Kirjoittaja Aihe: Uusien 8V-koneiden tulppa?  (Luettu 10236 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Uusien 8V-koneiden tulppa?
« Vastaus #15 : Marraskuu 21, 2014, 21:19:04 ip »
Itsellä kokemusta tulppien kestävyydestä erityisesti yhdellä osa-alueella. Seossuhde ja sen nopeat vaihtelut. (Seossuhteen vaihtelu aiheuttaa suurta lämpötilavaihtelua.) Kun lämpötila muuttuu niin pahimmillaan tulpasta murtuu eriste jolloin tulppa on entinen. Kylmänä käyvä tai rikkaalla seoksella käyvä tulppa nokeentuu ja muuttuu eristeiltään johtavaksi jolloin kipinä karkaa maihin sitä kautta. Yksisylinterisissä voi olla hyvinkin nopeita seosvaihteluita ja sen seurauksena tulppavika.

Nokiset tulpat voi pelastaa ultraäänipesulla, lasikuulapuhalluksella tai vastaavalla menetelmällä. Nykybensiinit ovat hyvin ystävällisiä tulpille kunhan seokset ovat kohdallaan. Nykyisin ei tapahdu tulppien elektrodien särmien pyöristymistä eikä kärkivälimuutostä havaittavasti ja siksi samoja tulppia voi käyttää paljon pidempään kuin on suositus. Tulppatehtailija ja huoltoliike kun haluaisi myydä tulppia entisiä määriä vaikka eivät ne enää kulu sitä vauhtia kuin aiemmin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusien 8V-koneiden tulppa?
« Vastaus #16 : Marraskuu 21, 2014, 22:17:44 ip »
Jos nuo on iridiumeja,  niin miksi pitää kokeilla jotain tulppia? Eikös ne käytännössä ole käytössä niin kauan,kuin toimii?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Uusien 8V-koneiden tulppa?
« Vastaus #17 : Marraskuu 21, 2014, 22:22:45 ip »
NGK:n tulpat, ainakin ennen, oli herkkiä pimenemään liian rikkaan seoksen takia. Yamaha ja honda niitä mulla mykisti ja viimmesimpänä eukon vanha harrikka. Siinä NGK ei pitkältä kestänyt,  vastaavalla championilla ajeli vaikka kuinka pitkästi.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusien 8V-koneiden tulppa?
« Vastaus #18 : Marraskuu 21, 2014, 22:24:23 ip »
Ne oli varmaan tavallisia? Iridiumit tuntuu kestävän lähes käsinpideltävän seoksen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Uusien 8V-koneiden tulppa?
« Vastaus #19 : Marraskuu 21, 2014, 22:38:39 ip »
Ne oli varmaan tavallisia? Iridiumit tuntuu kestävän lähes käsinpideltävän seoksen.

Tavallisia joo. Ei siihen aikaan varmaan muita ollukkaan. Tai siis ei ollu varaa parempiin ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Uusien 8V-koneiden tulppa?
« Vastaus #20 : Marraskuu 21, 2014, 22:41:57 ip »
Kohtuullisen varmalta taholta olen saanut kuulla että Denson tulpat ovat vastustuskykyisiä suurille lämpövaihteluille ja seoksen vaihteluille.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusien 8V-koneiden tulppa?
« Vastaus #21 : Marraskuu 21, 2014, 23:34:05 ip »
Itse olen käyttänyt Calissa ja pikkulohkossa neli- ja kolmikärki-Briskejä. Halpoja ja toimivia. Monikärkinenkin jaksaa näköjään paksuja kakkuja. Ja kovempaa vetoa radalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Uusien 8V-koneiden tulppa?
« Vastaus #22 : Marraskuu 21, 2014, 23:59:24 ip »
Pitääpäs koittaa tuota CR8EIX tuluppaa. Näkyy olevan motonetissa paremmin saatavilla ja halvempikin kun tuo PMR8B.
CR8EIB-10 näkyy olevan sama kuin EIX, mutta kiinteällä "hatulla" - ja vielä edullisempi.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/111130/NGK-CR8EIB-10
http://www.emc24.fi/product_info.php?products_id=91473
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Uusien 8V-koneiden tulppa?
« Vastaus #23 : Marraskuu 22, 2014, 14:26:20 ip »
Kohtuullisen varmalta taholta olen saanut kuulla että Denson tulpat ovat vastustuskykyisiä suurille lämpövaihteluille ja seoksen vaihteluille.

Saman väitteen ole kuullut jostakin.

Tuolta tilasin tulppia edellisellä kerralla : www.sparkplugs.co.uk

Tuli nopeasti ja melko halvalla.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Uusien 8V-koneiden tulppa?
« Vastaus #24 : Marraskuu 22, 2014, 18:47:10 ip »
Juu, Iridiumit taitaa olla mullakin V10:ssä. Mutta yhtä pykälää kylmemmät. Ennen oli normi hommaa että kevätkäynnistyksessä liki aina poiki ainakin toinen tulppa. Pahimmillaan molemmat. Nyt ei enää ole aikoihin niin käynyt. Oli muuten melko hyvä hakusysteemi linkittämälläsi kauppiaalla. TTT:n ohella muissa harrastepyörissä on noita Briskejä ollut. Ei isompaa hankaluutta ja on kestänyt ahtopainetta ja etanoliakin.
Asian vierestä mainittakoon että verrattuna E98 vs RE85 kuluu tulppia vähemmän jälkimmäisellä polttoaineella. Se kun ei muodosta rikkaallakaan seoksella nokea siinä määrin kuin bensiini. Tulppa kannattaa olla pari pykälää kuumempi kuin bensiinillä.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Uusien 8V-koneiden tulppa?
« Vastaus #25 : Marraskuu 22, 2014, 19:34:34 ip »
CR8EKB tä vastaava Denso on IU24A (linkki)
CR8EIB lle vastaavaksi Denso kertoo IU24 tulpan.
http://www.sparkplugs.co.uk/denso-iridium-spark-plug-iu24
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)