http://www.smoto.fi/?p=2501Moottoripyörien käyttäminen työmatkaliikenteeseen ja muuhun asiointiin täällä Pohjolassa rajoittunee melko tarkoin kesäkauteen ja silloinkin säätila voi olla rajoite. Monet kaupungit ovat olleet varsin penseitä moottoripyörien pysäköinnin suhteen. Maksaa saman kuin autonkin pysäköiminen. Mutta joissakin kohteissa voi asian sanoa olevan melko hyvässä kunnossa. Työmatkalaisille se ei liene niin suuri ongelma koska työnantaja on usein järjestänyt edullisen tai ilmaisen pysäköintimahdollisuuden.
Tuossa kokeessa ei ollut vertailua julkisen liikenteen osalta. Mutta jos moottoripyörä tai mopo on jo muutenkin hankittu niin epäilen niiden olevan nopeampia kaupunkiliikenteessä kuin esimerkiksi paikallisbussi. Junaa, ratikkaa ja metroa vastaan ei välttämättä sitten kaksipyöräisellä pärjääkään. Lisäksi tulee pientä säätöä varusteiden kanssa.
On vielä otettava huomioon se että työmatkaan liittyy myös muita kuvioita: ostokset, tapaamiset ja harrastukset. Moni tekee töistäpaluumatkalla muutakin kuin vain matkustaa kotiin. On muuten huomioitava sekin että työmatkoja koskeva vakuutus loppuu siihen kun poikkeat työmatkallasi normaalilta kodin ja työpaikan väliseltä reitiltä. Kuitenkin auto tai kaksipyöräinen antaa vapautta muokata työmatka itselle soveliaammaksi julkiseen liikenteeseen verrattuna.
Olisikohan taas aika ryhtyä puuhaamaan helpotuksia kaksipyöräliikenteen sallimiseksi joukkoliikennekaistoilla ja pysäköinnistä tehdä selkeämpää niin että kaikilla kunnilla olisi enemmän yhtenevät säännöt kaksipyöräisten pysäköinnistä. Mopojahan asia ei niinkään koske koska mopon saa pysäköidä ilmaiseksi jalkakäytävälle. Käytäntö on nykyisin hyvin kirjavaa: jotkin kaupungit sallivat moottoripyörien pysäköinnin ilmaiseksi jalkakäytäville kunhan tilaa jää muulle liikenteelle. Joissan kylissä se on vain suullinen sopimus. Joissakin paikoissa saa pysäköidä vain autoruutuun ja vain yhden pyörän. Jne. Sekavaa on.