Kirjoittaja Aihe: Kardaanin laakeri ja lukkorengas, millä työkalulla paikoilleen?  (Luettu 2465 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Naapurin Jackal tulee kohta kardaanihuoltoon.
Kuvista vaikea päätellä miten lukkorengas, kuvan n:o 13 tulee ja menee paikalleen.
Entä laakeri?
Ts mitä työkaluja tarvitaan?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kardaanin laakeri ja lukkorengas, millä työkalulla paikoilleen?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 14, 2015, 20:21:08 ip »
Osien mittojen mukaiset asennustyökalut on hyvä olla olemassa. Eli laakerille tuurna joka painaa laakerin paikoilleen sen ulkokehältä. Vanhan voi toki ottaa pois puolen metrin puikkoraudalla kardaanitunnelin toisen pään kautta lyömällä. Laakerin saa sen jälkeen heittää metallinkeräykseen.
Lukkorenkaalle tarvitset puristavaa mallia olevat lukkorengas- eli seegeripihdit. Ensin laitetaan laakeri paikoilleen, sitten lukkorengas uraansa ja viimeksi ristinivel. Ristinivelen asennukseenkin on hyvä olla kohdistinholkki mutta menee se sinne muutenkin vaikka onkin tiukka reikäänsä. Kopistella voi mutta vasaralla ei kannata kovin kovaa lyödä. Kardaaniakselilla voi tunnelin puolelta ohjailla niveltä suoraan.

Laakeri on pesäänsä tiukka kuten nivelen kaula laakeriin. Jos ei ole niin sitten pitää tehdä  nivelelleremonttia tai laittaa uusi nivel. Vanhaan laakeriin ei kannata uutta niveltä uhrata.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kardaanin laakeri ja lukkorengas, millä työkalulla paikoilleen?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 15, 2015, 23:46:13 ip »
No, tekemällä selviää mitä tarvitaan..
Omassa Calissa on pidempi kardaaniputki ja otan siitä ensin tukilaakerin irti.
Siinähän ei ole tuota isoa jäykkää lukkorengasta.
Täytyy alustavasti todeta 94000km ajetun kunniaksi että ei mitään välystä tunnu perävaihde purettuna ristikkonivelissä/ muussa, mutta selviää sekin paremmin kun svingi irti ja osat käsissä.
Kardaanin pään vinoratas näyttää hyvältä, osuu kosketus ihan keskellä ja sama perässä, ei oikein mitään kulumaa silmämääräisesti.
Perävaihteessa kaikki vaikuttaa hyvältä, näyttäisi ettei mitään vuotoa ole koskaan ollut (papereiden mukaan ei koskaan irroitettu), ratas pyörään kunnossa ja veseliinissa.
Startin purin ihan tarkistaakseni hiilet ja n 80% jäljellä, hampaat ok, samoin vauhtipyörän (aika kuivat,voitelua) kytkintilassa pikku tihkuöilia, kaikki kunnossa.
Hyvin on kyllä koko taka alapuoli töhnääntynyt pyörässä kun ei koskaan avattu paikkoja..
Tuli mieleen ajatus höyrypesusta jossa pyörä saisi alapuolelta 110C lämpöä ja kaikki valuisi ainakin pääosin, utopiaa?
En sitten tiedä miten sähkölaitteet suhtautuisi, tuskin pahemmin kuin painepesuissa.
Toisaalta kaiken töhnän alta näkyy paljastuvan yleensä hyvä pinta, suojavahaus au naturel.
Lokasuojat oli aika ruosteessa sisäpuolelta, kiitos jonkun välkyn joka huomattuaan korroosion alkaneen on ruiskuttanut kiveniskumassaa suoraan ruosteen päälle.
EV:ssä on ihan liikaa kromattua "suoja" osaa, purkaessa ja takaisin kasaan kun menevät vain tietyssä järjestyksessä saa muistella tosissaan dementian mahdottumuutta Guzzilla.