3 : Kesäkuu 01, 2015, 10:07:12 ap »
Vika löytyi ja korjaantuikin ilmeisesti, ainakin mopo on toiminut jo parisataa kilometriä. Syyllinen oli ECU:n liitin jonka lukituslevy tarttee pientä ruuvarilla suostuttelua ennen kuin napsahtaa kunnolla paikoilleen. Tärinä oli avannut liitosta hiljalleen kunnes lukkopuolen reunimmaiset pinnit ei enää saanu kontaktia.
Matin sivistyneet arvaukset osu taas kerran kohdalleen, kiitoksia jälleen.

Oletko lukenut sakara-aaltokoodit vikavalosta? Kytke OBD-liittimeen sen vierestä löytyvä tulppa. Se aktivoi vikavalon ja "sähköttää" mahdolliset vikatiedot. Huoltokirjassa on koodien lukuohje. Mutta jos häiriö on mikropiirissä niin vikavalo ei välttämättä toimi oikein.
 

Tässä on sportista poiketen valo mittaristossa ja liitin ollu kokoajan paikoillaan ja valo aktiivisena, en tiedä kuuluisko olla noin mutta tuntuu toimivan. Ajoin kerran lämpöanturin piuha irti ja valo alkoi heti vilkkua, tosin viaksi ilmoitti muistaakseni "injector #1"

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lisää Quota ongelmia: bensapumppu sekoilee.
« Vastaus #4 : Kesäkuu 01, 2015, 18:26:21 ip »
Olisko yleisvikakoodi? Eli olisi tuolla tavalla luettuna monelle sama, testeillä saisi eroteltua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Lisää Quota ongelmia: bensapumppu sekoilee.
« Vastaus #5 : Kesäkuu 04, 2015, 22:48:43 ip »
Voi hyvin olla, koodi 2-3 katoin sen sportin kirjasta kun en quotan koodeja mistään löytäny. Ihan vaan check-valon toiminnan takia kokeilin enkä sitä sen enempää miettinyt.